آشنایی با روستای دولاب یکی از مقاصد جدید گردشگری

اقتصاد ایران: از روستاهای هدف گردشگری استان کردستان روستای زیبای دولاب است.از خصوصیات این روستا می توان به منظره بسیار زیبای روستا در شیب تند با معماری پلکانی و خانه های سنگی به همراه دره های پرآب روستا اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، روستاهای شاخص و گردشگر پذیر در استان کردستان و خصوصا منطقه هورامان به دلیل بافت معماری و نیز فرهنگ های خاص خود سالانه پذیرای گردشگران بسیار می باشند. دولاب از مقاصد جدید گردشگری در استان کردستان است. دولاب به جهت غنای فرهنگی بالا و نیز نزدیکی به مرکز استان کردستان و همچنین طبیعت زیبا مقصد گردشگری مناسبی برای علاقمندان به گردشگری می باشد. تنوع چهارفصل این منطقه بسیار زیبا و جالب توجه است. در بهار کوه ها، باغ و دشت مخملی سبز به تن می آرایند. زمزمه چشمه ها و جویبارها با نغمه پرندگان روح و چشم و گوش را نوازش می دهند. میوه های رنگارنگ تابستان در کنار چشمه های سرد و خنک، خستگی را از تن عابران و رهگذران می زداید. میوه زیبا و پر خاصیت توت فرنگی که مورد توجه گردشگران است از محصولات باغی این روستا بوده که به همراه سایر میوه ها برداشت آن از لذت های حضور گردشگران در این روستای می باشد.

کردستان یکی از متفاوت ترین مقاصد گردشگری ایران است. فرهنگ همیشه پویا و زنده مردم کردستان، در دل طبیعت بکر، جاری و هماهنگ با طبیعت است و از سوی دیگر طبیعت متنوع و بکر منطقه، گردشگران را به اشتیاق بیشتر برای سفر به کردستان تشویق می کند. تنوع رنگ لباس های باوقار کردی، منشعب از طبیعت هزار رنگ کردستان است. طبیعتی که کوهستان های رفیع، جنگل های بلوط، پرندگان هزار رنگ، رودخانه های خروشان، روستاهای زیبا با معماری متفاوت و دشت های مرتفع و ده ها دریاچه و آبشارهای فصلی و دایمی را در دل خود جای داده است. این همه زیبایی و تنوع وقتی با فرهنگ غنی کردستان در هم می آمیزد به خاطره ای فراموش نشدنی برای گردشگران تبدیل میشود. کردستان مقصد شماره یک طبیعت گردان و فرهنگ دوستان می باشد.

از روستاهای هدف گردشگری استان کردستان روستای زیبای دولاب است. قدمت روستای دولاب به بیش از نهصد سال بر می گردد. فردی به نام «اسفندیار» اوّلین کسی بوده که روستای دولاب را بنیاد نهاده است و مقبره وی در قبرستان سیّد اسحاق در روبروی روستا واقع شده است. روستای دولاب دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است و حدود ۱۶۰ چشمه دائمی دارد، پس به حق شایسته است، که نامش دولاب یعنی «دول ئاو» باشد.

بر اساس مصوبه دولت، در سالهای اخیر روستای دولاب از دهستان عوالان بخش موچش شهرستان کامیاران منتزع و به دهستان ژاورود شرقی بخش مرکزی شهرستان سنندج الحاق شده است. دولاب دارای آب لوله کشی، برق، تلفن، خانه بهداشت، مدرسه ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان است؛ و در حدود ۱۹۴ خانوار و نزدیک به ۷۲۰ نفر جمعیت دارد.

از خصوصیات این روستا می توان به منظره بسیار زیبای روستا در شیب تند با معماری پلکانی و خانه های سنگی به همراه دره های پرآب روستا اشاره کرد. طبیعت زیبای روستا در هر چهار فصل تماشایی است. پاییز را، نه قلم قادر به توصیف، و نه زبان تاب بیان، و نه چشم تحمّل دیدن آن همه زیبایی دارد. هزاران رنگ زرد، سرخ، نارنجی و... دیدگان را نوازش می دهند. پاییز عروس فصل ها، تنوّع میوه ها، نسیم جویبارها، غم را از دل ها می زداید و ایّام را به دل رهگذران حلاوتی دیگر می بخشد.

محصولات

تنوع محصولات باغداران دولاب بی نظیر است. شاید کمتر روستایی در کردستان است که این همه تنوع میوه را در خود جای داده باشد. دولاب در تولید گیلاس مقام اول استانی را داراست، انواع انگور، گلابی، سیب، گردو، زردآلو ، آلبالو، شفتالو، انجیر، توت سفید و فرنگی و ... از دیگر محصولات آن است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ