رجب طیب اردوغان :

ترکیه در جنگ اوکراین بیش از همه ضرر می‌کند

اقتصاد ایران: رئیس‌جمهور ترکیه در سخنانی با انتقاد از ساز و کار حاکم بر شورای امنیت سازمان ملل، گفت که دنیا فقط پنج کشور این شورا نیستند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه امروز (جمعه) در سخنانی به بحران اوکراین پرداخت و از حق وتوی پنج کشور و ساز و کار شورای امنیت سازمان ملل انتقاد کرد.

به نوشته وبگاه النشره، او گفت که دو میلیون اوکراینی، به لیست آوارگان جهان اضافه شده‌اند و این مسأله موجب افزایش تهدیدات جهانی می‌شود.

اردوغان با تأکید بر اینکه ترکیه حاکمیت روسیه بر شبه جزیره کریمه را نمی‌پذیرد، گفت: «اگر در سال ۲۰۱۴ کشورهای جهان در قبال اشغال شبه جزیره کریمه سکوت نمی‌کردند، اکنون شاهد این شرایط در اوکراین نبودیم.»

 او افزود: «اوکراین و روسیه دو کشور همسایه و دوست ما هستند و از این که جنگ رخ داده متأسف هستیم. ما بیش از همه کشورها در این میان ضرر می‌کنیم.» رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه گفت که با حدود ۳۰ مقام خارجی برای بازگرداندن صلح و امنیت در اوکراین رایزنی‌های فشرده دیپلماتیک کرده است.

رجب طیب اردوغان با ادعای اینکه در این بحران، حق با اوکراین است، گفت: «اوکراین تنها رها شده است و ما در برابر یک صحنه ویرانی تمام عیار هستیم، به طوریکه بیگناهان کشته می‌شوند و شهرها تخریب می‌شود.»

اردوغان تأکید کرد که ترکیه همزمان که از «مبارزه مردم اوکراین» حمایت می‌کند، اما با نژادپرستی علیه شهروندان روسی مخالف است.

رئیس‌جمهور ترکیه در بخش دیگری از سخنان خود به ساز و کار حاکم بر شورای امنیت سازمان ملل اشاره کرد و گفت: «ادامه سیستم بین‌المللی کنونی مورد قبول نیست. سیستمی که سرنوشت جهان را در دست پنج کشور قرار می‌دهد. ما خواستار یک سازو کار جهانی برای تأمین منافع همه کشورهای دنیا هستیم، نه فقط منافع پنج کشور.»

او با بیان اینکه سازمان ملل تاکنون نتوانسته یک تصمیم عملی برای توقف جنگ‌ها بگیرد، مشکل شورای امنیت را در نوع رأی‌گیری آن یعنی حق وتوی پنج کشور آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین دانست.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ