افزایش سرعت اینترنت با انتقال شبکه توزیع محتوا (CDN)

اقتصاد ایران: انتقال شبکه توزیع محتوا (CDN) به داخل کشور از موثرترین راهکارهای قطعی اینترنت و بهبود کیفیت و سرعت اینترنت است که بایستی مدنظر واقع شود.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، «پرونده حکمرانی فضای مجازی»؛ عدم سرعت مناسب اینترنت و قطعی آن، از چالش های اساسی این روزهای اینترنت کشور محسوب می شود که یکی از راهکارهای اساسی مقابله با این چالش، اصلاح مهندسی ترافیک پهنای باند با انتقال شبکه توزیع محتوای داده(CDN) به داخل کشور است. در این باره امیر محمدزاده لاجوردی عضو هیأت‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت با تاکید بر ضرورت اصلاح مهندسی ترافیک پهنای باند، تصریح می کند اینکه در هنگام تبادل داده، بسیاری از داده‌های داخل کشور ابتدا باید به تهران بیاید و سپس برگردد، زمان دریافت بسته دیتا را با تأخیر مواجه می‌کند. در حالی که می‌توان با ایجاد مراکز CDN در نقاط مختلف کشور، این ترافیک را مهندسی کرد.

عضو هیأت‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت معتقد است در مورد ترافیک دیتایی که از خارج کشور وارد می‌شود نیز باید مهندسی ترافیک صورت گیرد. از این رو باید با پلتفرم‌های خارجی وارد مذاکره شویم تا CDN های خود را داخل کشور بیاورند و حتی اگر تمایلی نداشتند، این مراکز تحویل محتوا، حداقل در اطراف کشور مثل عمان، ارمنستان و آذربایجان ایجاد شود تا دیتا را در کمترین فاصله دریافت کنیم. در حال حاضر در اغلب موارد دیتایی که وارد کشور ما می‌شود ابتدا تا فرانکفورت می‌رود و سپس بازمی‌گردد.

شبکه توزیع محتوا یا سی دی ان چیست؟

CDN که مخفف Content Delivery System است، به یک سیستم تشکیل شده از چند سرور در نقاط مختلف گفته می‌شود که محتوای وب را به‌سرعت با کپی کردن یا کش کردن در تعداد زیادی سرور و با توجه به موقعیت مکانی به کاربرهای متفاوت انتقال می‌دهد.

هدف سی‌دی‌ان ارائه محتوا با حداکثر دسترسی و عملکرد به کاربر نهایی است. CDN‌ها بخش بزرگی از محتوای اینترنت را منتقل می‌کنند که شامل اِلمان‌های وب (مانند متن، گرافیک و اسکریپت)، اِلمان‌‌های قابل دانلود (مانند فایل‌های رسانه، نرم‌افزار، مدارک)، اپلیکیشن‌ها (مانند تجارت الکترونیک، پورتال‌ها)، داده پخش زنده، رسانه تصویری On-Demand و شبکه‌های اجتماعی است.

هنگامی‌که کاربر، یک صفحه وب را درخواست می‌کند، نزدیک‌ترین سرور ازنظر مکان جغرافیایی به‌صورت دینامیک مشخص می‌شود و برای انتقال محتوا استفاده می‌شود تا سرعت انتقال افزایش پیدا کند. محتوا شاید روی صدها و هزاران سرور کپی شود تا به‌صورت مشابه به تعداد زیادی کاربر منتقل شود که در صورت وجود ترافیک سنگین هم باز انجام می‌شود.

در واقع، یک CDN یک شبکه از سرورهای متصل به هم است که هدف آن‌ها تحویل سریع، ارزان، قابل اعتماد و امن اطلاعات است. به منظور ارتقا سرعت و اتصال، یک CDN سرورها را در نقاط مختلفی بین شبکه‌های متفاوت قرار می‌دهد. این نقاط تبادل اینترنت که IXP خوانده می‌شوند مکان‌های اصلی هستند که ارائه دهندگان مختلف اینترنت به منظور فراهم کردن دسترسی یکدیگر به ترافیک در شبکه‌های مختلف خود به آن‌ها متصل می‌شوند. با اتصال به این مکان‌های پرسرعت و به هم پیوسته، یک ارائه دهنده CDN می‌تواند هزینه‌ها را کاهش داده و تبادل اطلاعات را با سرعت بالاتری امکان‌پذیر سازد.

مزایای استفاده از سی دی ان چیست؟

 مزایای اولیه استفاده از شبکه توزیع محتوای داده (CDN) برای اغلب کاربران فضای مجازی به 4 بخش مختلف تقسیم می‌شود:

1. بهبود سرعت بارگذاری وب‌سایت:با پخش کردن محتوای وب‌سایت در یک سرور CDN در نزدیکی بازدیدکنندگان و کاربران اینترنت (در کنار سایر بهینه‌سازی‌ها)، بازدیدکنندگان با لود شدن سریع‌تر صفحات مواجه می‌شوند. از آنجایی که بازدیدکنندگان یک وب‌سایت با مواجه شدن با سرعت بارگذاری پایین، آن صفحه را می‌بندند، یک CDN می‌تواند نرخ خروج را کاهش داده و مدت‌زمانی که افراد روی سایت باقی می‌مانند را بالا ببرد. هرچه وب‌سایت سرعت بالاتری داشته باشد بازدیدکنندگان آن نیز مدت‌زمان بیشتری را روی آن خواهند گشت.

2. کاهش هزینه‌های پهنای باند: هزینه‌های مصرف پهنای باند از جمله هزینه‌های اولیه هاستینگ یک وب‌سایت است. CDN با کَش کردن و سایر بهینه‌سازی‌ها، قادر است مقدار اطلاعاتی که سرور مبدأ باید ارائه کند را کاهش دهد، از این‌رو هزینه‌های هاستینگ برای صاحبان وب‌سایت کاهش می‌یابد.

3. افزایش در دسترس بودن محتوا: ترافیک بالا و مشکلات سخت‌افزاری می‌توانند در عملکرد عادی یک وب‌سایت اختلال ایجاد کنند. CDN به دلیل ماهیت توزیع شده‌ای که دارد می‌تواند ترافیک بیشتر را کنترل کرده و نسبت به سرورهای اصلی، در برابر خرابی سخت‌افزار مقاومت بیشتری داشته باشد.

4. ارتقاء امنیت وب‌سایت:یک CND می‌تواند با کاهش خطرات ناشی از DDoS ، بهبود گواهینامه‌های امنیتی و بهینه‌سازی‌های دیگر، امنیت بیشتری را برای وب‌سایت فراهم کند.

ضرورت ایجاد مراکز داده در داخل کشور طبق سند شبکه ملی اطلاعات

شایان ذکر است ضرورت ایجاد مراکز داده در داخل کشور در سند کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات نیز مورد توجه واقع شده است؛ به طوری که در بند سیزدهم اهداف عملیاتی شبکه ملی اطلاعات بر ضرورت ایجاد حداقل سه قطب مرکز داده در سه استان و ایجاد نقطه حضور بین الملل در منطقه ویژه ارتباطات و فناوری اطلاعات با رعایت اصولی دفاعی و امنیتی تاکید شده است.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ