رشد 34 درصدی تجارت خارجی اتحادیه اقتصادی اوراسیا

اقتصاد ایران: رئیس جمهور قزاقستان با نخست‌وزیران کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اورآسیا، نخست وزیر ازبکستان و رئیس هیات کمیسیون اقتصادی اورآسیا دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، در دوشنبه، «قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان با نخست وزیران کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اورآسیا و همچنین نخست وزیر ازبکستان به عنوان نماینده کشور ناظر و رئیس هیات کمیسیون اقتصادی اورآسیا که به منظور شرکت در شورای بین دولتی اورآسیا وارد «نورسلطان» شدند، ملاقات کرد.

تاکایف در افتتاحیه این مراسم خاطرنشان کرد نشست امروز در شرایط بی‌سابقه تنش‌های ژئوپلیتیک برگزار می‌شود.

وی افزود: ما به دلایل واضح نگران تشدید تقابل سیاسی ناشی از تحریم‌ها و پیامدهای منفی در اقتصاد و سیستم‌های مالی کشورهایمان هستیم. قزاقستان در این راستا، در حال انجام اقدامات ضد بحران هست که این تنها آغاز کار بوده و کارهای بسیار جدی دشواری در پیش است.

تاکایف با بیان این که فکر می‌کنم بتوانیم این کار را با همکاری همکارانمان در اتحادیه اقتصادی اورآسیا انجام دهیم، گفت: با در نظر گرفتن ارتباط نزدیک سیستم‌های اقتصادی، مالی و صنعتی، معتقدم باید کارگروهی در اتحادیه برای ارزیابی ریسک‌ها و توسعه اقدامات اقتصادی با هدف کاهش پیامدهای منفی ایجاد شود.

وی در ادامه با پیشنهاد این که این کارگروه در سطح نهادهای اقتصادی با مشارکت سازمان‌های مالی سازماندهی شود، گفت: کارهای هماهنگی باید توسط کمیسیون اقتصادی اورآسیا انجام شوند.

به نظر وی، علیرغم شرایط سخت خارجی کلان، شاخص‌های اقتصادی اتحادیه اقتصادی اورآسیا روند مثبت خوبی را نشان می‌دهند.

رئیس جمهور قزاقستان با بیان این که در پایان سال 2021 میلادی تجارت خارجی این اتحادیه بیش از 34 درصد و تجارت داخلی بیش از 67 درصد افزایش یافته است، گفت: این شاخص خوبی از رشد روابط تجاری و اقتصادی در اتحادیه اورآسیا است.

بنابر سخنان تاکایف رشد تولید ناخالص داخلی تجمعی 4.4 درصد را تشکیل داده بود که این امر به طور قابل توجهی بالاتر از ارقام پیش بینی شده است.

رئیس جمهور قزاقستان در ادامه این سخنان خود گفت: مایه خرسندی است که ما در مسیر درست حرکت می‌کنیم و تجارت متقابل را گسترش و رقابت پذیری بخش‌های اقتصادی را افزایش می‌دهیم.

تاکایف در سخنانی خود ضمن این نشست به ماهیت غنی دستور کار شورای بین دولتی اورآسیا اشاره کرد و گفت که به نظرش بررسی تمام موضوعات، از جمله مسائل حساس کاملا سازنده و با موفقیت به پایان رسید.

در این نشست نخست وزرای کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اورآسیای در مورد اوضاع فعلی و مسائل امیدوارکننده همگرایی اورآسیا تبادل نظر کردند.

رئیس جمهور قزاقستان بعد از سخنرانی نخست وزرای کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اورآسیا تاکید کرد که در رابطه با رویدادهای اخیر کارهای زیادی باید انجام شود.

وی گفت: بسیار مهم است که دولت‌های کشورهای ما بتوانند رویکردهای منطقی برای حل مشکلات بسیار پیچیده پیدا کنند. همه ما از فعالیت‌های اتحادیه اقتصادی اورآسیا انتظار نتایج بزرگی داریم. بسیار مهم است که با تلاش و کار خود اقتدار و شهرت بالای اتحادیه اقتصادی اورآسیا که فعالیت‌های آن با منافع استراتژیک کشورهای ما مطابق دارد، حفظ کنیم.

رئیس جمهور قزاقستان خاطرنشان کرد: در واقع مردم انتظار نتایج عملی از اتحادیه اقتصادی اورآسیا را دارند.

تاکایف در پایان این نشست به نخست وزیران کشورهای شرکت کننده در راستای تحقق اهداف و مقاصد مشترک آروزی کار مثمر ثمر کرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ