بررسی کامل ps5: آیا ارزش خرید دارد؟

اقتصاد ایران: کمتر از یک سال پیش نسل جدید کنسول های بازی به بازار عرضه شد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،سونی با عرضه ps5 و مایکروسافت با عرضه Xbox series X هر کدام به دنبال سهم بازار بیشتر در دنیای پر رونق بازی های ویدئویی هستند. اما آیا واقعا خرید کنسولی با مبلغ 500 دلار مانند ps5 توجیه پذیر است؟ در این مقاله به نقد و بررسی کامل و دقیق کنسول پی استیشن 5 سونی می پردازیم.

نقد و بررسی ps5

طراحی ps5

 

طراحی پلی استیشن 5 سونی رویکردی متفاوت با طراحی کلاسیک همیشگی کنسول های بازی خانگی در پیش گرفته است. پیشرو بودن در طراحی ps5 ممکن است به مذاق برخی از طرفداران خوش نیاید، اما به هر حال باید بپذیریم که این طراحی ساختارشکنانه، واقعا زشت نیست! ممکن است در جاگذاری کنسول زیر تلوزیون به مشکل بخورید، اما مطمئن باشید چیز زشتی به خانه نمی برید.

در قسمت جلوی کنسول ps5، یک پورت USB A و C، دکمه خاموش روشن و دکمه خروج دیسک (در نسخه استاندارد) دیده می شود. در پشت کنسول هم مابقی پورت ها را می توانید مشاهده کنید که از جمله خروجی HDMI است.

کنترلر دوال سنس PS5

 

شاید حتی مهم تر از طراحی خود کنسول، ساخت و توسعه کنترلر جدید به نام دوال سنس است. تغییری که در رنگ ps5 مشاهده می کنیم را می توان در کنترلر DualSense هم دید.

مهم است بدانیم که تغییرات در استفاده از این کنترلر صرفا مربوط به ظاهر نیست و بهبود های اصلی تازه زیر کاپوت معلوم می شود. کنترلر جدید سونی امکان استفاده از تریگر های تطبیق پذیر (Adaptive Trigger) با قابلیت مقاومت و حساسیت بالا را به مخاطب می دهد؛ به طوری که در هر بازی لرزش و کنترل دسته بازی به گونه ای متفاوت است. (به نظر بنده فقط دوال سنس دلیل کافیست برای خرید کنسول پلی استیشن 5!)

قابلیت haptics feedback در این کنترلر حس واقعی بازی را تا جای ممکن به دستان شما هدیه می دهد. باید منتظر بمانیم و ببینیم که عناوین جدید بازی برای این کنسول تا چه حد این عملکرد برایشان مهم بوده است.

عملکرد کلی ps5

 

برای اینکه عملکرد کلی ps5 را بهتر درک کنیم، بهتر است به مشخصات روی کاغذ این ماشین پر قدرت اشاره کنیم:

مشخصات اصلی

پلی استیشن ۵

CPU

8x Zen 2 Cores at 3.5GHz (variable frequency)

GPU

10.28 TFLOPs, 36 CUs at 2.23GHz (variable frequency)

GPU Architecture

Custom RDNA 2

Memory/Interface

16GB GDDR6/256-bit

Memory Bandwidth

448GB/s

Internal Storage

Custom 825GB SSD

I/O Throughput

5.5GB/s (Raw), Typical 8-9GB/s (Compressed)

Expandable storage

NVMe SSD Slot

External storage

USB HDD Support

Optical drive

4K UHD Blu-Ray Drive

 

 

کیفیت تصویر خروجی یکی از دغدغه های اصلی است که سونی با عرضه ps4 pro با قابلیت 4K هم نشان داد به آن اهمیت می دهد. اما سونی پس از عرضه ps5 برای اولین بار از قابلیت 4K تا نرخ 120 فریم بر ثانیه و 8K در آینده رونمایی کرد. این دلیلی است که ما خرید ps5 را حتی با قیمت چند میلیون تومانی بالاتر از ps4 پیشنهاد می کنیم؛ چراکه آینده بازی های ویدئویی پلی استیشن 5 است!

در مدت زمان نصب و بارگذاری بازی ها هم که فضای ذخیره سازی SSD سرعت لود را در مقایسه با ps4، بسیار کم کرده است.

و اما بازی!

بازی های ps5

 

خبر خوب در ابتدا این است که ps5 از تمامی بازی های ps4 پشتیبانی می کند و اگر کنسول قبلی شما ps4 بوده است، بازی های آن را نگه دارید! همچنین عناوین انحصاری مانند Spider-Man: Miles Morales، GOW ragnarok، Horizon: Forbidden West و ... و بازی های فوق العاده ای همچونAssassin’s Creed Valhalla, Demon’s Souls, and Ratchet and Clank: Rift Apart برای این کنسول هم اکنون در دسترس هستند.

قیمت ps5

هر چند که ps5 مدتی است عرضه شده، اما با توجه به گرانی تراشه های CPU و GPU به همراه تقاضای خرید بی سابقه برای این کنسول، در بازار جهانی کمبود این محصول احساس می شود و به همین دلیل قیمت رسمی 500 دلاری این کنسول در نسخه استاندارد و 400 دلاری نسخه دیجیتال با قیمت هایی تا 700 و 800 دلار معامله می شوند.

در ایران هم کنسول ps5 در هر دو نسخه دیجیتال و استاندارد موجود است و با قیمتی در حدود 23 تا 30 میلیون تومان (از نسخه دیجیتال تک دسته تا باندل کامل 4 دسته و هدفون) متغیر است.

سایر کنسول های نسل نهمی به چه صورت هستند؟

همانطور که اشاره کردیم، مایکروسافت هم دست روی دست نگذاشته است و با عرضه دو مدل ایکس باکس سری (X و S) در طیف میان رده و پرچم دار به مبارزه با ps5 سونی آمده است. ایکس باکس ضعف کمبود بازی های انحصاری را همچنان حس می کند اما در مقابل قدرت بالایی در بازی های آنلاین و فضای Xbox Game Pass دارد.

ارزان قیمت ترین گزینه، خرید ایکس باکس سری اس با قیمتی در حدود 10 میلیون تومان است. این کنسول در قیاس با ایکس باکس سری ایکس که پرچم دار است، کمبود هایی از جمله فضای ذخیره سازی اندک 500 گیگابایتی، عملکرد ضعیف تر، عدم پشتیبانی از محتوا 4K، عدم درگاه ورودی برای دیسک بازی (فقط بازی بصورت دیجیتال) و ... دارد.

وبسایت psstar مجری رسمی عرضه انواع کنسول بازی به همراه تمامی لوازم جانبی است. ضمانت اصالت محصولات به همراه پایین ترین قیمت ممکن، از جمله ویژگی های این وبسایت همواره تخفیف خرید کنسول بازی است. می توانید پس از مقایسه قیمت های مختلف و موارد گوناگون از این وبسایت، کنسول خود را رایگان درب منزل تحویل بگیرید.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ