تشویق "هِناس" واقعی در روز غیاب "ابراهیم حاتمی‌کیا" + فیلم

اقتصاد ایران: اهالی رسانه در نشست خبری فیلم هِناس همسر شهید داریوش رضایی‌نژاد را ایستاده تشویق کردند؛ در روزی که کرونا اجازه نداد ابراهیم حاتمی‌کیا پسرش را برای شبِ طلایی همراهی کند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، ششمین روز از جشنواره فیلم فجر با به تصویر کشیدن زندگی یک قهرمان آغاز شد. بعد از زندگی شهید مجید شهریاری، سختی‌های زندگی دانشمندان هسته‌ای این بار در هناس به نمایش درآمد فیلمی به‌کارگردانی حسین دارابی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفاه.

(بعد از تماشای فیلم) با شهره پیرانی همسر شهید رضایی‌نژاد هم‌کلام شدیم و او با حالت بغض و گریه جلوی دوربین حاضر شد و گفت: این چهارمین بار است که فیلم را می‌بینم هر بار تحت تأثیر آن قرار می‌گیرم و حس نمی‌کنم که فقط زندگی من است بلکه زندگی همه همسران شهدای هسته‌ای است حتی زندگی همه همسران شهدا است، کسانی که یک مسیری را انتخاب می‌کنند.

البته همسر شهید رضایی‌نژاد تنها تماشاگرِ این فیلم نبود آرمیتا رضایی‌نژاد هم آمده بود تا این فیلم را تماشا کند. آرمیتا رضایی‌نژاد گفت: به‌نظرم فیلم به واقعیت خیلی نزدیک بود و هر سه مرتبه‌ای که فیلم را دیدم با آن گریه کردم.

مریلا زارعی با نقش همسر یک دانشمند هسته‌ای به جشنواره آمده است؛ از او پرسیدیم تا حس‌وحالش را برای بازی در نقش همسر شهید رضایی‌نژاد بیان کند و او گفت: حسّ خیلی خوبی داشتم قرار بود که زندگی یک زن دلیر و قهرمان را بازی کنم.

واکنش اهالی رسانه به این فیلم تشویق ممتد خانواده شهید رضایی‌نژاد بود. شهره پیرانی گفت: اولین سؤالی که همه مخاطین چه عام و خاص از من می‌پرسند این است که چقدر واقعی است، هیج نقطه‌ای از فیلم نیست که برداشتی از زندگی من نبوده باشد یا به‌فراخور درام برجسته‌تر یا تقلیل داده شده است وگرنه درام به‌خاطر ارتباط نویسندگان با من برداشت از زندگی شخصی من است.

بهروز شعیبی در این فیلم نقش شهید داریوش رضایی‌نژاد را بازی می‌‌کند؛ او درباره نقشِ خودش این‌گونه توضیح داد: خوشحالم که توانستم این نقش را بازی کنم مخصوصاً با این نگاه که از درون خانواده و روابط انسانی و خانوادگی، افرادی که این شکل از زندگی و تفکر را انتخاب می‌کنند، همیشه با مسائلی روبه‌رو هستند که این بخشِ نادیده را در «هناس» می‌بینیم.

مریلا زارعی در پاسخ به این سؤال که این نقش را به چه‌کسی تقدیم می‌کند، گفت: این نقش را به خانم پیرانی تقدیم می‌کنم و همسرانی که در وضعیت خانم پیرانی بودند.

کوثر حیدری بازیگر خردسال فیلم هم گفت: خیلی خوشحال می‌شوم که مردم فیلم "هناس" را ببینند.

اما نشست خبری یک گلایه هم داشت که بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون مطرح کرد. سیاوش طهمورث گفت: 56 سال است که کار هنری می‌کنم اما هیچ‌وقت برای اختتامیه و افتتاحیه جشنواره فیلم فجر دعوت نشده‌ام.

* ابراهیم حاتمی‌کیا امسال با تهیه‌کنندگی کار پسرش به جشنواره فیلم فجر آمد. یوسف حاتمی‌کیا اولین کارش را با عنوان "شب طلایی" و با بازیگران سرشناس شروع کرد.

عباس کریمی عباسی منتقد و داور تجلی اراده ملی درباره این فیلم گفت: شب طلایی فیلم خوبی برای خانواده‌ها است همه می‌توانند آن را ببینند زیرا در آن مفاهیم خوبی مانند عدالت، حقیقت و توجه به بزرگتر‌ها در خانواده است. داستان، داستانِ پُرتعلیق معماگونه است. در خانواده که خیلی پیچیدگی خاص فیلم‌های معمایی را ندارد اما می‌تواند جذاب باشد و فراز و فرودهای زیادی دارد.

* غیبت ابراهیم حاتمی‌کیا باعث شد تا برای اولین بار در جشنواره امسال یک نفر تلفنی در نشست خبری حضور پیدا کند. دو سال بود که کرونا سمت ما نیامده بود و حالا باعث شد که در این جلسه حضور نداشته باشم.

* بحث‌های زیادی درباره تهیه‌کنندگی ابراهیم حاتمی‌کیا و استفاده از نامش برای "شب طلایی" مطرح شد که یوسف حاتمی‌کیا کارگردان این فیلم پرده از یک حقیقت برداشت.  او گفت: واقعیت این است موقعی که تصمیم گرفتیم فیلم را شروع کنیم و بسازیم مجریان طرح ما کسانی بودند که البته الان هم هستند؛ تصمیم گرفتیم کار را شروع کنیم اما کارت تهیه‌کنندگی نداشتیم. نزدیک‌ترین شخص پدرم بود و ایشان خدا را شکر طرح را دوست داشتند و همراه شدند. فیلمنامه را دوست داشتد و واقعاً پدرانه همراه شدند. اعتماد کردند و باعث شدند استقلالم را داشته باشم. دو بار سر صحنه بیایند و به همین خاطر، هر بدی و خوبی هست تجربه من است.

* امسال در جشنواره فیلم فجر شاهد اکران چند فیلم بیوگرافی هستیم در کنار بیرو، هناس و موقعیت مهدی مخاطبانشان را وارد دنیای شخصیت‌های ملی، میهنی و دفاع مقدسی می‌کنند و جامعه قهرمانان واقعی‌اش را بشناسد همان نکته‌ای که حسن معجونی به آن اشاره کرد. او گفت: "من فکر می‌کنم که ارجاعات‌شان باید قوی باشد در وهله اول کاراکترهایی که می‌سازند. این‌ها خیلی ماندنی‌اند آدم‌های زمان خودمان را به تصویر بکشند.

بهروز شعیبی در این باره گفت: خیلی وقت‌ها فیلم‌هایی ساخته شده خیلی وفادار به داستان واقعی بوده و جذاب نبوده، در معرض مخاطب قرار گرفته خیلی معقول نشده است.

یوسف حاتمی‌کیا تأکید کرد: نباید خود کارگردان و نویسنده مدهوش آن کاراکتر شود. یعنی مخاطب بتواند با آن کاراکتر همذات پنداری کند؛ هم ضعف‌ها و قوت‌هایش را ببیند. در این حال با آن شخصیت ارتباط برقرار می‌کند. 

محمدرضا شفاه تصریح کرد: حساسیت‌هایی که خانواده‌ها دارند برخی اوقات در عین حال آن حساسیت‌ها را متوجه می‌شوم و مانع ساخت فیلم‌های بیوگرافی می‌شود. البته کم ساخته می‌شود به همین خاطر است.

شهره پیرانی همسر شهید رضایی‌نژاد گفت: حضور امروز من برای تأیید فیلم بوده و به نظرمن یک ژانر خوب و تأثیرگذار است.

* روز هفتم جشنواره فیلم فجر "نگهبان شب" رضا میرکریمی و "موقعیت مهدی" هادی حجازی‌فر به نمایش درمی‌آید. باید دید چقدر کارگردانی حجازی‌فر شبیه به بازیگری‌اش موفق خواهد بود. 

گزارش از مجتبی برزگر

تصویربردار و تدوین‌گر: مهدی کماسی، حسین دزفولی، علیرضا مطیعیان و محمدرضا کشت‌دار

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ