چالش شفافیت برای رکوردهای شبکه نمایش خانگی

اقتصاد ایران: لزوم شفافیت در عملکرد شبکه‌ نمایش خانگی تنها به نظارت بر محتوای این شبکه منتهی نمی‌شود و لازم است در ارائه آمار و ارقام هم شفافیت وجود داشته باشد که هنوز مرجعی برای ارائه این آمار شفاف وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، شبکه نمایش خانگی در ایران در ابتدای راه است و طبیعتا بازیگران بزرگ این حوزه هستند که برای علاقه‌مندان به این حوزه رفتارسازی می‌کنند.  بنابراین لازم است آمار و ارقام درست و شفافی از عملکرد آنها در اختیار تصمیم‌سازان و رسانه‌ها قرار بگیرد تا این آمار مبنی درستی برای سیاست‌گذاری‌ها شود.

در حال حاضر تنها مبنای استنادی رسانه‌ها و نهادهای تصمیم‌گیر آمار و ارقامی است که خود این پلتفرم‌ها ارائه می‌دهند و به طور قطع نمی‌توان این آمار را مبنی تصمیم‌گیری قرار داد.

در حال حاضر تنها مبنای استنادی رسانه‌ها و نهادهای تصمیم‌گیر آمار و ارقامی است که خود این پلتفورم‌ها ارائه می‌دهند

 یکی از مهم‌ترین اتفاق‌هایی که در چند ماه اخیر رواج یافته اعلام میزان بازدید سریال‌های نمایش خانگی از سوی یکی از این پلتفرم‌هاست که این اقدام و ارائه آمار ماهیت قابل تقدیر داشته اما نیاز به کنترل دارد. اتفاقی که هرگز نمی‌توانستیم از صدا و سیما انتظار داشته باشیم و همیشه میزان استقبال و یا عدم استقبال از یک تولید تلویزیونی را تنها می‌توانستیم حدس بزنیم.

اختلاف بین دو بازیگر اصلی حوزه شبکه نمایش خانگی

این رفتار (اعلام زمان بازدید سریال‌ها) در روز گذشته باعث ایجاد اختلاف بین دو بازیگر اصلی حوزه شبکه نمایش خانگی شد. ابتدا فیلمیمو اعلام کرد که میزان بازدید از قسمت اول سریال‌های تولیدی‌اش از سوی نیسان آبی شکسته شده است. ساعتی نگذشته بود که نماوا در بیانیه اعلام کرد که بیشترین میزان بازدید از قسمت اول سریال‌های شبکه نمایش خانگی، مربوط به قورباغه با 40 میلیون دقیقه بازدید است. ادعایی که بررسی آن می‌تواند صحت و سقم آن را روشن کند.

40 میلیون دقیقه بازدید در 24 ساعت اولیه انتشار قورباغه به این معنی است که با توجه به زمان 60 دقیقه‌ای این قسمت قورباغه، 800 هزار نفر آن را تماشا کرده‌اند.

برای دقیق شدن روی این آمار لازم است به گزارش عملکرد فیلیمو در اردیبهشت سال جاری اشاره کنیم که میزان کاربران خود را یک میلیون و یکصد هزار نفر اعلام کرده بود. آنچه به عنوان سهم بازار پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی مطرح می‌شود و به نظر می‌رسد با میزان فروش بلیت آنلاین فیلم‌های سینمایی در پلتفرم‌ها همخوانی دارد، این است که فیلیمو بیش از 65 درصد این بازار را در اختیار دارد و 35 درصد باقیمانده در اختیار سایر پلتفرم‌هاست که طبیعتا نماوا در 35 درصد باقیماند سهم غالبی دارد.

حال اگر به آمار بازدید قسمت آخر سریال زخم کاری که به طور رسمی از سوی فیلیمو اعلام شد، اشاره کنیم متوجه می‌شوید که قسمت پایانی زخم کاری آن هم در اوج سریال، در 24 ساعت اول 650 هزار بار دیده شده است که با این عدد، رکورد بازدید در 24 ساعت اولیه همه سریال‌های شبکه نمایش خانگی را به خود اختصاص داد.

این مقایسه و بررسی نشان می‌دهد که اصلا نماوا 800 هزار عضو -لااقل در زمان پخش قورباغه- نداشته که اگر این میزان کاربر هم برای این پلتفرم در نظر بگیریم، امکان ثبت چنین آماری در 24 ساعت اول از نظر منطقی، غیرممکن است.

هرچند بیانیه و جوابیه دادن 2 بازیگر اصلی شبکه نمایش خانگی برنده‌ای نخواهد داشت، اما بهتر است پلتفرم‌ها شفافیت را سرلوحه کار خود قرار دهند و به دنبال آمارسازی برای نمایش مقبولیت خود نباشند.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ