خودروهای توقیفی، با دستور قاضی از پرداخت جریمه بیمه شخص ثالث معافند
اقتصاد ایران: مدیر بیمه نامههای اتومبیل بیمه دانا گفت : تنها در موارد خاصی که دستور مقام قضایی مبنی بر توقیف خودرو صادر شود یا خودرو سرقت شده باشد، این اجازه را داریم که جریمه مدت توقیف یا سرقت را از مالکان خودروها اخذ نکنیم.
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، عدمامکان تردد یک خودرو، موضوعی است که مالک آن را نسبت به خرید انواع بیمهنامه دلسرد میکند. درشرایطی که خرید بیمهنامه شخصثالث برای خودرو بهیک اجبار تبدیل شده است، برخی مالکان بهدلیل توقف خودروهایشان درپارکینگ از خرید این بیمهنامه سر باز میزنند.
این درحالی است که قوانین برای خرید بیمهنامه بسیار سختگیرانهتر از آن است که بتوان عدم امکان تردد یک خودرو را بهاثبات رساند. از این رو هنگامی که حتی بعد از چندسال، مالکان این خودروها قصد استفاده از آنها را داشته باشند، باید خسارتی را بابت تاخیر درخرید بیمهنامه شخصثالث بپردازند.
درخصوص میزان این خسارت و نحوه محاسبه آن با علیرضا صمدی گفتوگو کردهایم. مدیر بیمهنامههای اتومبیل بیمه دانا گفت: درصورت عدمخرید بیمه نامه شخص ثالث با گذشت بیشتر از یک سال، مالکان مجبور بهپرداخت یک سال جریمه و حق بیمه سال آینده برای خودروهای خود هستند.
یک سال حق بیمه؛ جریمه عدم خرید بیمه شخص ثالث
علیرضا صمدی درخصوص نحوه خرید بیمهنامه شخصثالث با تاخیر یکساله گفت: «افرادی که بهواسطه عدماستفاده از خودرو شخصی، از خرید بیمه شخصثالث سر باز زدهاند، باید بیمه یک سال را بهعنوان جریمه پرداخت کنند.»
مدیر بیمهنامههای اتومبیل بیمه دانا درادامه افزود: «این درحالی است که چنانچه خودرو از تخفیف بیمه شخصثالث برخوردار باشد، این تخفیف از جریمه یکساله کسر خواهد شد.»
وی درتوضیح این موضوع اظهار کرد: «مالکان این خودروها باید توجه داشته باشند درکنار جریمه معادل خرید یکسال بیمهنامه، برای پرداخت حق بیمه شخصثالث خود نیز باید مبلغی را بپردازند که این رقم شامل حوادث راننده و مالیات بر ارزش افزوده خواهد شد.»
صمدی بیان کرد: «اگر خودرو تخفیف بیمه شخصثالث داشته باشد بهازای هرسال تخفیف، پنجدرصد از جریمه کسر میشود.»
توقیف یا سرقت؛ تنها استثنای پرداخت خسارت
مدیر بیمهنامههای اتومبیل بیمه دانا بااشاره به امکان پذیر نبودن تغییر در این نوع جریمهها گفت: «این جریمه درواقع سهم صندوق تامین خسارتهای بدنی است و شرکتهای بیمه حق دخل و تصرف در آن را ندارند.»
وی با اشاره بهبرخی موارد استثنا درمحاسبه این جریمهها اظهار کرد: «تنها در موارد خاصی که دستور مقام قضایی مبنی بر توقیف خودرو صادر شود یا خودرو سرقت شده باشد، این اجازه را داریم که جریمه مدت توقیف یا سرقت را از مالکان خودروها اخذ نکنیم.»
خودروهای خاص یا از رده خارج در لیست سیاه بیمه بدنه
وی درادامه بااشاره به لیست سیاه شرکتهای بیمهای درزمینه صدور بیمه بدنه گفت: «شرکتهای بیمه براساس شرایط و محدودیتهایی که دارند نسبت بهصدور بیمه بدنه اقدام میکنند و برهمین اساس برخی خودروها را در فهرست سیاه خود قرار میدهند.»
صمدی در ادامه اظهار کرد: «از آنجا که بیمه بدنه اختیاری است، ممکن است شرکتها بعد از ارزیابی ریسک، بابت یک خودرو نرخ اضافه دریافت کرده یا بیمه صادر نکنند.»
این فعال صنعت بیمه افزود: «بهطور معمول لیست سیاه یک شرکت بیمهای شامل خودروهایی میشود که یا از خط تولید خارج شدهاند یا تامین قطعات آنها بسیار گران قیمت خواهد بود.»
سختی های تامین قطعه
وی با اشاره بهسختیهای تامین قطعه برای برخی خودروها تصریح کرد: «چنانچه خودرو از رده خارج شده باشد، طبیعی است که پیدا کردن قطعه آن امکانپذیر نباشد یا تنها قطعات استوک برای آنها موجود باشد.»
صمدی بیان کرد: «بهعنوان مثال تامین قطعه برای خودرو «MVM X33» با وجود آنکه قدیمی محسوب نمیشود، اما بسیار دشوار و برخی قطعات آن کمیاب است.»
وی گفت: «همین موضوع عمل بهتعهدات را برای شرکتهای بیمهای دشوار میکند و آنها از صدور بیمهنامه بدنه برای اینگونه خودروها امتناع میکنند.»
بیمه اتکایی برای پوشش بدنه خودروهای خاص
صمدی درادامه با اشاره بهوضعیت صدور بیمهنامه بدنه برای برخی خودروهای خاص و البته بسیار گرانقیمت و کمیاب دربازار ایران اظهار کرد: «بهعنوان مثال یک خودرو فراری صفر یا هامر، درایران تامین قطعه نخواهد شد و حتی تعمیرکاری نیز وجود ندارد که تخصص تعمیر این مدل خودروها را داشته باشد.»
وی افزود: «بنابراین شرکتهای بیمهای درصورت صدور بیمهنامه، برای آن اضافه نرخ دریافت خواهند کرد.»
این فعال صنعت بیمه کشور بیان کرد: «دراین صورت برخی شرکتهای بیمهای با استفاده از بیمه اتکایی این خودروها را بیمه کرده و بخشی از ریسک را بهیک شرکت بیمهای دیگر منتقل میکنند.»
بیمه بدنه برای خودروهای خاص ضروری است
وی با اشاره بهمواجهه برخی افراد با خودروهای گرانقیمت گفت: «بهواسطه آنکه درایران جبران خسارت تنها تا سقف 180 میلیون تومان برای خودرو انجام میشود، دارندگان خودروهای لوکس و گرانقیمت موظف بهخرید بیمه بدنه برای خودروهای خود هستند.»
صمدی درادامه بیان کرد: «درغیر این صورت چنانچه تصادفی اتفاق بیفتد، نه از محل بیمه شخصثالث خودرو دیگر خسارت مازاد پرداخت خواهد شد نه هیچقانونی مالک خودرو دیگر را موظف بهپرداخت این خسارت میکند.»
وی توضیح داد: «دراین صورت بهتر است مالکان این خودروها بیمه بدنه خریداری کنند تا درصورت وقوع تصادفات، امکان جبران خسارت را داشته باشند.»