اکونیوز گزارش می دهد/

نمایشگاه صنعت به دنبال احیای بخش خصوصی

اقتصاد ایران: بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی صنعت با حضور بیش از 190 شرکت از تاریخ 18 تا 21 مهرماه جاری در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد.

   به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،این نمایشگاه که از آن به عنوان بزرگترین رویداد صنعتی و بازرگانی ایران یاد می شود، برای صنعتگران فرصتی فراهم کرد تا آخرین محصولات و دستاوردهای خود را ارایه دهند. در این دوره از نمایشگاه، بر خلاف دوره های پیشین از وسعت فضای نمایشگاه و تعداد شرکت کنندگان کاسته شده بود و شرکت کنندگان در مجموع شرکت های ایرانی بودند و تعداد محدودی شرکت کننده از کشورهای ترکیه، آلمان و چین نیز حضور داشتند.

اهداف برگزای نمایشگاه

با آغاز دهه هشتاد خورشیدی، برگزاری نمایشگاه در ایران شکل تخصصی به خود گرفت و نمایشگاه بین المللی صنعت یکی از مهمترین نمایشگاه های دو دهه اخیر به شمار می آید و همواره مورد استقبال تولیدکنندگان بخش صنعت در داخل و خارج کشور بوده است. در پوستر معرفی بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی صنعت، شعار تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها به چشم می خورد که نشانگر حمایت برگزارکنندگان از تولیدات داخلی و فراهم سازی مکانی برای ارایه قابلیت ها و توانمندی های تولیدکنندگان داخلی بود. در نگاهی گسترده تر، برگزارکنندگان امیدوار بودند تا نمایشگاه با فراهم ساختن امکان ایجاد و گسترش همکاری های مشترک، انتقال تکنولوژی و شناسایی ظرفیت های منطقه ای و بین المللی بتواند تولیدات و توانمندی های صنعتگران داخلی را به سوی بازارهای دیگر کشورها هدایت کند تا از این بستر رونق اقتصادی در شرایط تحریم حاصل شود. علاوه بر این، برگزارکنندگان نمایشگاه برای ترغیب حضور تولیدکننده ها، مزایایی را اعلام داشتند که شامل مواردی مانند افزایش راه های بازاریابی و افزایش فروش، فراهم شدن زمینه صادرات و ارتباطات برون مرزی، امکان همکاری با شرکت های همکار، فراهم شدن ارتباط مستقیم با مشتریان، معرفی برند و خدمات و محصولات و استفاده از روش های دیجیتال مارکتینگ وبازاریابی است. بدیهی است که با توجه به سطح محدود برگزاری نمایشگاه امسال و عدم حضور گسترده شرکت کنندگان خارجی، دستیابی به بسیاری از این دستاوردها دشوار بود.

بخش های نمایشگاه و مشارکت تولیدکنندگان

نمایشگاه امسال با حضور چندتن از نمایندگان مجلس و رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی به همراه مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی تهران گشایش یافت. در حالی که در دوره های گذشته، نمایشگاه با حضور وزرای وقت صمت و رایزن های بازگانی و تجاری دیگر کشورها شروع به کار می کرد. شرایط شیوع کرونا در کنار محدودیت های اقتصادی و بازرگانی و حتی سیاسی ناشی از تحریم ها موجب شده بود تا بخش بین المللی در این دوره رونق نداشته باشد. علاوه بر آن، تعدادی از شرکت کنندگان دوره های پیشین در این دوره از نمایشگاه حضور نداشتند که جای تامل دارد.                                                       
نمایشگاه امسال در چهار سالن اصلی و بخشی از فضای باز برگزار شد. محورهای اصلی نمایشگاه شامل گروه ماشین آلات و خطوط تولید، ماشین آلات تجهیزات صنعتی و کارگاهی، انواع اتوماسیون صنعتی، ابزارآلات صنعتی، صنایع پیشرفته، انواع خدمات فنی، مهندسی و مشاوره ای، تجهیزات بهداشت و ایمنی و فروش و خدمات پس از فروش بود. برای گذار از مدل های سنتی به سوی فناوری های نوین، افزایش شرکت ها در قالب بانک نرم افزاری و شرکت های دانش بنیان در حوزه صنعت در چند ساله اخیر شتاب زیادی گرفته است اما حضور این شرکت ها در نمایشگاه امسال کم فروغ بود. بیشتر تولیدکنندگان تخفیف فروش را برای محصولات خود اعمال می کردند و برخی از تولیدکنندگان نیز برای معرفی محصولات و آشنایی هرچه بهتر خریداران، کارگاه آموزشی برگزار می کردند که کارگاه آموزشی خرید دستگاه لیزر از استقبال بیشتری برخوردار بود. میزان بازدید از نمایشگاه علی رغم شرایط شیوع کرونا و کمتر شدن حجم نمایشگاه، از تناسب خوبی برخوردار بود و برگزاری همزمان دو نمایشگاه مجزای دیگر در محل نمایشگاه بین المللی تهران نیز بر تعداد بازدیدکنندگان نمایشگاه صنعت افزوده بود.

میزان دستیابی نمایشگاه به اهداف بین المللی

در حالی برگزارکنندگان نمایشگاه بر جهانی سازی صنعت ایران از مسیر نمایشگاه بین المللی صنعت تاکید دارند که رییس اتاق بازگانی ایران از نبود راهبرد روشن برای آینده اقتصادی کشور سخن می راند و تصمیمات غلط اقتصادی را عامل بازماندن تولید و تولیدکنندگان ایران برای پیوستن به روند جهانی می داند. نبود بازار رقابتی و اصرار بر قیمت گذاری دستوری موجب ضرر و زیان بخش های مولد و محدودکننده بازار صادرات است.

یکی از مشکلات پیش روی صنعت ایران را می توان عدم حضور فعال در گستره منطقه ای و جهانی و تعامل با دیگر کشورها دانست. برپایی نمایشگاه های بین المللی صنعتی می تواند گام مثبتی برای تحقق این امر باشد و همه کشورها امروزه اینگونه نمایشگاه ها را برای معرفی تولیدات خود و جذب سرمایه های خارجی برگزار می کنند. اما در کشور ما، نبود زیرساخت ها و شرایط اقتصادی مناسب مانع رسیدن به اهداف بین المللی نمایشگاه است. در شرایط فعلی، میزان بالای تورم و تحولات نرخ ارز در کنار تحریم های بانکی مشکلات بسیاری را پیش روی صنعت اعم از بنگاه های کوچک و بزرگ قرار داده است. در این حالت علاوه بر دوری سرمایه های داخلی، سرمایه های خارجی نیز، نه امکان حضور و نه تمایلی برای حضور در بخش صنعت ایران را دارند تا جایی که کارخانه های تولیدی بسیاری که قابلیت سودآوری دارند تبدیل به بنگاه های زیانده شده اند. بدیهی است تا زمانی که تنگناهای پیش روی مرتفع و به طور کلی سیاست های اقتصادی اصلاح نشود، برگزاری نمایشگاه هایی از این دست کارکرد بین المللی نخواهد داشت و تنها بازار مکاره ای برای ارایه تولیدات صنعتی در سطح داخلی خواهد بود.

گزارش و عکس از : جواد عرفانیان عالی منش

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ