وعده ۲ ماهه سجادی هم تمام شد،

خصوصی‌سازی سرخابی‌ها در هاله ای از ابهام

اقتصاد ایران: در حالی که وزیر ورزش و جوانان ابتدای شهریور امسال از واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی تا دو ماه آینده خبر و قول داده بود، هنوز خبری از واگذاری قرمز و آبی‌ها نیست.

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران ، ابتدای شهریور امسال بود که سید حمید سجادی وزیر تازه‌نفس ورزش و جوانان گفت "واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی تا دو ماه آینده آغاز می‌شود".

وی همچنین در نخستین اظهار نظر خود در زمینه خصوصی‌سازی باشگاه‌های ورزشی در کشور بویژه دو باشگاه استقلال و پرسپولیس پس از گرفتن رای اعتماد از مجلس اذعان داشت مقدمات واگذاری سرخابی‌ها در دوره مدیریت قبلی وزارت ورزش و جوانان طی شده است و در حال حاضر این دو باشگاه آماده واگذاری هستند.

اما نکته قابل توجه در خصوص اظهارات وزیر تازه‌نفس و دونده ورزش دولت جدید این بود که دو ماه پیش تاکید کرد "به شما قول می‌دهم" فقط یک هماهنگی بین وزارت ورزش و جوانان و وزارت امور اقتصادی و دارایی است که باید انجام شود و بیشتر زحمت‌ها کشیده شده، و با هماهنگی می‌تواند در زمان بسیار کوتاه این اتفاق رخ دهد. کار سختی در پیش نیست؛ طی یک تا دو ماه آینده این اتفاق رخ می‌دهد و به تدریج پیش می‌رود و بخشی از سهام را می‌توان به مردم واگذار کرد. "پاس گل را به ما داده‌اند و ما فقط باید گل بزنیم".

این در حالی است که از نخستین وکالتنامه واگذاری سهام سرخابی‌ها که با شماره 75951/ت 32535 ه به تاریخ 24/12/83 به تصویب رسید و مطابق مجوز هیات وزیران دولت مکلف و مجاز شد تا به استناد ماده 14 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ج.ا.ایران (مصوب 1379)، 100 درصد سهام شرکت فرهنگی ورزشی پیروزی (پرسپولیس) - سهامی عام- را به روش مزایده واگذار کند؛ تا کنون اتفاق نیفتاده است؛ چه برسد به دعده دو ماهه ورزش برای واگذاری سرخابی‌ها.

جدای از این مصوبه هم از ابتدای دهه 80 تا کنون بارها و بارها هم شیوه واگذاری این دو باشگاه تغییر کرده و هم بارها وعده و وعیدهای تعبیر نشده برای واگذاری قرمز و آبی‌ها توسط افراد مختلف داده شده است، اما جز رویایی تلخ از خصوصی‎‌سازی باشگاه‌های ورزشی بویژه واگذاری استقلال و پرسپولیس چیزی در خاطره‌ها رسوخ نکرده است.

در هر حال شاید بهترین توصیه در حوزه خصوصی‌سازی فوتبال و باشگاه‌های ورزشی به سید حمید سجادی، دونده کهنه‌کار و وزیر تازه‌کار ورزش و جوانان این باشد که که مواردی همچون "اصلاح ساختار و شفافیت و بروزرسانی گزارشات و صورت‌های مالی باشگاه‌ها، حل زیان انباشته آنها، سودآور کردن باشگاه‌ها و خروج آنها از شمولیت ماده 141 قانون تجارت"، "توجه به مشکلات ساختار بازار سرمایه از جمله نوسانات این بازار، مشکلات فنی و زیرساختی از جمله دامنه نوسان، حجم مبنا، اختلالات سامانه‌های معاملاتی و ..."، "در نظر گرفتن اهلیت فنی متقاضیان خرید باشگاه‌ها"، "شفاف‌سازی دارایی و بدهی‌های پنهان و پیدای باشگاه‌های ورزشی بویژه سرخابی‌ها"، "کمر همت بستن به احقاق حق و درآمدزایی باشگاه‌های ورزشی بویژه در زمینه حق پخش تلویزیونی" مقدم به وعده و وعید و بی‌تابی برای گل کردن توپ خصوصی‌سازی سرخابی‌های پایتخت است.

از این رو بهتر از بجای اظهار نظر شتابزده در خصوص واگذاری دو باشگاه قرمز و آبی، مشکلات باشگاه‌ها بویژه در حوزه درآمدزایی و اقتصاد ورزش پیگیری و حل و فصل شود؛ والا خیلی‌ها آمدند و گفتند که سرخابی‌ها کمتر از یک قدم تا واگذاری فاصله دارند؛ اما رفتند و توپ خصوصی‌سازی سرخابی‌ها کماکان سرگردان در زمین ورزش است.

حالا هم بیش از دو ماه از قول و وعده سجادی برای واگذاری استقلال و پرسپولیس می‌گذرد؛ نه خبری از واگذاری قرمز و آبی‌ها است، و نه خبری از سجادی و پاس گلی که گل کند! طبیعی هم هست که فعلا از شادمانی پس از گل خبری نباشد.

مهدی حاجی‌وند 
پژوهشگر اقتصاد ورزش و نویسنده کتاب‌ خصوصی‌سازی فوتبال

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ