آیا کسب سود تضمینی با سرمایه‌گذاری دربورس امکان‌پذیر است؟

اقتصاد ایران: همه افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در بورس را دارند، دنبال روشی برای کسب سود بدون دردسر و حتی تضمینی هستند. اما آیا واقعا کسب سود مطمئن در این بازار پر نوسان امکان‌پذیر است؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است ابتدا با انواع روش‌های سرمایه‌گذاری در بازار سهام آشنا شوید.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،همه افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در بورس را دارند، دنبال روشی برای کسب سود بدون دردسر و حتی تضمینی هستند. اما آیا واقعا کسب سود مطمئن در این بازار پر نوسان امکان‌پذیر است؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است ابتدا با انواع روش‌های سرمایه‌گذاری در بازار سهام آشنا شوید.


انواع روش‌های سرمایه‌گذاری در بورس
سرمایه‌گذاری در بورس به دو روش سرمایه‌گذاری مستقیم و سرمایه‌گذاری غیرمستقیم انجام می‌شود. در روش سرمایه‌گذاری مستقیم، مدیریت دارایی و سرمایه‌گذاری در بورس بر عهده شخص سرمایه‌گذار است. به عبارتی در این روش  بعد از دریافت کد‌ بورسی، باید دانش کافی در زمینه سرمایه‌گذاری را نیز کسب کنیم.
اما روش بدون دردسر برای فعالیت در بورس، سرمایه‌گذاری غیرمستقیم است. این روش با توجه به نوع سرمایه‌گذاری که به صورت عمومی انجام می‌شود یا اختصاصی، به دو دسته صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردانی اختصاصی تقسیم می‌شود که هر کدام از این روش‌ها مزایای خاص خود را دارند.

 
صندوق سرمایه‌گذاری و مزایای آن
صندوق‌های بورسی جز روش‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم از نوع عمومی محسوب می‌شوند. در این روش مدیریت دارایی توسط شرکت‌هایی انجام می‌شود که از تحلیلگران حرفه‌ای و خبره بازار برای تحلیل بورس استفاده می‌کنند. به‌عبارتی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارایی‌های خرد افراد جمع‌آوری شده و با آن در مجموعه‌ای از اوراق بهادار مانند سهام، اوراق مشارکت، اوراق اجاره، اسناد خزانه اسلامی و… سرمایه‌گذاری می‌شود. صندوق‌ها با توجه به محلی که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند، انواع مختلفی دارند که در ادامه با رایج‌ترین آن‌ها آشنا می‌شوید.
صندوق‌های درآمد ثابت، یکی از کم‌ریسک‌ترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری در بورس هستند. سود این صندوق‌ها معمولا بالاتر از سود بانکی است و به صورت روزشمار محاسبه می‌شوند. به همین دلیل این صندوق‌ها را جایگزین مطمئنی برای سود بانکی می‌دانند.
بیشتر دارایی این صندوق در سپرده‌های بانکی و اوراق بهادار درآمد ثابت مانند اوراق مشارکت، اوراق اجاره، اسناد خزانه اسلامی و… سرمایه‌گذاری می‌شود؛ بنابراین صندوق درآمد ثابت برای افراد ریسک‌گریزی که به دنبال سود نسبتا ثابتی هستند، بهترین گزینه است.
صندوق سهامی در نقطه مقابل صندوق درآمد ثابت قرار می‌گیرد. بیشتر دارایی این صندوق در سهام شرکت‌های مستعد بورسی و فرابورسی سرمایه‌گذاری می‌شود؛ بنابراین این صندوق‌ها مناسب افرادی است که به دنبال کسب سود متناسب با بازدهی بورس هستند. توجه داشته باشید که سود این صندوق‌ها ثابت نیست و ممکن است در صورت ریزش بورس، با افت مواجه شود.
صندوق مختلط از لحاظ ریسک و بازدهی مابین صندوق درآمد ثابت و صندوق سهامی قرار می‌گیرند. بخشی از دارایی این صندوق در سهام و بخش دیگر در اوراق درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌شود؛ بنابراین می‌توان گفت معمولا بازدهی این صندوق بیشتر از بازدهی صندوق درآمد ثابت و کمتر از صندوق سهامی است.
صندوق شاخصی از لحاظ عملکرد مشابه صندوق سهامی است؛ با این تفاوت که بیشتر دارایی این صندوق در سهام شرکت‌های شاخص‌ساز سرمایه‌گذاری می‌شود؛ بنابراین صندوق شاخصی مناسب افرادی است که تمایل دارند بازدهی متناسب با بازدهی شاخص کل بورس بدست آورند.
صندوق طلا دسته دیگری از صندوق‌های سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود که بیشتر دارایی آن در گواهی‌های سپرده طلا سرمایه‌گذاری شده است؛ بنابراین بازدهی این صندوق مشابه بازدهی بازار طلا بوده و در صورت رشد سکه، بازدهی مثبت و در صورت افت آن، بازدهی منفی می‌تواند داشته باشد.
علاوه بر صندوق‌های گفته شده، صندوق‌های دیگری نیز مانند صندوق زمین و ساختمان، صندوق پروژه، صندوق نیکوکاری و… نیز وجود دارند که معمولا سرمایه‌گذاران خاص خود را دارند و عموم مردم چندان تمایلی برای سرمایه‌گذاری در آن‌ها ندارند.

 

سبدگردانی، اختصاصی‌ترین روش سرمایه‌گذاری

اگر به‌دنبال سرمایه‌گذاری حرفه‌ای، بدون کسب دانش سرمایه‌گذاری یا صرف وقت برای تحلیل بازارها هستید، به شما سبدگردانی اختصاصی را پیشنهاد می‌کنیم. همان‌طور که از اسم این روش پیداست، سرمایه‌گذاری در آن به صورت کاملا اختصاصی و متناسب با درجه ریسک‌پذیری شما صورت می‌گیرد. از آنجایی که در این روش، یک گروه حرفه‌ای از تحلیل‌گران وظیفه مدیریت دارایی شما را برعهده می‌گیرند، سرمایه‌ مورد نیاز برای این روش معمولا بالاتر از یک میلیارد تومان است؛ بنابراین می‌توان گفت تفاوت سبدگردانی با صندوق سرمایه‌گذاری در اختصاصی بودن این روش متناسب با درجه ریسک‌پذیری فرد است.
حال که با مزایای سبد گردانی اختصاصی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در مقابل خرید و فروش مستقیم سهام آشنا شدید، بهتر است بدانید که کارگزاری فارابی که به عنوان یکی از کارگزاران برتر بازار سرمایه شناخته می‌شود، در زمینه انتخاب بهترین روش سرمایه‌گذاری متناسب با درجه ریسک‌پذیری شما، مشاوره رایگان ارائه می‌دهد. جهت مشاوره رایگان سرمایه‌گذاری می‌توانید با مرکز تماس کارگزاری فارابی به شماره 1561 تماس حاصل بگیرید.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ