معاون اول رئیس جمهور:

افزایش ناامنی نتیجه اشغال ۲۰ ساله افغانستان است

اقتصاد ایران: معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه افزایش ناامنی نتیجه اشغال ۲۰ ساله افغانستان است گفت: امنیت و ثبات همسایگان افغانستان با امنیت این کشور به هم پیوسته است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، محمد مخبر در سخنانی در اجلاس همسایگان افغانستان تصریح کرد: در ابتدا سلام آقای رئیسی رئیس جمهور و همچنین عذر ایشان را به دلیل مشغله پیش آمده و عدم حضور در اجلاس خدمت همه عزیزان ابلاغ می‌کنم.
وی افزود: وزرای محترم امور خارجه و روسای هیات‌های نمایندگی؛ حضور شما را در تهران خیرمقدم می‌گویم و امیدوارم با همسویی و همراهی همه شما این نشست به نتایج مطلوبی دست یابد.
 مخبر با اشاره به تحولات پرشتاب افغانستان، اضافه کرد: مردم افغانستان انتظار دارند کشوری امن، مستقل و رو به توسعه داشته باشند؛ کشور‌های همسایه افغانستان دارای پیوند‌های عمیق تاریخی و فرهنگی با این کشور هستند و از این منظر می‌توان گفت نوعی هم سرشتی و هم سرنوشتی میان افغانستان و همسایگانش وجود دارد که امنیت، ثبات و صلح را در مناطق آسیای مرکزی و جنوبی به هم گره می‌زند.
معاون اول رئیس جمهور افزود: گزافه نخواهد بود که بگوییم امنیت و ثبات همسایگان افغانستان با امنیت افغانستان به هم پیوسته است؛ برهمین اساس ما از ابتکار جمهوری اسلامی پاکستان برای برگزاری اولین دور نشست کشور‌های همسایه افغانستان حمایت کردیم و میزبانی دور دوم آن را برعهده گرفته و از میزبانی دور سوم نیز توسط جمهوری خلق چین استقبال می‌کنیم.
 مخبر گفت: مردم افغانستان بیش از چهار دهه است که بی ثباتی، ناامنی و جنگ و خونریزی را تجربه می‌کنند و بعید است بتوان خانواده‌ای را در افغانستان یافت که عزیزانی را در تحولات خونین این کشور از دست نداده باشد و دردناک‌تر وضعیت کسانی است که در سال‌های ناامنی و غربت به دنیا آمده و تمام عمر خود را در چنین وضعیتی سپری کرده اند.
وی افزود: یاد شهدای افغانستان و شهدای قندوز و قندهار را گرامی می‌داریم و از درگاه خدای متعال شفای مجروحین این حملات تروریستی را خواهانیم.

افزایش ناامنی و تروریسم نتیجه اشغال ۲۰ ساله افغانستان 
معاون اول رئیس جمهور گفت: اشغال ۲۰ ساله افغانستان توسط آمریکا، جز افزایش ناامنی، افراطی گرایی، رشد تروریسم و عقب ماندگی اقتصادی نتیجه‌ای برای مردم افغانستان نداشت.
 محمد مخبر در دومین اجلاس وزرای خارجه کشور‌های همسایه افغانستان در تهران؛ تصریح کرد: دو دهه پیش آمریکا و متحدانش در ناتو با دستاویز قرار دادن حملات ۱۱ سپتامبر و به بهانه مبارزه با تروریسم به افغانستان حمله کردند، اما حمله و اشغال نظامی ۲۰ ساله آن‌ها در افغانستان جز افزایش ناامنی و افراطی گرایی و رشد تروریسم و عقب ماندگی اقتصادی تخریب بنیان‌های استقلال و تضعیف انسجام ملی و افزایش تولید مواد مخدر و داغ دار کردن صد‌ها هزار خانواده افغان نتیجه‌ای در پی نداشت.
 مخبر افزود: سیاست‌های نابخردانه و اقدامات غیر مسئولانه و نسنجیده و یکجانبه آمریکا با بیش از ۲ و نیم تریلیون دلار هزینه، با شکست کامل همراه بود.
وی گفت: واشنگتن حتی در دولت سازی که صرفاً بهانه‌ای برای تداوم اشغال این کشور بود، شکست خورد و سقوط دولت پیشین افغانستان در کمتر از دو هفته نشان داد که اقدام برای دولت سازی و ایجاد ساختار برای حکومت سازی تا چه اندازه با فرهنگ این کشور بیگانه بوده است.
معاون اول رئیس جمهور افزود: فرار مفتضحانه و فاجعه آمیز آمریکا و متحدانش در افغانستان بدون احساس مسئولیت نسبت به آینده مردم آن کشور صحنه‌های دردناک و عبرت آموزی را خلق کرد که برای همیشه در یاد و خاطره مردم افغانستان و آزاده جهان خواهد ماند.

لزوم کمک به تشکیل دولتی قوی و ملی در افغانستان
معاون اول رئیس جمهور گفت: باید موانع تشکیل دولتی قوی و ملی در افغانستان را برطرف و آن دولت را برای تأمین امنیت و بازسازی اساسی کشور یاری کنیم.
آقای محمد مخبر در ادامه سخنان خود در مراسم افتتاح اجلاس وزرای امور خارجه کشور‌های همسایه افغانستان در تهران، با اشاره به دو دهه اشغالگری آمریکا در افغانستان گفت: این اشغالگری‌ها و مشکلات ناشی از آن در یاد و خاطرات مردم افغانستان و مردم آزاده جهان به یادگار خواهد ماند.
آقای مخبر افزود: فراموش نخواهد شد که نه هیچ اشغالگری می‌تواند بر سرزمین‌های اشغالی، امنیت، ثبات و رفاه بیاورد و نه اتکای به بیگانه می‌تواند هیچ دولتی را سر پا نگه دارد.
وی گفت: هر چند شکست اشغالگری نظامی آمریکا را فرصتی برای ملت افغانستان و کشور‌های منطقه می‌دانیم، ولی باید توجه داشت که آمریکا با فرار از افغانستان، نتیجه دو دهه ناکارآمدی و اشغالگری را به دوش مردم افغانستان و همسایگان آن کشور انداخته است.
معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: همه ما امروز ناخواسته در برابر وضعیت جاری افغانستان قرار گرفته ایم. باید موانع تشکیل دولتی قوی و ملی در افغانستان را برطرف و آن دولت را برای تأمین امنیت و بازسازی اساسی کشور یاری کنیم.
وی با اشاره به اینکه امروز افغانستان با بحران‌های متعدد انسانی، امنیتی و اقتصادی روبرواست، تصریح کرد: شکست سیاست‌های آمریکا به معنی تغییر راهبرد تخریب و ویرانگری منطقه‌ای آن نیست. بعد از فرار اشغالگران توقف خشونت و تأمین امنیت مهمترین خواسته و نیاز تمام مردم افغانستان است.
معاون اول رئیس جمهور گفت:، اما متأسفانه تروریسم تکفیری از جمله داعش به عنوان نیروی نیابتی آمریکا در منطقه فعال هستند و امنیت مردم این کشور را نشانه رفته و با هدف گیری شهروندان نظیر آن چیز که در مسجد قندوز و قندهار رخ داد، در صددند تا جنگ داخلی جدید را با القاء اختلافات و تحریک بدبینی‌ها براساس تکثر قومی و مذهبی در افغانستان دامن بزنند.
 
بحران اقتصادی نتیجه سیاست‌های غلط آمریکا در افغانستان 
معاون اول رئیس جمهور گفت: بحران اقتصادی افغانستان نتیجه سیاست‌های نادرست و سلطه طلبانه آمریکاست که مردم این کشور را دچار بحران جدی معیشت کرده است.
 مخبر در ادامه سخنرانی خود در اجلاس وزرای کشور‌های همسایه افغانستان در تهران گفت: امروز وظیفه مردم و حاکمان افغانستان است که اجازه ندهند مرتجعین و متجاوزین، امنیت مردم افغانستان را تهدید کنند.
وی مصادره اموال مردم افغانستان، متوقف سازی طرح‌های اقتصادی و قطع کمک‌های انسان دوستانه کشور‌های مختلف را از عوامل اصلی بحران فعلی خواند و افزود: اگر هر چه سریع‌تر برای کنترل و مدیریت بحران‌های اقتصادی در افغانستان چاره‌ای اندیشیده نشود، قطعا این بحران مرز‌های افغانستان را درنوردیده و همسایگان و جهانیان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
 مخبر، بالا رفتن شدید قیمت مواد غذایی و بحران سوخت با توجه به فصل سرما در افغانستان را نگرانی دیگر ایران خواند و گفت: ادامه این روند باعث بروز فاجعه انسانی در این کشور خواهد شد و جمهوری اسلامی ایران نگران مردم مظلوم افغانستان است و همسایگان را دعوت می‌کند تا با هم اندیشی و همیاری از طریق سازوکار‌هایی مانند صندوق اکو و یا هر روش دیگری مردم افغانستان را یار نمایند.
معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: در این ارتباط جمهوری اسلامی ایران براساس راهبرد اساسی رهبر معظم انقلاب اسلامی تمام گذرگاه‌های مرزی خود را برای تجارت و کمک‌های انسان دوستانه کشور‌ها بازنگهداشته و سایر امکانات و زیرساخت‌های خود را از جمله بنادر و راه‌های حمل ونقل ریلی مثل بندر چابهار را در اختیار قرار می‌دهد.
وی افزود: امروز میلیون‌ها افغان به اجبار در خارج از افغانستان آواره شدند و متاسفانه این روند همچنان ادامه دارد و بحران‌ها امنیتی و اقتصادی موجب نگرانی جدی در خصوص وضعیت فعلی و آینده افغانستان گردیده و در نتیجه این نگرانی موج جدیدی از پناهجویان به سمت همسایگان روان شده است.
 مخبر ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در سال‌های گذشته از میلیون‌ها خواهر و برادر افغانستانی پذیرایی کرده است، اما جنگ اقتصادی تحمیلی و تحریم ظالمانه آمریکا موجب شده مانند گذشته امکان مدیریت این جمعیت انبوه و پذیرش پناهجویان جدید فراهم نباشد.
وی کمک سایر کشور‌های وسازمان‌های بین المللی مرتبط با مسائل پناهجویان را ضروری دانست و افزود: باید این سازمان‌ها ضمن توجه به نیاز‌های مشترک انسانی کمک‌های پایدار و کافی خود را به کشور‌های میزبان آواگان افغانستانی مثل جمهوری اسلامی ایران اختصاص داده و مدیریت ابعاد انسانی این تحولات را انجام دهند.
 مخبر در پایان گسترش تولید و قاچاق مواد مخدر و مهمتر از آن امکان جذب عناصر تروریستی خطرناک و باند‌های اشرار و جنایتکار را مولود نامبارک گسترش فقر خواند و افزود: تردیدی نیست که بی توجهی به مشکلات کنونی در آینده نه چندان دور افغانستان را با مشکلات جدی تری مواجه خواهد کرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ