رئیس کل سابق بانک مرکزی:

رشد نقدینگی باید سبب رشد اقتصادی شود

اقتصاد ایران: رئیس کل اسبق بانک مرکزی گفت: رشد نقدینگی باید تولید ناخالص داخلی را افزایش داده و سبب رشد اقتصادی شود.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،محمود بهمنی درخصوص رشد حدود ۴۰ درصدی نقدینگی در مقایسه با سال قبل، افزود: استقراض از بانک‌ها و بانک مرکزی توسط دولت به دلیل بدهی داشتن اش برای اموری، چون پرداخت حقوق و دستمزد، ما شاهد رشد بی سابقه نقدینگی در سال گذشته بودیم.
 
وی ادامه داد: نقدینگی در ۸ سال گذشته از پایان سال ۹۱ از رقمی حدود ۴۳۵ هزار میلیارد تومان به رقمی حدود ۴ هزار هزار میلیارد تومان رسیده که این نقدینگی ناشی از تامین مالی دولت و همچنین پرداخت حقوق توسط دولت ایجاد شده است.
 
 بهمنی گفت: در صورتی که نقدینگی به سمت تولید هدایت شود قیمت‌ها کاهش پیدا کرده و ما شاهد تورم نخواهیم بود، اما نقدینگی ذکرشده سبب ایجاد تورم در جامعه شده است.
 
وی افزود: ۴۰ درصد رشد نقدینگی یعنی تزریق پول پرقدرت که سبب افزایش پایه پولی شده و ما شاهد تورم شدید حدود ۵۰ درصدی در جامعه هستیم.
 
رئیس کل اسبق بانک مرکزی گفت: رشد تورم سبب شده قدرت خرید مردم کاهش یافته و سفره مردم کوچک شده است که این امر ناشی از افزایش قیمت اغلب کالاهاست.
 
بهمنی ادامه داد: یکی از دلایل مهم افزایش نقدینگی و ایجاد تورم، تدوین نادرست بودجه توسط دولت است.
 
وی افزود: دولت باید به گونه‌ای بودجه را تدوین کند که امکان حصول درآمد‌ها وجود داشته باشد، اما به دلیل اینکه دولت نتوانست جلوی قاچاق کالا و ارز را بگیرد بسیاری از درآمد‌ها ناشی از مالیات و سود گمرکی حاصل نشد.
 
بهمنی گفت: در صورتی که نقدینگی به سمت سفته بازی هدایت شود تورم زا خواهد بود.
 
وی افزود: نقدینگی باید سبب رشد اقتصادی و افزایش تولید ناخالص داخلی شود و این امر باید با هدایت نقدینگی به سمت تولید صورت گیرد.
 
رئیس کل اسبق بانک مرکزی درخصوص کنترل تورم موجود گفت: باید برنامه ریزی‌های لازم درخصوص کنترل تورم و ایجاد رونق در تولید صورت بگیرد و این امر باید از همین امروز شروع شود.
 
بهمنی درخصوص نوسانات اخیر بازار سرمایه نیز افزود: بازار سرمایه بسیار حساس بوده و زمانی رشد خواهد داشت که دارایی شرکت‌های بورسی افزایش پیدا کرده و این شرکت‌ها سودده باشند و این امر فقط با رونق تولید محقق می‌شود.
 
وی اضافه کرد: در صورتی که رشد بازار سرمایه صوری و روانی باشد و با رونق تولید همراه نباشد رشد واقعی در بازار سرمایه صورت نخواهد گرفت.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ