سنگ کلیه؛ انواع راه های درمان

اقتصاد ایران: ساختار بدن انسان بسیار پیچیده‌ است. کلیه‌ها در دو سمت بدن قرار گرفته و تمامی آبی که وار بدن می‌شود را کاتالیز می‌کنند. اما بدون شک مثل هر عضو دیگری کلیه‌ها هم دچار بیماری می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، یکی از شایع‌ترین بیماری‌های کلیه، سنگ کلیه است. سنگ کلیه بیماری دردناکی بوده و ممکن است حتی سبب از بین رفتن کلیه در موارد بسیار حاد درمان نشده باشد.

سنگ کلیه عارضه‌ای دردناک است که برخی افراد به دلایل مختلف به آن دچار می‌شوند. اگر شما هم دچار سنگ کلیه هستید و این بیماری باعث بروز مشکلاتی شده است، در این مطلب همراه ما باشید.

در ادامه به شما توضیح می‌دهیم که علائم سنگ کلیه چیست؟ چرا دچار این بیماری می‌شویم؟ آیا درمان خانگی برای آن وجود دارد؟ احتمال عود مجدد سنگ کلیه چقدر است؟ چه مواد غذایی برای این بیماری مفید است و کدام غذاها مضر هستند؟

سنگ کلیه چیست و چگونه به وجود می آید؟

سنگ کلیه نوعی رسوبات موجود در کلیه است که سفت شده و به صورت توده‌هایی در می‌آید. در حقیقت سنگ کلیه حاصل خوراکی‌های غیر اصولی است که در طول روز مصرف می‌کنیم.

انواع مختلفی از سنگ کلیه وجود دارد. برای مثال سنگ کلیه اگزالاتی یا سنگ کلیه کلسیمی داریم.

سنگ کلیه ناشی از مصرف بیش‌ از اندازه نمک در غذاهای روزانه است. همچنین مصرف بیش از اندازه مواد حاوی اگزالات باعث تشکیل سنگ اگزالاتی می‌شود.

پروتئین بالا در غذاهای روزانه نیز اسید زیادی تولید کرده و سنگ کلیه‌های اسید اوریکی و اگزالات_ کلسیمی ایجاد می‌کند.

اما سوال اصلی این است که سنگ کلیه چطور تشکیل می‌شود؟ موارد زیادی نقش تعیین کننده در ایجاد سنگ کلیه دارند.

همان طور که توضیح دادیم، یکی از مهم‌ترین موارد، تغذیه غلط است. مورد دیگر غلظت کم ادرار است. نوشیدن آب لازم تاثیر بسزایی در کاهش آن دارد.

عوامل دیگری مانند: رژیم غذایی غیر اصولی، مشکلات روده مانند کولیت زخمی، عمل بای پس معده، اسهال مضمن، چاقی، مشکلات مربوط به پرکاری یا کم کاری تیروئید و... همگی می‌توانند در ایجاد سنگ کلیه نقش بسیار زیادی داشته باشند.

به طور کلی انواع سنگ کلیه‌ای که ممکن است به وجود آید شامل موارد زیر هستند:

  • - سنگ کلیه کلسیمی: این سنگ به دلیل مصرف بیش از اندازه خوراکی‌هایی که اگزالات دارند به وجود می‌آید. مرکبات، سبزیجات، آجیل و شکلات حاوی مقادیر بالایی از اگزالات هستند.
  • - سنگ کلیه ستراویتی: عفونت دستگاه ادراری عامل ایجاد این نوع سنگ است.
  • - سنگ کلیه اسید اوریکی: رژیم غذایی که شامل حجم بالایی از پروتئین باشد، می‌تواند چنین سنگی را ایجاد کند. حتی می‌تواند در مواردی باعث ایجاد نقرس هم شود.
  • - سنگ کلیه سیستینی: برخی از افراد به صورت ژنتیکی ماده‌ای به نام سیستین را بیش از دیگران دفع می‌کنند. این اختلال سبب ایجاد سنگ کلیه سیستینی می‌شود.

علائم و نشانه‌های سنگ کلیه

در دنیای پزشکی دردها را با عدد یک تا ده نشان می‌دهند. برای مثال درد زایمان و درد قلب جزو دردهای بسیار زیادی است که برخی اوقات بیماری از درد بیهوش می‌شود.

درد دیگری که در دنیای پزشکی بسیار ترسناک و به اصطلاح طاقت فرسا است، درد کلیه است.

در نظر داشته باشید که سطح کلیه سلول گیرنده درد ندارد. در نتیجه تنها زمانی درد شدید احساس می‌شود که بافت داخلی آسیب ببیند. سنگ‌ کلیه یکی از مواردی است که به بافت داخلی آسیب جدی وارد می‌کند.

اگرچه هر نوع دردی نشان دهنده درد ناشی از سنگ کلیه نیست، اما اگر این درد با عوامل دیگری ترکیب شده باشد، می‌تواند نشان دهنده وجود سنگ در یکی یا هر دو کلیه شما باشند.

درد سنگ کلیه به این صورت است که درد  در شکم و کمر و کشاله ران احساس شده و برخی اوقات کم و زیاد می‌شود.

اما تب و لرز، تکرر ادرار و کاهش حجم ادرار در هر بار دفع، سوزش در حین ادرار، حالت تهوع و دیدن خون در ادرار، پخش شدن درد در بخش‌هایی مثل پهلوها و بیضه‌ها(در آقایان)، ناف و مجاری ادراری، می‌توانند نشان دهنده و علائم مشخصی برای سنگ کلیه باشند.

سنگ کلیه چگونه تشخیص داده می شود؟

در نظر داشته باشید علائمی که در بخش بالا برای وجود سنگ کلیه بیان کردیم، ممکن است نشان دهنده بیماری‌های دیگری هم باشد، حتی یک عفونت شدید مجاری ادراری هم می‌تواند چنین علائمی را ایجاد کند.

بنابراین بهترین کار این است که برای تشخیص بهتر بیماری سنگ کلیه به دکتر اورولوژی مراجعه کنید. اما تشخیص سنگ کلیه به کمک روش‌های زیر انجام می‌شود.

_ قبل از هرچیز معاینه پزشک است. پزشک اورولوژیست ابتدا شرح حال بیمار را دریافت کرده و او را معاینه می‌کند.

_ روش بعدی که پزشک می‌تواند سنگ کلیه را تشخیص دهد، آزمایش ادرار است. خون داخل ادرار اگر وجود داشته باشد، به احتمال وجود سنگ در کلیه کمک می‌کند.

_ مورد بعدی که به تشخیص بسیار عالی کمک می‌کند، استفاده از سونوگرافی و تصویربرداری سی تی اسکن است. کلیه‌ها و مثانه به کمک سی تی اسکن و سونوگرافی بررسی شده و انسدادهایی که سنگ ایجاد کرده نیز کاملا مشخص می‌شوند.

انواع روش های درمان سنگ کلیه

به یاد داشته باشید که همواره پیشگیری بهتر از درمان است، در وهله‌ی اول از عواملی که باعث ایجاد سنگ کلیه می‌شوند دوری کنید. نوشیدن آب بسیار مفید است، زیرا کمبود مایعات و کم آبی بدن از عوامل خطر اصلی تشکیل سنگ کلیه است.

عوامل مختلفی در توانایی عبور سنگ از مجاری ادراری وجود دارد. این موارد شامل اندازه‌ی جثه‌ی فرد، دفع قبلی سنگ، بزرگی پروستات، بارداری و اندازه‌ی سنگ است.

برای درمان سنگ کلیه به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

در صورت ایجاد هرگونه درد در کلیه‌ها یا خون در ادرار باید سریعا به دکتر متخصص اورولوژی مراجعه کنید. متخصص اورولوژی با تجویز آزمایش‌های تصویربرداری اندازه سنگ کلیه و محل قرارگیری آن را تشخیص می‌دهد. باتوجه‌به این موارد بهترین روش درمان انجام می‌شود.

اورولوژیست کیست؟

دکتر متخصص اورولوژی پزشکانی هستند که در شاخه های دستگاه تناسلی، کلیه ها، مثانه، غدد فوق کلیوی، مجرای ادرار و اندام های تناسلی مردانه و باروری مردان تخصص دارند. اورولوژیست ها همچنین در زمینه درمان، جراحی و بیماری هایی که این اندام ها را تحت تاثیر قرار می دهند متخصص هستند.

بهترین پزشکان کلیه و مجاری ادراری و تناسلی برای درمان بیماران چه اقداماتی انجام میدهند؟

تجویز تصویربرداری، تجویز و انجام سیستوسکوپی، آنالیز آزمایش و کشت ادرار ، اندازه گیری حجم ادرار باقیمانده، فشار ادراری ، نمونه برداری از کلیه‌ها، پروستات و مثانه، برداشتن مثانه و پروستات، شکستن سنگ کلیه، پیوند کلیه، ترمیم و رفع انسدادهای سیستم ادراری-تناسلی، یورتروسکوپی، وازکتومی.

چه زمانی به دکتر اورولوژی مراجعه کنیم؟

زمانی که هر کدام از علائم زیر را داشته باشید باید به دکتر کلیه و مجاری ادراری و تناسلی خوب مراجعه کنیم:

خون در ادرار، تکرر ادرار و احساس دفع ادرار فوری، درد پهلو، درد لگن و یا درد نشیمنگاه، حس درد یا سوزش هنگام دفع ادرار، نشتی ادرار، سختی در دفع ادرار، جریان ادرار ضعیف، کاهش میل جنسی، وجود توده در بیضه‌ها، اختلال نعوظ.

برای یافتن بهترین پزشک متخصص اورولوژی (جراحی کلیه، مجاری ادراری و تناسلی در سایت دکترتو از فیلترهای جست و جوی پیشرفته استفاده کنید.

سخن آخر

ما در این مطلب به طور خلاصه در خصوص یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مربوط به کلیه یعنی سنگ کلیه با شما صحبت کردیم. سنگ کلیه شاید به خودی خود بیماری خطرناکی بنظر نرسد، اما در طولانی مدت و در صورت درمان نشدن می‌تواند عوارض جبران ناپذیری برای بدن داشته باشد.

اما سنگ کلیه خوشبختانه درمان داشته و می‌توانید در بخش نشانه‌های سنگ کلیه آن را تشخیص داده و با مراجعه به دکتر اورولوژی برای درمان سنگ کلیه اقدام کنید.

 

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ