کاهش قیمت مسکن در غرب استان تهران

اقتصاد ایران: بررسی‌ها نشان می‌دهد طی ماه‌های اخیر قیمت مسکن در غرب استان تهران نه تنها افزایش نیافته بلکه سیر نزولی در این منطقه آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران، رشد قیمت مسکن طی سال‌های گذشته به ویژه از سال ۹۸ تاکنون فعالان این بازار و نیز مردم عادی را شوکه کرد، تا جایی که بسیاری از کارشناسان این رشد را جدا از تورم و افزایش قیمت ارز تحلیل می‌کردند، اما تعداد قابل توجهی از کارشناسان نیز این شاخص، را بی تأثیر نمی‌دانستند.

غرب استان تهران نیز از این قاعده مستثنی نبود و مسکن در این مناطق شاهد افزایش قیمت قابل توجه بود، اما پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و با توجه به عزم جدی دولت سیزدهم برای ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی، ترمز قیمت مسکن در کشور و نیز غرب استان تهران کشیده شد.

اکنون بررسی‌ها نشان می‌دهد طی ماه‌های اخیر قیمت مسکن در رباط کریم، پرند، نصیرشهر، اسلامشهر، نسیم شهر، گلستان و دیگر مناطق غرب این استان نه تنها گران نشده که ارزان هم شده است.

کاهش ۱۵ تا ۳۰ درصدی قیمت مسکن در غرب تهران

اما در این شرایط سوالی که در ذهن اغلب افراد ایجاد می‌شود، این است، که «آیا این کاهش قیمت به این معنا است که اکنون وقت خرید خانه است؟»، رئیس اتحادیه مشاورین املاک شهرستان رباط کریم در پاسخ به این سوال  می‌گوید: آمارها نشان می‌دهد متوسط قیمت یک متر آپارتمان در رباط کریم، پرند و نصیرشهر بین ۱۵ تا ۳۰ درصد کاهش داشته است.

احمد محمد حسنی افت قیمت مسکن را یکی از نشانه‌های ورود مسکن به دوره رکود چند ساله دانست و افزود: اصولاً بازار مسکن بعد از جهش قیمتی، دچار رکود می‌شود.

وی توضیح داد: وعده‌های دولت برای ساخت مسکن در کاهش قیمت مسکن بی تأثیر نیست، اما دلیل اصلی این رکود نیز کاهش قدرت خرید مردم است، چرا که اکنون مردم توان خرید جدید ندارند و متقاضیان در چنین شرایطی شروع به پس‌انداز می‌کنند تا به بازار مسکن برگردند.

کاهش قیمت مسکن در غرب تهران/آرامش بر بازار حاکم شد

این فعال بازار مسکن افزود: اکنون بازار مسکن در مقایسه با دیگر بازارها حباب دارد و پیش‌بینی می‌شود که افزایش قیمت مسکن در چند سال آینده کمتر از رشد تورم باشد.

محمدحسنی اضافه کرد: بر این اساس کسانی که در بازار مسکن سرمایه‌گذاری می‌کنند از تورم جا می‌مانند.

وی معتقد است رکود آغاز شده بازار مسکن تا چند سال آینده ادامه دارد و از آنجایی که معاملات کم شده و فروشندگان می‌خواهند واحد مسکونی خود را به سرمایه دیگری تبدیل کنند، حتی با اندکی کاهش قیمت این فرصت می‌تواند برای کسانی که به دنبال خرید خانه هستند مناسب باشد.

افزایش ۱۰ درصدی فروشندگان مسکن در میان کاهش ۵۰ درصدی خریداران در اسلامشهر

یکی از مشاوران املاک در اسلامشهر نیز از افزایش تعداد فروشندگان مسکن در نیمه دوم آبان ماه نسبت به نیم اول این ماه و نیز مهر سال جاری خبر داد و گفت: حدوداً افزایش ۱۰ درصدی متقاضیان برای فروش مسکن را شاهد هستیم.

وی این افزایش متقاضیان فروش را سبب کاهش قیمت دانست و در تشریح دلیل این امر گفت: معاملات مسکن در پاییز همواره با کاهش مواجه است و از سوی دیگر نباید تأثیر روانی آغاز ثبت نام برای واحدهای جهش تولید و تأمین مسکن توسط دولت را در این کاهش قیمت بی تأثیر دانست.

این فعال بازار مسکن گفت: هم زمان با افزایش تعداد فروشندگان شاهد کاهش ۵۰ درصدی تعداد خریداران در بازار هستیم و همین امر به نظر بنده سبب تداوم کاهش قیمت‌ها خواهد شد.

کاهش قیمت مسکن در غرب تهران/آرامش بر بازار حاکم شد

وی در پاسخ به این سوال که آیا اکنون وقت خرید مسکن است، یا خیر، گفت: پاسخ به این سوال به قصد خریدار بستگی دارد، به نظر من اگر خرید مسکن برای استفاده شخصی و نیاز به مسکن باشد، اکنون زمان مناسبی برای خرید است، اما اگر با نیت سرمایه گذاری قصد خرید مسکن را داریم، به نظر نمی‌رسد، قیمت کنونی کف قیمتی باشد.

به نظر می‌رسد، عزم جدی و برنامه‌های دولت برای ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی سبب ایجاد جو روانی مناسب و آرامش در بازار مسکن شده است.

در شرایط فعلی آغاز فرآیند ثبت نام برای واحدهای نهضت ملی مسکن از عوامل کاهش انتظارات تورمی در بازار مسکن محسوب می‌شود.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ