یک متخصص داروسازی اعلام کرد:

گیاه دارویی ممکن است اثر داروی شیمیایی را تغییر دهد

اقتصاد ایران: یک متخصص داروسازی سنتی گفت که به صورت کلی توصیه می‌شود از مصرف گیاهان دارویی برای طولانی مدت و در مقادیر زیاد پرهیز و حتما با پزشک متخصص مشورت شود.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، روجا رحیمی، متخصص داروسازی سنتی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، صبح امروز یکشنبه ۳ بهمن ماه، در گفتگو با برنامه در انتهای الوند، درباره این رشته تخصصی گفت: داروسازی عمومی یک دوره ۶ تا ۷ ساله است و پس از اینکه افراد فارغ‌التحصیل می‌شوند، رشته‌های تخصصی مختلفی پیش رویشان است که یکی از آن‌ها داروسازی سنتی است. هدف اصلی این رشته، ساخت و فرمولاسیون فراورده‌های طبیعی از آنچه که در طب مکتوب ایرانی به عنوان دارو نام برده شده است.

وی افزود: برای رسیدن به این هدف باید روی داروها و گیاهان طبیعی با منشا‌های مختلف مطالعات انجام شود که اثر بخشی و عوارض جانبی‌شان مشخص شود و پس از تایید و اثر بخشی کافی، در کنار داروهای شیمیایی مورد استفاده قرار بگیرند. 

رحیمی درباره منشا گیاهی برخی داروهای شیمیایی، بیان کرد: از گذشته، گیاهان دارویی به عنوان یک منبع غنی برای کشف داروهای شیمیایی مطرح بودند. منشا بسیاری از داروهایی که در شیمی‌درمانی، درمان بیماران سرطانی استفاده می‌شوند و ... گیاهان دارویی است.

وی ادامه داد: یکی از داروهایی که از قدیم برای درمان آنفولانزا استفاده می‌شد، تحت عنوان تامیفلو بود که منشا آن گیاهی دارویی است. وقتی که جهان درگیر پاندمی کووید ۱۹ شد، درکنار تحقیقاتی که روی داروهای شیمیایی انجام می‌شد، روی گیاهان دارویی و ترکیبات آن نیز مطالعات مختلفی صورت گرفت تا مشخص شود که آیا می‌توانند در درمان بیماری موثر باشند یا خیر. نتایج بسیاری از این تحقیقات نیز به چاپ رسیده است. 

این متخصص داروسازی سنتی یاداور شد: یک باور غلطی وجود دارد که گیاهان دارویی هیچ ضرری ندارند و به هر میزان و به هر مدت زمان می‌توان استفاده کرد. اما باید توجه کرد که گیاهان دارویی از ترکیبات شیمیایی متعددی تشکیل شده‌اند که وقتی وارد بدن می‌شوند، اثرات مثبتی نیز دارند و می‌توانند خواص درمانی ایجاد کنند. اما می‌توانند عوارض جانبی داشته و آسیب‌هایی را به بدن وارد کنند و ضررهایی داشته باشند. برای مثال اگر یک گیاه دارویی همزمان با یک داروی شیمیایی که به صورت روتین استفاده می‌کنیم، مصرف شود، ممکن است این گیاه دارویی اثر داروی شیمیایی را کم یا زیاد کند که می‌تواند خطرساز باشد. در شرایط سنی خاص، مثلا در کودکان یا سالمندان، یک سری از داروها ملاحظات مصرف داشته باشند. 

وی افزود: مطالعات نشان داده است که عوارض گزارش شده از داورهایی گیاهی کمتر از داروهای شیمیایی است اما برخی از این گیاهان ملاحظات مصرف خاص و ویژه‌ای دارند و باید توجه شود. به صورت کلی توصیه می‌کنیم از مصرف گیاهان دارویی برای طولانی مدت و در مقادیر زیاد پرهیز و حتما با پزشک متخصص مشورت شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ