دغدغه‌های نخبگان مازندرانی با رئیس‌جمهور چه بود؟

اقتصاد ایران: تنی چند از نخبگان استان استاد دانشگاه، فعال اقتصادی، فعال جامعه زنان و فعال حوزه محرومیت‌زدایی در دیدار رئیس جمهور در جمع نخبگان، علما، خانواده شهدا، ایثارگران و جمعی از اقشار مختلف مردم استان دیدار کردند و درددل‌ها، دغدغه‌ها و نگرانی‌های خود را با وی در میان گذاشتند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران  از مازندران، رئیس‌جمهور در ادامه سفر به مازندران با نخبگان، علما، خانواده شهدا، ایثارگران و جمعی از اقشار مختلف مردم استان دیدار کردند و درددل‌ها، دغدغه‌ها و نگرانی‌های خود را با وی در میان گذاشتند.

*دانشگاهیان را باید حلًال مشکلات استان بدانیم

سلمانی عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران در این دیدار اظهار کرد: جهت‌دهی تحقیقات برای حل مسائل استان مازندران در دستور کار قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاهیان را باید حلال مشکلات استان بدانیم، گفت: در این راستا ضرورت وجود دارد  پیوند کاملا ذاتی و دانشگاه ایجاد شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران بیان کرد: در مصوبات استانی هر تصمیم کلان که در استان گرفته می‌شود چه در مرحله تصویب و قبل از اجرا دانشگاه و اساتید درگیر این طرح‌ها شوند،  به این معنا که پیوست کارشناسی طرح‌ها به تایید اساتید دانشگاهی برسد.

سلمانی با اشاره به مشکل  مهارت و تکنسین مهارتی، گفت: دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای به عنوان تنها دانشگاه مهارتی وظیفه تربیت تکنسین را برعهده دارد.

*وضعیت نگران‌کننده جمعیت و طلاق در مازندران

زهرا شرف‌‌الدین فعال جامعه بانوان با بیان اینکه  موضوع نخست مشکل خانواده  در این استان است، اظهار کرد: مازندران با بحران جمعیتی مواجه بود و در رتبه دوم سالمندی قرار دارد.

وی با اشاره به نگرانی از افزایش طلاق، گفت: فرآیند ازدواج در سراشیبی سقوط است، در صورتی‌که جلوی روند افزایشی طلاق گرفته نشود با آسیب‌های ناگواری مواجه خواهیم بود.

فعال جامعه بانوان تصریح کرد: با وجود آمادگی شبکه مردمی توانمند اما هماهنگی بین بخشی صورت نگرفت و مشکل اساسی اینکه در کشور یک نهاد و دستگاه اجرایی قوی در ارتباط با خانواده وجود ندارد تا سیاست‌های ابلاغی را به مرحله اجرا درآید.

شرف‌الدین با طرح این دو سوال که چرا بعد از گذشت هفت ماه از دولت هنوز دبیر ستاد جمعیت منصوب نشده و چرا رعایت اصول انطباق جمعیتی در مراکز درمانی به فراموشی سپرده شده است؟! خواستار شد؛  ظلمی که در حق خانواه شده جبران شود.

*مشکل دانشگاه فرهنگیان با تغییر چند مدیر و معاون مشکل حل نمی‌شود؟!

وی در بخش دیگری از سخنان خود در ارتباط با مشکلات دانشگاه فرهنگیان، گفت: در راستای بهره‌مندی از ظرفیت بالای آموزش و پرورش باتوجه به منویات رهبری باید هیأت عالی دانشگاه فرهنگیان تشکیل شود؛ و گرنه با تغییر چند مدیر و معاون مشکل حل نمی‌شود.

این فعال جامعه بانوان گفت: درست است مردم از گرانی، افزایش روزانه قیمت و سایر گلایه دارند ولی به دولت شما خیلی امیدوار هستند ولی دغدغه دارند که نکند دولت شما تکرار دولت پیشین باشد.

*نگاه فرهنگی به طبیعت مازندران

محمد جعفری مدرس و پژوهشگر نیز در ادامه این نشست حوزه تشکیلات اسلامی، با اشاره به کم‌توجهی به نیروی انسانی در استان مازندران، اظهار کرد: شبکه منسجم با کارکرد و متخصص و روحیه جهادی در قالب طرح‌های تربیتی هستند که چندان مورد توجه قرار نگرفتند.

این مدرس و پژوهشگر حوزه تشکیلات اسلامی با بیان اینکه بانک اطلاعات جوانان و نخبگان وجود دارد ولی توجهی به این مهم در جامعه نشده است، افزود: شبکه فعالان تربیتی استان مازندران وارد کشف استعدادها شده است که با کم توجهی به این قشر باعث شده که نخبگان از مهارت‌ورزی تخصصی فاصله گرفته و شاهد رشد فعالیت‌های خدماتی در استان مازندران شویم.

وی بیان کرد: باتوجه به این سخن استاندار مازندران «استاندار جوانان بدون پارتی هستم»، ضرورت دارد  به این خواسته جوانان جامه عمل پوشانده شود.

جعفری با اشاره به اینکه محرومیت پشت سرسبزی طبیعت مازندران پنهان شده است، گفت: موضوع مهم داشتن برنامه‌های فرهنگی برای طبیعت است ولی نگاه‌ها به طبیعت از جمله دریا نگاه صرفا اقتصادی بوده است.

* توجه به بحث اقلیم در تولید

اسحاق اسلامی فعال اقتصادی و کارآفرین مازندران نیز، گفت: دشت پرحاصل، جنگل سرسبز و دریای پربرکت استان موهبت بزرگی است که بید از ایم موهبت به‌درستی بهره‌مند شویم.

وی با بیان اینکه  از سال ۸۶ در پرورش ماهی  مجموعه‌ای با سقف ۱۴۷هزار مترمربع ایجاد کردم، افزود: ۵۰ درصد تولیدات ماهی خاویاری در ۶ مجموعه تولیدی هموار کردیم و در حال احداث پایانه صادراتی و در جوار آن ایجاد  صنایع تبدیلی هستیم.

این کارآفرین با اشاره به اینکه اقلیم در  بحث تولیدات کشور و استان مازندران چندان دیده نمی‌شود، اضافه کرد: در استان مازندران موز و لیمو به صورت گلخانه‌ای کاشته می‌شود در صورتی که در جنوب بدون هزینه می‌شود این طرح را اجرا کرد اما در استان مازندران که زمینه تولیدات ماهی و شیلات را دارد مورد توجه قرار نمی‌گیرد اما در استان‌های فاقد آب مراکز پرورش ماهی ایجاد می‌شود.

اسلامی با اشاره به اینکه پایانه صادرات ماهیان خاویاری در حال احداث است، تصریح کرد: برنامه داریم تا پایان دولت ظرفیت مجموعه ما به ۶۰۰ میلیون دلار صادرات برسد.

وی با بیان اینکه یکی از موارد اساسی برای تولید ماهی، کیفیت آب است، افزود: آب دریا بسیار با کیفیت است و می‌طلبد از این ظرفیت برای توسعه سرمایه‌گذاری در تولید ماهیان خاویاری استفاده شود.

این کارآفرین گفت: در گذشته ۳۰ هزار تن صید ماهی داشتیم اما در حال حاضر حجم صید ما بسیار کم است، انتظار داریم از این ظرفیت استفاده شود.

*گذر زمان و وابستگی روستاها

محمد آهنگران از فعالان عرصه اردوهای جهادی و محرومیت‌زدایی، اظهار کرد:  روستا و کشاورزی از ظرفیت‌های استان مازندران محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: در گذشته منطقه محروم به حساب نمی‌آمد اما امروز با وجود گذر زمان روستاهای استان وابسته شدند و  از حالت تولید و پشتوانه شهر بودن خارج شدند و به‌تدریج  ماهیت روستا که بستر تولید امنیت غذایی و خودکفایی بوده، در حال از بین رفتن است.

این فعال عرصه اردوهای جهادی و محرومیت‌زدایی با تاکید بر اینکه باید متولی صیانت از روستا مشخص شود، خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت استان مازندران به خوبی بهره‌گیری شود.

* پیگیری استان‌های شمالی به جای منطقه آزاد، منطقه ویژه کشاورزی

آهنگران در پایان پیشنهاد داد:  به جای منطقه آزاد، منطقه ویژه کشاورزی در سه استان گیلان و گلستان و مازندران پیگیری شود.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ