آنچه باید درباره "مالیات بر ارزش افزوده "بدانیم

اقتصاد ایران: مطابق با ماده ۳ قانون مالیات ارزش افزوده سازمان مالیاتی کل کشور مالیات بر ارزش افزوده، مالیات غیر مستقیمی است که بر تفاوت بین ارزش کالاها و خدمات عرضه شده، با ارزش کالاها و خدمات خریداری یا تحصیل شده در یک دوره معین وضع می‌گردد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،به عبارت دیگر مالیات ارزش افزوده مالیاتی است که مصرف‌کننده یا خریدار آن را به همراه بهای خرید کالا یا خدمات می‌پردازد. فروشنده نیز موظف است مقدار مالیات دریافتی را به خزانه دولت واریز کند.

این مالیات، مالیاتی است که در طول فرآیند تولید و خدمات، از محل تولید تا فروش کالا به مشتری نهائی، مرحله به مرحله اخذ می‌شود. به عبارت دیگر خود فروشنده نیز هنگام خرید اولیه، چنین مالیاتی را پرداخته است، ولی مصرف‌کننده محسوب نمی‌شود. به همین دلیل فروشنده می تواند کل مالیات‌های ارزش افزوده  پرداختی خود را،  از کل مالیات بر ارزش افزوده‌های دریافتی کسر کرده و مابه تفاوت را به دولت بپردازد.

مالیات بر ارزش افزوده چند درصد است

نرخ مالیات بر ارزش افزوده شامل دو بخش مختلف یعنی عوارض و مالیات است. در ابتدا که این قانون تصویب شد، نرخ ۳% برای آن در نظر گرفته شد. سپس به مرور زمان اضافه شد. این نرخ تا سال ۹۰ ثابت ماند و در این سال به ۴% افزایش پیدا کرد. در سال‌های ۹۱ تا ۹۴ نرخ مالیات ارزش افزوده به ترتیب به ۵%، ۶%، ۸% و ۹% افزایش پیدا کرد. از آن زمان تاکنون این نرخ به میزان ۹% ثابت باقی مانده است. از این ۹% ، ۶% مربوط به مالیات و ۳% از آن مربوط به عوارض است. از آنجاییکه مقرر شده نرخ این نوع مالیات با گذر زمان افزایش پیدا کند، ممکن است که در سال‌های آینده بیشتر شود.

سایت مالیات بر ارزش افزوده

سایت مالیات بر ارزش افزوده خدمات مختلفی را به صورت آنلاین به مودیان مالیاتی ارائه می دهد. این امر موجب شده بسیاری از امور مربوط به مودیان مالیاتی با سرعت و سهولت بیشتری انجام شود.

مودیان مالیاتی که خواهان دریافت گواهینامه ارزش افزوده هستند می‌توانند از طریق سایت www.evat.ir  در منوی گواهینامه نام نویسی کرده و گواهینامه ارزش افزوده خود را دریافت نمایند.

طبق قانون مالیات بر ارزش افزوده باید به صورت فصلی یعنی هر سه ماه یک بار پرداخت شود. کسب و کارهای مشمول پرداخت این مالیات وظیفه دارند تا نهایتا پانزده روز پس از پایان هر فصل با مراجعه به سامانه مالیات بر ارزش افزوده به آدرس www.evat.ir نسبت به پرداخت این مالیات اقدام کنند. در صورت عدم پرداخت در مهلت مقرر جریمه دیرکرد در پرداخت به مبلغ مورد نظر اضافه می‌شود.

نحوه دریافت گواهی ارزش افزوده از سایت

به چه دلیل باید گواهی ارزش افزوده بگیریم؟

برای اینکه ضرورت دریافت گواهی ارزش افزوده را مشخص کنیم، یک مثال بیان خواهیم کرد.

 فرض کنید که شما به عنوان یک شرکت پخش، کالایی خاص را خریداری کرده اید. در هنگام خرید این کالا مطابق با قانون مالیاتی، مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت خواهید کرد. این در حالی است که شما مصرف کننده کالا نیستید. یعنی از کالای خریداری شده استفاده ای نکرده اید. پس دلیلی ندارد که مالیات بر ارزش افزوده برای آن پرداخت نمایید. در صورتی که این گواهی را داشته باشید، در هنگام فروش کالای مورد نظر به مصرف کننده واقعی مالیات بر ارزش افزوده آن را دریافت خواهید کرد.

اخذ گواهی ارزش افزوده

هر فرد و یا شرکت خاص، تنها زمانی مجاز به اضافه کردن ارزش افزوده بر روی کالایی می باشند که نسبت به دریافت گواهی مالیات بر ارزش افزوده اقدام کرده باشند. در واقع این گواهی مدرکی است که به اشخاص حقیقی و حقوقی این اجازه را می دهد که بر روی کالاهای مختلف ارزش افزوده اضافه کنند. جهت اخذ گواهی ارزش افزوده باید نسبت به ثبت نام و تکمیل پرونده مالیاتی اقدام شود.

 با توجه به اهمیت بالای گواهی ارزش افزوده برای اقشار مختلف، ما در ادامه نحوه دریافت این گواهی را بیان خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

نحوه دریافت گواهی ارزش افزوده از سایت

مرحله اول: ابتدا به سامانه مالیات بر ارزش افزوده به نشانی www.evat.ir مراجعه نموده و با استفاده از نام کاربری و رمز عبور وارد سامانه شوید.

مرحله دوم: پس از ورود روی گزینه (درخواست گواهینامه ثبت نام) که در سمت راست سایت وجود دارد کلیک نمایید.

مرحله سوم: در صفحه ای که باز می‌شود باید موارد (کد دهگیری سامانه شماره اقتصادی) و (توضیحات جهت درخواست گواهینامه) را کامل نمایید. سپس بر روی ثبت درخواست کلیک کنید.

مرحله چهارم: پس از انجام مراحل بالا، رسید درخواست که شامل عنوان مودی، نام و نام خانوادگی، کد ملی، مشخصات اداره کل مالیات بر ارزش افزوده، شماره اقتصادی ، واحد مالیاتی، آدرس و شماره پیگیری است، نمایش داده می‎‌شود. رسید نمایش داده شده را پرینت گرفته و تا زمان دریافت گواهی، جهت پیگیری وضعیت درخواست خود آن راحفظ نمایید.

مرحله پنجم: چند روز بعد از ثبت درخواست، گواهینامه ثبت نام در سامانه صادر و توسط اداره پست به آدرس موجود در سامانه کد اقتصادی مودی فرستاده می‌شود. این گواهینامه دارای محدودیت زمانی است و قبل از اتمام مهلت آن باید نسبت به تمدید اقدام شود.

اخذ گواهی ارزش افزوده

مدت اعتبار گواهی ارزش افزوده

مطابق تشخیص حوزه مالیات بر ارزش افزوده، اعتبار این گواهی به صورت شش ماهه یا یک ساله صادر می شود. بعد از به اتمام رسیدن تاریخ اعتبار ارزش افزوده همه افراد از قبیل اشخاص حقیقی و حقوقی ملزم به تمدید اعتبار از حوزه مالیاتی می باشند.

تمدید گواهی ارزش افزوده

افرادی که دارای این گواهی هستند، جهت تمدید گواهی ارزش افزوده پانزده روز قبل از پایان اعتبار گواهینامه قبلی به سایت www.evat.ir مراجعه نموده و اقدام به تمدید گواهی نمایند.

بدین ترتیب که جهت ورود به سامانه، نام کاربری و رمز ورود به سامانه را وارد نمایید.

گزینه درخواست گواهینامه را انتخاب نموده و مدارکی از جمله کد رهگیری شماره اقتصادی را وارد نمایید. سپس گزینه (دارای گواهینامه ارزش افزوده هستم) را انتخاب نمایید.

بعد از ورود اطلاعات مربوط به شماره گواهینامه و تاریخ اعتبار آن، شماره پیگیری درخواست صدور گواهینامه به کاربر ارائه می شود که جهت پیگیری های بعدی بابت تمدید گواهینامه،شماره مورد نظر الزامی است.در حفظ و نگهداری این کد کوشا باشید.

دریافت کد پیگیری به منزله دریافت گواهینامه نیست. دریافت گواهینامه ممکن است چهارده روز بکشد. بایستی تا زمان دریافت نهایی گواهی، پیگیری های لازم از طریق این کد انجام شود.

ممکن است به علت نقص مدارک و یا بدهی مالیاتی درخواست تمدید رد شود. برخی از مواردی که موجب عدم تمدید گواهی ارزش افزوده می شود بدین شرح است:

  • نقص در ارائه مدارک و پرونده
  • داشتن بدهی قبلی مالیاتی
  • عدم ارائه اظهارنامه مالیاتی
  • عدم ارائه گزارش معاملات فصلی
  • عدم پرداخت بدهی های قطعی و تعیین شده

از همراهی شما عزیزان صمیمانه سپاسگزاریم. 

ثبت اسپادانا با بیش از یک دهه سابقه در زمینه ثبت شرکت در اصفهان ، ثبت برند در اصفهان، ثبت اختراع ، ثبت طرح صنعتی،  اخذ کارت بازرگانی و سایر امور ثبتی و حقوقی شرکتها در اصفهان، با بهره گیری از وکلا و کارشناسان خبره ، آماده ارائه خدمات تخصصی می باشد.

ارتباط و مشاوره آنلاین: https://sabtespadana.com

شماره تماس: ۳۷۱۲۰-۰۳۱

تخصص ما، جلب رضایت متقاضیان، با ارائه خدمات تخصصی، در سریعترین زمان ممکن است.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ