واکنش خودروسازی جهان به جنگ اوکراین

اقتصاد ایران: بر اساس گزارش وب‌سایت اتوبلاگ، چند شرکت خودروسازی از جمله فولکس واگن و رنو، شرکت تایرسازی نوکیان تایرز و غول ماشین‌‌‌آلات کشاورزی جان دیر، در پی حمله روسیه به اوکراین برنامه‌‌‌هایی برای تعطیلی یا انتقال فرآیند تولید دارند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، پس از حمله روسیه به اوکراین نیروهای روس به پیشروی خود ادامه دادند‌‌‌، موشک‌‌‌های روسی به کی‌‌‌یف حمله کردند و مقامات این کشور می‌‌‌گویند روسیه قصد دارد دولت اوکراین را سرنگون کند.

آمریکا روز پنج‌شنبه محدودیت‌های صادراتی گسترده‌‌‌ای ضد روسیه اعمال کرد که دسترسی این کشور به صادرات کالاهای جهانی را از لوازم برقی تجاری و کامپیوترها گرفته تا نیمه‌هادی‌‌‌ها و قطعات هواپیما، به شدت کاهش می‌دهد. این مساله می‌تواند به تغییر برنامه تولید شرکت‌ها‌‌‌ یا جایگزینی خطوط عرضه آنها منتهی شود. این حمله سبب شد شرکت‌های مشاوره جی‌‌‌پی پاور و ال‌‌‌ام‌‌‌سی اتوموتیو چشم‌‌‌انداز فروش خودروهای نو در سال 2022 را 400‌هزار دستگاه کاهش دهند و به 8/ 85‌میلیون دستگاه برسانند. این درحالی است که صنعت خودرو در حال حاضر هم به دلیل کمبود جهانی ریزتراشه‌‌‌ها با محدودیت عرضه مواجه است.

به گفته مدیر بخش پیش‌بینی صنعت خودروی ال‌‌‌ام‌‌‌سی، عرضه محدود جهانی خودرو و قیمت‌های بالا در سراسر نقاط جهان بر اساس میزان شدت و مدت‌‌‌زمان درگیری در اوکراین با فشار بیشتری مواجه خواهد شد؛ حتی در صورتی که موجودی‌‌‌های انبار بهبود پیدا کنند، افزایش قیمت‌های نفت و آلومینیوم احتمالا بر تمایل و توانایی مصرف‌کنندگان برای خرید خودرو تاثیر خواهد گذاشت. به گفته او به دنبال شدت گرفتن درگیری‌‌‌ها میان این دو کشور و پیامدهای مرتبط با تحریم‌ها علیه روسیه، شرکت ال‌‌‌ام‌‌‌سی پیش‌بینی‌‌‌های اوکراین و روسیه را به میزان قابل ملاحظه‌‌‌ای کاهش داده است.

کالین لانگان، تحلیلگر ولز فارگو، معتقد است این حمله قیمت نفت را به بالای 100 دلار در هر بشکه رسانده، که می‌تواند فشارهای تورمی به مصرف‌کنندگان آمریکایی و اروپایی را افزایش دهد. به گفته او در حالی که مصرف‌کنندگان برای دریافت خودروهای نو قیمتشان را پرداخت کرده‌‌‌اند، ولی افزایش قیمت گاز می‌تواند بر بهبود بلندمدت تاثیرگذار باشد.

فولکس‌‌‌واگن آلمان اعلام کرده است پس از تاخیر در دریافت قطعات تولید از اوکراین، تولید را برای چند روز در دو کارخانه آلمان متوقف می‌کند. رنوی فرانسه نیز اعلام کرده است که به دنبال تنگناهای لجستیک که به دلیل کمبود قطعات ایجاد شده است برخی فعالیت‌ها در کارخانه‌ها مونتاژ خودرو در روسیه را به حالت تعلیق در خواهد آورد. این شرکت مشخص نکرده است که آیا این حمله به زنجیره عرضه‌‌‌اش آسیب رسانده است یا خیر، ولی سخنگوی آن اعلام کرده است این عمل در نتیجه مستحکم کردن مرزها میان روسیه و کشورهای همسایه اتفاق افتاده است که قطعات از طریق آنها جابه‌جا می‌‌‌شوند.

این خودروساز در میان آن دسته از شرکت‌های غربی‌ قرار دارد که بیشتر در معرض تحولات روسیه‌اند، چرا که طبق گزارش‌های سیتی بانک 8‌درصد از درآمد اصلی‌‌‌اش را در آنجا به دست می‌‌‌آورد. واحد روسیه این شرکت بدون اینکه از کشور خاصی نام ببرد گفته است که اختلالات عمدتا در نتیجه افزایش کنترل‌‌‌های مرزی و نیاز به تغییر برخی از مرزهای لجستیک قبلی بوده است.

شرکت خودروسازی روسی آوتوواز که توسط رنو اداره می‌شود نیز اعلام کرده ممکن است برخی خطوط مونتاژ خود را در کارخانه‌‌‌ای که در مرکز روسیه قرار دارد برای روز دوشنبه به علت کمبود قطعات الکتریکی معلق کند.

شرکت تایرسازی نوکیان نیز گفته است برخی خطوط تولید اصلی خود را از روسیه به فنلاند و آمریکا تغییر می‌دهد تا خود را برای تحریم‌های بیشتر احتمالی روسیه آماده کند. شرکت سازنده ماشین‌‌‌آلات کشاورزی جان دیر نیز روز جمعه اعلام کرد در اقدامی احتیاطی دفتر خود در اوکراین را تعطیل کرده است. کارکنان این شرکت در اوکراین حدود 40 نفر هستند.

یکی دیگر از نگرانی‌های زنجیره تامین که درگیری در اوکراین برای خودروسازان ایجاد کرده است مربوط به عناصر پالادیوم، پلاتین و رودیوم است که در مبدل‌‌‌های کاتالیزور پاک‌‌‌کننده اگزوز مورد استفاده قرار می‌گیرد. به گفته مارک ویکفیلد، یکی از روسای شرکت مشاوره الیکس‌‌‌پارتنرز، حدود 38‌درصد از پالادیوم جهان توسط روسیه تولید می‌شود و فکر کردن به تجارت جهانی خودرو بدون پالادیوم روسیه سخت است. به گفته او خودروسازان با کمبود فوری پالادیوم مواجه نخواهند شد چراکه ذخیره‌‌‌ای از آن در لندن موجود است و پیش از راه پیدا کردن پالادیوم به خودرو، یک سفر 6ماهه در راه است. به گفته ویکفیلد، قیمت‌های آلومینیوم از قبل از درگیری در اوکراین، شروع به افزایش کرده است و قطع عرضه آلومینیوم روسیه فشار هزینه‌‌‌ای بیشتری بر خودروسازان وارد خواهد کرد. شرکت فولاد نیپون، بزرگ‌ترین سازنده فولاد ژاپن، روز جمعه اعلام کرد در صورت بروز هرگونه اختلال، عرضه جایگزین‌‌‌هایی را برای مواد خامی که از روسیه و اوکراین خریداری می‌کند را تضمین می‌کند. این شرکت 14‌درصد از گندله‌‌‌های آهن و پودر سنگ آهن موردنیاز خود را از این دو کشور خریداری می‌کند. این شرکت قصد دارد برای تامین این کالا برزیل و استرالیا را جایگزین کند.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ