رئیس کلینیک مالی ایران در گفتگو با اکونیوز|
کلینیک مالی ایران در خدمت انضباط بخشی به اقتصاد
اقتصاد ایران: رئیس کلینیک مالی ایران در حاشیه افتتاح این مرکز در هتل پرشین پلازا که با حضور چهره های شاخص حوزه مالی و اقتصادی کشور برگزار شد، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار اکونیوز گفت: این کلینیک با هدف انضباط بخشی به اقتصاد ایجاد شده و نقشی که این کلینیک مالی قرار است ایفا کند، به نوعی واسط بین شرکتها و متخصصین مختلف است.
به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران، دکتر بهروز خدارحمی در گفتگو با خبرنگار اکونیوز با بیان مطلب بالا افزود: کلینیک امور مالی که توسط انجمن حسابداری ایران تاسیس شده با این رسالت شکل گرفته که به شرکتها در اندازههای مختلف از شرکت های اسمی کوچک و متوسط تا شرکتهای کانگورو المنت یا اصطلاحا شرکتهای مجتمع و یا به تعبیری چند رشتهای بتواند این سرویس رو ارائه بدهند.
وی ادامه داد: این شرکتها اگر در حوزههای مختلف مالی گرفتاری دارند یا دنبال توسعه یا به دنبال بهتر شدن فرآیندهای مالیخود، انضباط، بهداشت مالی و شرایط بهتری پیدا کنند میتوانند از خدمات این کلینیک استفاده کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در رشته مالی و حسابداری تصریح کرد: نقشی که این کلینیک مالی قرار است ایفا کند، به نوعی واسط بین شرکتها و متخصصین مختلف است.
وی توضیح داد: به این معنا که شرکتی به این کلینیک مراجعه کرده و با آسیب شناسیهایی که در این کلینیک صورت میگیرد به این جمع بندی میرسند که این شرکت گرفتاریهای سامانههای مالی دارد، ورشکسته محسوب شده که باید در آن زمینه به آن کمک کرد یا گرفتاری مالیاتی دارد یا اینکه در حوزه نیروی انسانی نیروهای متخصص را نتوانسته جذب کند.
خدارحمی گفت: در حوزه انضباط مالی هر شرکتی نیاز به یک حساب واحد حسابرسی داخلی دارد که انضباط مالی را مستحکم کند یا اصلا باید مستندسازیها به گونه ای باشد که این شرکت بتواند کارهایی که انجام میدهد را بتواند به بهترین شکل پیش ببرد.
وی ادامه داد: در هر صورت این کلینیک با توجه به شناخت اولیه ای که از شرکتها پیدا میکند در بخش های مشورتی و یا در بخش های اجرایی میتواند کمک کند که شرکتها بتواند به سلامت مالی درستی برسد.
این کارشناس مسائل مالی در مورد حضور حسابداران در این کلینیک گفت: به نظرم یکی از مهمترین دغدغههای که همیشه حسابداران داشتند این است که هر کدام در یک حوزه خاصی تمرکز کردند. این حسابداران بعد از وارد شدن به یک شرکت خدمات خود را ارائه دادند ولی شرکت بعد از اینکه به آنها اعتماد کرده از آنها خدمات تخصصی دیگری هم خواستار شده که طبیعتا این افراد تخصص آن را نداشتند. به نظر من یکی از معتبرترین مراکز برای این موضوع میتواند کلینیک مالی باشد که شرکتها میتوانند برای بقیه سرویس ها و خدمات مالی به آن مراجعه کنند.
وی بزرگترین چالش کلینیک مالی ایران را ناآشنایی افراد با این مرکز دانست و گفت: به نظر می رسد مهمترین دغدغه ای که روزهای اول با آن رو به رو هستیم این است که با توجه به نوپا بودن آن، افراد با شنیدن نامش برداشت های مختلفی از مجموعه خدماتش دارند. به نظر من فعلا توی گام اول معرفی درست، اطلاع رسانی درست به همه کسانی که به این حوزه نیاز دارند.
خدارحمی در پایان گفت: این کلینیک نقش موثری را در پیشبرد اهداف کسب وکارها میتواند ایفا کند.
روز سهشنبه شانزدهم بهمن ماه اولین کلینیک امور مالی کشور با هدف شناسایی بسترهای زیان مالی در کشور افتتاح شد.