وزیر امور خارجه کشورمان:

عزم ایران و روسیه بر تقویت و گسترش روابط است

اقتصاد ایران: وزیر امور خارجه گفت: تحریک رژیم صهیونیستی، مداخلات خارجی و حضور تروریست‌ها تنش‌ها در منطقه قفقاز را تشدید کرده است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، حسین امیرعبداللهیان در مصاحبه با شبکه روسیه ۲۴ درباره مذاکرات خود در دیدار دو جانبه با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه افزود: در این دیدار گفتگو‌های خوبی مطرح شد و درباره تمامی مسائل و موضوعاتی که لازم بود گفتگو کردیم و همه پرونده‌ها را مورد بررسی قرار دادیم.
وی روابط ایران و روسیه را در سطح سیاسی ممتاز ارزیابی کرد و گفت: روابط دو کشور در تراز راهبردی قرار دارد و عزم ایران و روسیه بر تقویت و گسترش روابط است.
 امیرعبداللهیان با تاکید بر ظرفیت بالای همکاری‌های اقتصادی بین ایران و روسیه افزود: کار‌های بسیاری در این زمینه وجود دارد که باید انجام دهیم و تجار دو کشور زمینه‌ها و طرح‌های بسیاری برای همکاری دارند.
وی با اشاره به اینکه در دیدار با وزیر امور خارجه روسیه راهکار‌های رفع موانع توسعه همکاری‌های اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت، گفت: پاندمی کرونا تدابیر و زمینه‌های همکاری را با مانع مواجه کرد، اما دو طرف توافق کردیم تا کار‌های عقب مانده را جبران کنیم و با سرعت به پیش ببریم.
وزیر امور خارجه کشورمان افزود: در گفتگو با وزیر خارجه روسیه درباره قفقاز جنوبی، افغانستان، یمن، بحرین، سوریه و در موضوعات بین المللی درباره موضوع هسته‌ای و مذاکرات وین گفتگو‌ها و مشورت‌های سازنده‌ای داشتیم.
 امیرعبداللهیان نقش وزیر خارجه روسیه را در توسعه همکاری‌ها سازنده ارزیابی کرد و گفت: ما در وزارت خارجه دو کشور تلاش می‌کنیم تا همه وزارتخانه‌ها و کمیسیون‌های مشترک همکاری را همراه با بخش‌های گردشگری و فرهنگی فعال کنیم.
وی درباره اهداف سفر خود به روسیه افزود: ما در این سفر توافق کردیم تا جهشی در تحول روابط دو کشور با نگاه بلند ایجاد کنیم.
وزیر امور خارجه ادامه داد: وزارتخانه‌های دو کشور در مسیر درست نیت و اراده رهبران ایران و روسیه در حال حرکت هستند.
 امیرعبداللهیان درباره مناقشه میان ارمنستان و آذربایجان و ضرورت برقراری صلح میان این دو کشور گفت: از اولویت‌های سیاست خارجی دولت جدید ایران، تمرکز بر همسایگان از جمله همسایگان شمالی یعنی آذربایجان و ارمنستان دو همسایه خوب جمهوری اسلامی ایران است.
وی تصریح کرد: ما نمی‌توانیم با یکی علیه دیگری کار کنیم، زیرا سیاست خارجی دولت ما سیاست خارجی متوازن و در راستای منافع مشترک جمهوری اسلامی ایران با آذربایجان و ارمنستان است به طوریکه ما مناسبات دو کشور را بر همین اساس تنظیم می‌کنیم.
وزیر امور خارجه تاکید کرد: همانطور که وزیر خارجه ارمنستان به تهران سفر کرد، این فرصت برای وزیرخارجه آذربایجان هم وجود دارد که به تهران سفر کند.
 امیرعبداللهیان گفت: من در زمان مناسب به پایتخت‌های هر دو کشور سفر خواهم کرد.
وی خاطرنشان کرد: من در نیویورک برای اینکه دوستی و همسایگی ایران را نشان دهم در محل نمایندگی جمهوری آذربایجان حضور یافتم و گفتگو‌های دوستانه و سریعی در این دیدار داشتم.
وزیر امور خارجه گفت: ما در ارتباط با منطقه قفقاز جنوبی چند نگرانی داریم، نگرانی اول اینکه برخی از مداخلات خارجی، منطقه را به سمتی می‌برد که ژئوپلتیک منطقه تغییر کند، مرز‌ها تغییر کنند، گذرگاه‌های مرزی بسته یا جا به جا شوند در حالیکه تروریست‌ها در منطقه حضور دارند.
 امیرعبداللهیان افزود: از زمانی که جنگ در قره باغ شروع شد تروریست‌ها وارد منطقه شدند و این موضوعی است که در ملاقات‌های دیپلماتیک بین ما و مقامات آذربایجان هم مطرح شد.
وی ادامه داد: مقامات آذربایجان هفته‌ها قبل به ما قول دادند اقدامات لازم برای پاکسازی منطقه از تروریست‌ها را به عمل آورند.
وزیر امور خارجه افزود:​رژیم صهیونیستی اقدامات تحریک آمیزی را در منطقه ما از طریق خاک آذربایجان شروع کرده است.
 امیرعبداللهیان تصریح کرد: ما معتقدیم مسائل منطقه را باید اهل منطقه حل کنند، مداخلات خارجی نباید در منطقه وجود داشته باشد و بر مبنای دوستی و همسایگی باید روابطمان را تنظیم کنیم.
وی با اشاره به پیشینه و عمق روابط دیرینه فرهنگی و دینی ایران و آذربایجان گفت: این سرمایه بزرگی در روابط است و لذا در سطح سیاسی باید مسائل را هرچه زودتر مدیریت کنیم.
وزیر امور خارجه تاکید کرد: نباید برخی اظهارات رسانه‌ها فضای روابط را تحت تاثیر قرار دهد. فرصت‌های متعددی برای حل مناقشات مطرح شده است که یکی از آن‌ها که از زمان اوج گیری بحران در منطقه قره باغ مطرح شد، مذاکرات ۳ + ۳ است.
وی افزود: ما فکر می‌کنیم از مسیر گفتگو می‌شود سوء تفاهم‌ها را برطرف کرد و تمامیت ارضی کشور‌ها در گفتگو‌ها می‌تواند مورد تاکید قرار گیرد و نتیجه آن هم روی کاغذ پیاده شود.
وزیر امور خارجه گفت: یک شکل دیگر از گفتگو‌ها از گذشته بین ایران، روسیه و آذربایجان وجود داشت که هدفش توسعه همکاری‌های سه جانبه بوده که این مذاکرات تقویت کننده گفتگو‌های سیاسی، همکاری‌های مشترک و چندجانبه است.
 امیرعبداللهیان افزود: زیاده خواهی‌های جدید، پیچیدگی شرایط را بیشتر می‌کند و نتیجه آن جز بی ثباتی نخواهد بود و به نفع هیچ طرفی نیست و تمامی طرف‌ها باید تلاش کنند فضای متشنج در منطقه اشاعه پیدا نکند.
وزیر امور خارجه تصریح کرد: منطقه در چند ماه گذشته به اندازه کافی تنش به خود دیده است پس همه باید تلاش کنند تا منطقه به آرامش برگردد.
 امیرعبداللهیان گفت: گفتگو‌ها باید متناسب با ادبیاتی باشد که از همسایه‌ها انتظار می‌رود و ما بخشی از اظهارات تندی را که این روز‌ها از سوی مقامات آذربایجان مطرح می‌شود غیرسازنده می‌دانیم.
وی افزود: اگر با حکمت با این مسائل برخورد شود می‌توانیم با دو همسایه آذربایجان و ارمنستان مانند سایر همسایگان مسیر رو به جلویی را تجربه کنیم.
وزیر امور خارجه ابراز امیدواری کرد: همه طرف‌ها به حقوق بین الملل احترام بگذارند و محور اصلی گفتگوها، تمرکز بر همکاری‌های سازنده باشد.
 امیرعبداللهیان گفت: آن چه در حال حاضر در بخش‌هایی از منطقه شاهد هستیم نگران کننده است در منطقه قفقاز تحریک رژیم صهیونیستی، مداخلات خارجی و حضور تروریست‌ها فضا را تشدید کرده است.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ