مشکلات متعدد کم‌آبی در جنوب استان بوشهر

اقتصاد ایران: بوشهر- با توجه به مشکلات کم‌آبی در جنوب استان بوشهر، تسریع در تکمیل سد باغان می‌تواند ضمن تامین بخشی از نیازهای این منطقه، مشکلات و چالش‌های آبی در تابستان را کاهش دهد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، هر چند طی سال‌های اخیر کم‌آبی به مشکلی مشترک در سراسر کشور تبدیل شده است ولی در استان بوشهر این مشکل خاص‌تر و سخت‌تر است؛ این استان علاوه بر کمبود آب کشاورزی در زمینه آب شرب و آب صنعتی هم با مشکل و چالش‌های فراوانی روبرو است.

بخش زیادی از روان‌آب‌های ناشی از بارندگی در سطح استان بوشهر و همچنین بارش‌های استان‌های همجوار نظیر فارس و کهگیلویه و بویراحمد بدون اینکه استفاده‌ای از آنها صورت گیرد مستقیم وارد دریا می‌شوند. گفته می‌شود هر سال بیش از دو میلیارد مترمکعب روان‌آب استان بوشهر راهی دریا می‌شود.

در این شرایط ساخت سد از هر پروژه‌ای برای استان بوشهر مهم‌تر و حیاتی‌تر است؛ اقدامات خوبی در استان برای توسعه سدها صورت گرفته است و نیاز است با تلاش مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس، اعتبارات مورد نیاز برای این طرح تأمین شود.

یکی از سدهای مهم استان بوشهر، سد باغان در جنوب استان بوشهر است که حجم مخزن سد ۳۲ میلیون مترمکعب است و برای تأمین بخشی از آب شرب و صنعت در شهرستان جم و آب کشاورزی شهرستان دشتی ساخته می‌شود.

وزارت نفت در حوزه آب نقش‌آفرینی کند

رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی  بر لزوم تأمین آب مورد نیاز در نقاط مختلف استان بوشهر تاکید کرد و تکمیل سدها را به عنوان یکی از مهمترین راهکارها در این زمینه دانست.

حجت‌الاسلام موسی احمدی با اشاره به ساخت سدهای مختلف از جمله سد باغان، سرچشمه در جنوب استان بوشهر بیان کرد: این سد نقش مهمی در تأمین آب شرب، کشاورزی و صنعت دارد که تکمیل آن زمینه رفع یکی از مشکلات مهم جنوب استان بوشهر را فراهم می‌کند.

وی با اشاره به اینکه حضور صنعت و شرکت‌های مربوط به وزارت نفت باعث کمبود آب در جنوب استان بوشهر شده است افزود: انتظار می‌رود وزارت نفت و به‌ویژه شرکت ملی گاز در زمینه تأمین آب در جنوب استان اقدامات لازم را داشته باشد.

رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: سد باغان در تأمین آب آشامیدنی منطقه، پالایشگاه فجر جم، ذخیره روان آب‌ها، و تأمین آب طرح‌های کشاورزی و گردشگری نقش مهمی خواهد داشت.

پیشرفت ۸۳ درصدی احداث سد باغان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر نیز  اظهار داشت: در استان بوشهر طرح‌های مهمی در زمینه ساخت سدها در دست اجرا است که تلاش داریم با تأمین اعتبارات مورد نیاز شاهد تسریع در تکمیل آنها باشیم.

علی محمدی سد باغان را یکی از پروژه‌های مهم حوزه آب استان بوشهر دانست و بیان کرد: روند قابل قبولی را در اجرای این پروژه شاهد هستیم که هم‌اکنون به پیشرفت حدود ۸۳ درصدی رسیده است.

وی سد باغان را یکی از مهم‌ترین طرح‌های توسعه منابع آب استان بوشهر دانست و ادامه داد: این سد از نوع بتنی RCC و حجم مخزن آن معادل ۳۲ میلیون مترمکعب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با اشاره به پیشرفت قابل توجه سد باغان افزود: این سد با ارتفاع ۵۸ متر، طول تاج ۳۱۰ متر و عرض هشت متر نقش مهمی در تأمین آب شرب، آب کشاورزی و آب مورد نیاز صنعت خواهد داشت.

لزوم تسریع در ساخت سد

استاندار بوشهر نیز در نشستی که با مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران داشت، وضعیت پروژه سد باغان را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: پروژه سد و خط انتقال آب از سد باغان با سرعت بسیار مطلوبی در حال انجام است.

احمد محمدی‌زاده خاطرنشان کرد: ضروری است تا با همکاری مضاعف شرکت گاز استان، اجرا طرح خط انتقال آب از سد باغان تسریع و تکمیل تا در فصل گرما زمینه مشکل کم‌آبی این مناطق برطرف شود.

وی برطرف شدن مشکلات آب شرب شهرها و روستاهای استان را در اولویت برنامه‌های استان دانست و تصریح کرد: در این راستا پروژه‌های مهمی در دست اجرا است که پیش‌بینی می‌شود برخی از آنها تا قبل از فصل گرما وارد مدار تولید و بهره‌برداری شود.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ