معافیت مالیاتی چیست و شامل چه کسانی می‌شود؟

اقتصاد ایران: سالهاست که بحث مالیات، سیستم و قوانین مربوط به دریافت آن و موارد استفاده مالیات به اشکال مختلف، در دولت‌ها و کشورهای گوناگون مطرح بوده است. می‌توان گفت که مالیات مهم ترین راه‌ درآمدزایی برای دولت‌هاست. میزان مالیات بر درآمد افراد بر طبق قوانین مشخص مالیاتی و اقتصادی هر کشور تعیین می‌شود. بر اساس قانون، پرداخت به موقع و کامل مالیات وضع شده برای مردم هر کشور اجباری است.

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران ،البته در دنیای امروز، با وجود راه‌کارهای جدید اقتصادی، علاوه بر کمک به دولت، با پرداخت مالیات، بار فشار اقتصادی از قشر کم درآمد و محروم جامعه برداشته می‌شود. در علم اقتصاد امروز، مالیات تعریف مشخص و قوانین و انواع گوناگونی دارد و همواره سوال های زیادی برای درک بهتر آن مطرح میشود. یکی از مهم ترین موارد و سوالی که همواره توسط صاحبان کسب کار های کوچک و بزرگ مطرح میشود انواع معافیت های مالیاتی و مشمولان آن است. شما می‌توانید برای مطالعه مطالب مالیاتی بیشتر به بلاگ سایت تدبیر حساب مراجعه کنید و از قوانین جدید مالی و مالیاتی با خبر شوید.

معافیت مالیاتی چیست؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که دولت ها میتوانند در جهت حمایت از برخی مشاغل، آن‌ها را مشمول معافیت مالیاتی کنند. معافیت مالیاتی یک فرصت بسیار مناسب برای مشاغل مختلف است که اگر از قوانین مربوط به آن به درستی مطلع باشند میتوانند هزینه‌های مالی شرکت خود را تا حد زیادی کاهش دهند.

اما سوال اصلی اینجاست که بر اساس قوانین مالیاتی در ایران چه اشخاص، اصناف و یا کسب و کارهایی از پرداخت مالیات معاف هستند؟ در این مقاله سعی کرده ایم تا برای کشف جواب  این سوال برخی از قوانین مالیاتی مرتبط با این موضوع را بررسی کنیم. پس با ما همراه باشید.

 
معافیت‌های مالیاتی مندرج در ماده ۸۱ قانون مالیات‌های مستقیم

مطابق تصمیم قانون‌گذار در این ماده، فعالیت‌های اقتصادی زیر همگی از پرداخت مالیات معاف بوده و مشمول مالیات نمی‌شوند:

  • ماهیگیری
  • نوغان‌داری
  • کشاورزی
  • دامپروری
  • پرورش زنبور عسل و تولید عسل
  • پرورش مرغ و سایر طیور
  • احیای مراتع و جنگل‌ها

تمام موارد فوق، مطابق این ماده از قانون از پرداخت مالیات معاف شده و در پاسخ به پرسش چه مواردی مشمول مالیات نمی‌شود طرح شده از سوی فعالین این حیطه می‌توان آن‌ها را معاف از پرداخت مالیات بر درآمد اعلام کرد.

معافیت‌های مالیاتی مندرج در تبصره ۱ و ۳ ماده ۱۰۷

  • تبصره ۱: در این تبصره از ماده ۱۰۷ قانون‌گذار شرایط خاصی را برای معافیت بخشی از درآمد پیمانکاران از مالیات اعلام کرده است. مطابق این تبصره آن بخش از مبلغ قرارداد که صرف خرید مواد اولیه و تجهیزات شود، معاف است.
  • تبصره ۳: تمام شعبه‌ها و نمایندگی‌های بانک‌ها و شرکت‌های خارجی حاضر در ایران به شرط عدم انجام معاملات و اشتغال به صرف بازاریابی و تحلیل وضعیت بازار، معاف هستند.

    معافیت ‌های مندرج در ماده ۱۳۲

نکته مهمی که در این قانون وجود دارد، معافیت مالیاتی است که شامل برخی شرکت‌ها و کسب و کارها می‌شود. طبق ماده ۱۳۲، تمامی شرکت‌های تولیدی و معدنی تازه تأسیس، هتل‌ها، بیمارستان‌ها و مراکز اقامتی گردشگری به مدت ۵ سال از پرداخت مالیات معاف هستند و معافیت این گروه از نوع مالیات با نرخ صفر است. دو نکته در این ماده نهفته است که بهتر است آن‌ها را بیشتر شرح دهیم.

  • 1- مالیات با نرخ صفر که در خلاصه ماده ۱۳۲ قانون مالیات‌های مستقیم ذکر شد با معافیت مالیاتی متفاوت است.
  • 2- با توجه به این که نرخ مالیات صفر برای مناطق کمتر توسعه‌یافته ۱۰ سال تعیین شده است، سرمایه‌گذاران نیز تشویق می‌شوند که در این مناطق فعالیت داشته باشند. بدین صورت کشور به توسعه یکپارچه در همه مناطق نزدیک‌تر می شود.

    تفاوت معافیت مالیاتی و مالیات با نرخ صفر

    همان‌طور که گفته شد، معافیت مالیاتی با مالیات با نرخ صفر با هم تفاوت‌هایی دارند. در اصل معافیت مالیاتی زمانی گفته می‌شود که یک شرکت نیاز به پر کردن فرم اظهارنامه مالیاتی ندارد و به تبع آن مالیات نیز پرداخت نمی‌کند.

    در اصل معافیت با نرخ صفر زمانی به یک شرکت یا مؤسسه تعلق می‌گیرد که مشمول این قانون شده و در زمان مقرر، اظهارنامه مالیاتی تکمیل شده و تحویل داده شود. از این رو شرکت‌های تولیدی، مؤسسات، هتل‌ها و ... باید در ۵ یا ۱۰ سالی که معافیت مالیاتی از نوع مالیات با نرخ صفر دارند، در زمان تعیین شده این اظهارنامه را پر کرده و تحویل دهند. همچنین تمام تکالیف مالیاتی از جمله، دفاتر، مدارک و مستندات هم باید به سازمان امور مالیاتی تسلیم شود. بدین صورت میزان درآمد، تعداد کارمندان و تمام بخش‌های اظهارنامه توسط شرکت پر می‌شود و در نهایت میزان مالیات برای آن‌ها صفر در نظر گرفته می‌شود.


    معافیت ‌های مندرج در ماده ۱۳۳

    درآمدهای حاصل از صندوق‌های حمایتی کشاورزان، عشایر، کارگران، کارمندان و دانشجویان دارای معافیت است. این بدان معنی است که درآمدهای حاصل از پرداختی‌های این صندوق‌ها، مانند وام یا طرح‌های حمایتی شامل پرداخت مالیات نمی‌شوند.

     
    معافیت ‌های مندرج در ماده ۱۴۱

    تمام درآمدهای حاصل از صادرات غیر نفتی و خدمات به خارج از کشور شامل معافیت مالیاتی می‌شوند. همچنین در صورتی که صادرات انجام شده به شکل مواد خام بوده باشد، ۲۰ درصد از درآمد حاصله از این فرآیند شامل معافیت خواهد شد. همچنین در تبصره ۱ این ماده قانونی تمام کالاهای مشمول فرآیند ترانزیت که صرفاً به ایران وارد و از آن خارج می‌شوند نیز از پرداخت مالیات معاف هستند. این موضوع منوط به عدم تغییر ماهیت و عدم ایجاد ارزش افزوده در کالای ترانزیت شده است.

     
    مندرجات در ماده ۱۴۲

    مطابق این ماده کارگاه‌های فرش‌بافی و تولید صنایع دستی دارای معافیت بوده و نیازی نیست تا مالیات بر درآمد پرداخت کنند.

     
    مندرجات در ماده ۱۴۳

    در این ماده قانون‌گذار ذیل چند مورد به شکل درصدی معافیت را اعلام کرده است. معافیت ‌های درصدی همان‌طور که در موارد قبلی نیز اعلام شده مطلق و صددرصدی نیستند بلکه تنها بخشی از درآمد واحد شامل معافیت خواهد شد. موارد مندرج در این ماده به شرح زیر هستند:

    • ۱۰ درصد درآمد حاصل از فروش کالا در بورس مشمول بخشودگی می‌شود
    • ۱۰ درصد مالیات بر درآمد شرکت‌های حاضر در بازار بورس
    • ۵ درصد مالیات بر درآمد شرکت‌هایی که سهام آن‌ها در بازار بورس خارجی عرضه گردد
    • شرکت‌هایی که دارای حداقل ۲۰ درصد سهام شناور آزاد هستند پس از تأیید رسمی سازمان بورس، از دو برابر معافیت ‌های درج شده از موارد پیشین بهره خواهند برد.

     

    خدمات مشاوره مالیاتی در تدبیرحساب

     همانطور که ملاحظه کردید قوانین مالیاتی از جمله قوانین مربوط به معافیت های مالیاتی از پیچیدگی خاصی برخوردار هستند و معمولا شرکت های مختلف برای آشنایی و استفاده کامل و صحیح از این قوانین با مشکل رو به رو میشوند. یکی از بهترین و کارآمدترین روش ها  در حوزه مالیات، استفاده از خدمات مشاوره یک شرکت معتبر و متخصص در امور حسابداری و  مالیات است.

    موسسه حسابداری تدبیرحساب پس از سالها تجربه در حوزه حسابداری و همچنین ارائه هزاران مشاوره موفق در حوزه مالیات به انواع شرکت ها و مجموعه های اقتصادی، با در نظر گرفتن شرایط کسب و کار  شما بهترین راهکارهای عملیاتی را در حسابداری، مالیات، معافیت های مالیاتی و... در اختیار تان قرار خواهد داد.

     

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ