گیلان در انتظار استاندار بومی و متعهد

اقتصاد ایران: گیلان_گیلان یکی از ۱۸ استان در صف انتظار انتخاب استاندار است و مردم این استان با توجه به تجربه تلخ استانداران غیر بومی خواستار انتخاب فردی بومی و آشنا به مشکلات این استان از سوی دولت هستند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران  و به نقل از خبرگزاری مهر ،گیلان یکی از ۱۸ استان در صف انتظار تعیین استاندار است که تاکنون با وجود مطرح شدن گزینه‌های متعدد و حواشی نه چندان کم، توفیقی در این زمینه کسب نکرده و مردم در انتظار انتخاب استاندار بومی، متخصص، جوان، آگاه، با تجربه، قاطع و آشنا با پیچ و خم‌های اداری و مشکلات گیلان سرسبز اما خمیده زیر بار رنج‌های متعدد هستند.

«سید ابراهیم رئیسی» خرداد ماه امسال توانست با شعار «دولت مردمی- ایران قوی» و با کسب ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ رأی، سکان دار سیزدهمین دولت جمهوری اسلامی ایران شود. وی در روزهای انتخابات موضوع تولید را اولویت نخست دولت خود عنوان کرد و ضمن تاکید بر داشتن شفافیت و صداقت با مردم، وعده قطع وابستگی کشور به خارج و تمرکز روی داشته‌های داخلی را داد که این موضوع مهم‌ترین و برجسته‌ترین تفاوت وی با سایر رقبا قلمداد می‌شود.

البته شعارها و خط مشی دولت سیزدهم تنها به امور اقتصادی معطوف نیست و رئیس جمهور کشورمان از همان ابتدا در راستای عمل به منویات رهبری مبنی بر ضرورت جوان گرایی در سیستم مدیریتی پا به عرصه مدیریت کشور گذاشت و در عمل نیز تا حدودی توانست به این وعده خود عمل کند چرا که بر اساس آمارها میانگین سنی وزرای پیشنهادی دولت رئیسی نسبت به دولت روحانی ۶ سال کاهش یافته و به ۵۲ سال رسیده است.

بی‌راهه نیست اگر بگوییم مهم‌ترین امتحان دولت در این روزها، انتخاب استانداری متناسب با شاخص‌ها و شعارهای دولت مردمی برای استان‌های کشور است زیرا استانداران نماینده عالی دولت در هر استان محسوب می‌شوند و درواقع سیاست‌های تعیین شده و نحوه مدیریت امور و مشکلات نیز باید توسط آنها پیگیری شود.

گیلان در انتظار استاندار بومی و متعهد

مردم ۱۸ استان کشور در انتظار تعیین استاندار هستند

«حجت الاسلام ابراهیم رئیسی» تاکنون برای ۱۳ استان کشور استاندار تعیین کرده و در مجموع، مردم ۱۸ استان دیگر کشورمان در انتظار تعیین نماینده عالی دولت در استان خود هستند تا ببینند مشکلات بر زمین مانده با دستان چه کسی حل و فصل می‌شود.

استان گیلان یکی از ۱۸ استان در صف انتظار تعیین استاندار است که تاکنون با وجود مطرح شدن چهره‌ها و گزینه‌های فراوان توفیقی در این زمینه کسب نکرده و همچنان تکلیف مدیر ارشد اجرایی آن مشخص نیست و هر روز اسامی و چهره‌های دیگری مطرح می‌شوند.

عاقبت نامعلوم سهم خواهی‌ها و اظهار نظرهای غیرکارشناسی

مشخص نیست عاقبت سهم خواهی‌ها و اظهار نظرهای متعدد و گاهاً غیرکارشناسانه عده‌ای که این روزها خود را دلسوز مردم و استان می‌نامند! به کجا می‌رسد. آیا این اظهارات می‌تواند منجر به انتخاب استاندار بومی، متخصص، جوان، آگاه، با تجربه، قاطع و آشنا با پیچ و خم‌های اداری و مشکلات گیلان سرسبز اما خمیده زیر بار رنج‌های متعدد شود یا خیر؟

امروز گیلان سرسبز و زیبا با وجود برخورداری از مواهب طبیعی و ظرفیت‌های بسیار در حوزه‌های مختلف با انباشتی از مشکلات مواجه است که معضل قدیمی زباله سراوان، آمار بالای بیکاری و رتبه نخست فساد اداری در کشور تنها گوشه‌ای از زخم‌های بی‌شمار آن است.

پایین بودن میزان کارهای زیربنایی و همچنین  از لحاظ اقتصاد، صنعت و زیست محیطی توجه چندانی به گیلان نشده است.

فقر گیلان زیر سرسبزی آن پنهان شده و بسیاری از مردم شرایط اقتصادی بدی را تجربه می‌کنند.

بررسی دو گزینه نهایی برای استانداری گیلان / رقابت یک بومی و یک غیربومی

طبق شنیده‌ها از منابع گوناگون و برخی رسانه‌ها، «سید علی آقازاده» و «اکبر بهنام جو» از بین سایر نام‌های مطرح شده برای استانداری گیلان جدی‌تر هستند اما باید منتظر ماند و دید که رئیس جمهور و وزیر کشور سرانجام چه کسی را به عنوان نماینده خود در گیلان انتخاب می‌کنند.

بررسی سوابق «سید علی آقازاده» که هم اکنون به عنوان نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی خدمت می‌کند نشان از تجربه و سابقه مدیریتی وی دارد و شاید مهم‌ترین مزیت او نسبت به رقیبش، بومی بودن است.

اما «اکبر بهنام جو» که تا همین چند وقت پیش استاندار اردبیل در دولت حسن روحانی بود، جایگاه خوبی بین نخبگان و دلسوزان گیلانی ندارد و از آنجایی که در صورت انتخاب، یک استاندار غیربومی خواهد بود، تداعی‌گر تجربه ناموفق مدیریتی چند سال اخیر در استان گیلان است.

عملکرد وی در جایگاه استان اردبیل نیز خالی از حاشیه و اشکال نیست به طوری که مراجعه به صحبت‌های برخی از چهره‌های این استان مانند «اکبر سبحانی»، دارنده بازوبند قهرمانی و کشتی پهلوانی در استان اردبیل حکایتگر داستان تلخ بی توجهی بهنام جو به جایگاه ورزشکاران است.

این قهرمان اردبیلی چند وقت پیش در گفتگو با خبرنگاران تصریح کرد: در استان اردبیل کمتر فردی وجود دارد که مدال‌ها و قهرمانی‌های بنده را داشته باشد اما هر بار به پیش استاندار، معاونان و مسئولان استان رفته‌ام با وعده‌هایی روبه‌رو شده‌ام که هیچ یک از آنها تاکنون تحقق نیافته است.

گیلان در انتظار استاندار بومی و متعهد  

محمد رضا احمدی سنگری، نماینده مردم رشت و خمام در این باره با بیان اینکه مردم گیلان انتظار بجا و به حقی دارند و خواستار استانداری بومی، انقلابی، جهادی، فساد ستیز ودارای سوابق روشن مدیریتی هستند گفت:انتظارما ازدولت مردان این است برای گیلان استانداری بومی و آگاه به مشکلات مردم گیلان انتخاب شود تا امید مردم این استان پس از انتخاب رئیس جمهور دوچندان شود.

وی با اشاره به نیروی‌های انسانی توانمند و دارای سابقه روشن مدیریتی در گیلان، افزود: دولت باید از این توانمندی‌های در همه بخش‌ها بهره مند شود.

احمدی با بیان اینکه انتخاب استاندار بومی و غیر بومی قطعاً تأثیرات بسزای خاص خود را روی استان دارد، عنوان کرد: استاندار بومی توانایی کمک‌های قابل توجهی در راستای پیشرفت اساسی و آبادانی گیلان خواهد داشت زیرا به دغدغه‌ها و مشکلات شهرستان‌های استان آشنایی و اشراف بیشتری دارد.

انتقاد از سهم‌خواهی نمایندگان

حسن کربلایی یکی از چهره‌های نام آشنا و از فعالان سیاسی و اجتماعی استان گیلان نیز چند روز پیش در یادداشتی با انتقاد از عملکرد برخی نمایندگان استان در فرآیند انتخاب استاندار، گفت: از دولت بخواهید شخصیتی ارزشی، ولایتمدار، کاردان، جهادی، انقلابی و آشنا با مشکلات و معضلات گیلان انتخاب کرده و به عنوان استاندار معرفی کند.

بدون شک مردم صبور و مؤمن گیلان که در این سال‌ها در مواقع گوناگون و شرایط حساس وفاداری خود به انقلاب و نظام را ثابت کرده‌اند دیگر توان تحمل انتخاب شخصی غیربومی و ناآشنا با مشکلاتشان را ندارند و از دولت سیزدهم که از همان ابتدا با شعار مردمی بودن روی کار آمده، انتظار دارند که نقطه پایانی بر رنج‌های چند ساله آنها قرار دهد و با انتخاب شخصی توانمند، شایسته، کارآمد و البته بومی گامی مهم در راستای رفع مشکلات استان بردارد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ