مدیریت بر ترازنامه با برنامه محوری درنخستین بانک ایرانی
اقتصاد ایران: بررسي تحولات اقتصادي به ويژه پولي و بانكي كشور در دهه اخير، حكايت از عدم توازن در بازار پول، افزايش لجام گسيخته پايه پولي و نقدينگي، تورم مزمن و كاهش ارزش پول ملي، افزايش نرخ ارز و محدوديت فعاليتهاي ارزي، رقابت ناسالم بين بانكها و موسسات اعتباري، افزايش هزينههاي عملياتي و غيرعملياتي نظامبانكي، كاهش يا در برخي موارد صفر شدن نرخ اسپريد در بانكها، پايين بودن كارمزدهاي امور بانكي و... دارد كه محصول اين چالشها، خود را در تابلويي به نام "ترازنامه بانكها" نمايان ميسازد. ترازنامه واقعي بانكها و مؤسسات اعتباري بيانگر اين واقعيت تلخ ميباشد كه وضعيت سودآوري در نهادهاي بازار پول نامناسب بوده و اين موضوع در بررسي شاخصهاي مالي بانكهاي حاضر در بورس اوراق بهادار نيز مشهود است.
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،اين وضعيت نامناسب مالي در نخستين بانك ايراني كه برخي از تكاليف حاكميتي و دولتي را نيز به دوش ميكشد و همواره تلاش مضاعفي براي اعتلاي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران داشته، بيشتر پدیدار است. گام نخست بهبود وضعيت مالي و حركت به سمت سودآوري به عنوان نقطه عطف تحولات واقعي در بانك، آسيبشناسي و تعمق در مباحث مالي و تجزيه و تحليل عميق داراييها و بدهيها و كارآمد نمودن مديريت بر ترازنامه بانك ميباشد. تجزیه و تحلیل سمت داراییها و بدهیهای بانک در این عرصه حساس، حکایت از این واقعیت مهم دارد که مهمترین مسئله بانک در کوتاهمدت، ریسک نقدینگی است و یکی از مهمترین راهکارهای عملیاتی برای گذار از این موضوع، افزایش منابع بانک میباشد. بر این اساس شایسته است همه کارکنان بانک بهویژه همکاران خط مقدم در مناطق و شعب با کار جهادی و بسیج کلیه ظرفیت ها و نیروهای فکری و سازمانی، برای افزایش منابع تلاش و همت مضاعف داشته باشند. بدیهی است پشتیبانی واحدهای ستادی با ارایه محصولات جدید و بهبود فضای رقابتی در تعامل با مراجع درون و برون سازمانی، اجنتابناپذیر بوده و مقدمه موفقیت در رسیدن به اهداف سپردهای قلمداد میشود که به امید حق تعالی و مشارکت و نقش آفرینی حداکثری همکاران تحقق خواهد یافت.
برنامهمحوری و تمرکز بر کسب و کار اصلی بانکداری در بازار پول کشور، اهداف سازمانی را در بزرگترین بانک کشور محقق خواهد ساخت. تقارن انتصاب اینجانب در بانک سپه با روز آمار و برنامهریزی را به فال نیک گرفته و ضمن تأکید بر داشتن آمار و اطلاعات در عصر انقلاب داده ها و بهرهبرداری از آن برای برنامهریزی راهبردی متناسب با وضعیت بانک و بازار پول ملی و منطقهای در تمام ارکان بانک؛ اطمینان دارد شاخصهای بنیادی کسب و کار بانک از قبیل: کیفیت و کمیت داراییها و بدهیهای بانک، ارتقای سودآوری، افزایش سهم بازاری منابع بانک و حفظ رهبری بازار، بهبود نسبت کفایت سرمایه، کاهش قیمت تمام شده پول، افزایش سهم درآمدهای غیرمشاع، افزایش نسبت مصارف به منابع، جهش در عملیات بانکداری بینالملل، تدوین و عملیاتی نمودن بوم کسب و کار بانک، تحول اساسی در ساختار سازمانی بانک بر اساس اصول بانکداری جامع، تحول دیجیتال در فرایندها و رویههای ارایه خدمات مشتری محور بانک بر اساس برنامههای راهبردی و...، با توکل به خداوند متعال و تلاش همکاران صادق و ساعی بانک اتفاق خواهد افتاد. بنابر این مدیران، مسئولان و کارکنان بانک در کلیه سطوح سازمانی نسبت به برنامهریزی امور بانکی با تمرکز بر کسب و کار بانک و در وضعیت کنونی تأکید بر جذب منابع، اقدام نموده و با مبنا قرار داردن مدیریت ارزیابی عملکرد، ایجاد انگیزه و مشارکت حداکثری سرمایه انسانی، موجب ارتقای شاخصهای امور بانکی شوند.
دکتر آیت اله ابراهیمی
مدیر عامل بانک سپه