رکوردشکنی کشتیرانی جمهوری اسلامی در اوج تحریم
اقتصاد ایران: بررسی ها نشان می دهد، تحریمهای کشتیرانی ملی طی ۲ دهه اخیر نه تنها موجب توقف یا کاهش فعالیتهای این گروه نشده، بلکه این شرکت توانسته است رکوردهای بیسابقهای در حمل بار دریایی ثبت کند.
گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بهعنوان یکی از ارکان مهم حمل و نقل دریایی کشور، طی سالهای گذشته تحت تحریمهای مختلفی از سوی وزارت خزانهداری آمریکا، سازمان ملل و رئیسجمهور وقت آمریکا، دونالد ترامپ، قرار گرفته است.
این تحریمها در سالهای 2005، 2008، 2010 و 2020 به اوج خود رسید ولی به رغم فشارهای سنگین، هیچگاه نتوانست فعالیت این شرکت را به طور کامل متوقف کند. تحریمهای کنونی نیز برای این گروه، یک موضوع جدید نیست بلکه بیشتر یک فشار روانی است که به جامعه تحمیل میشود.
در همین راستا، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران توانسته است با موفقیتهای چشمگیر خود، بیاثر بودن تحریمها را اثبات کند. از جمله این موفقیتها، میتوان به کالارسانی به موقع به بازار و حمل مستمر کالاها برای تأمین نیازهای خانوادههای ایرانی و خطوط تولیدی و کارخانجات کشور اشاره کرد. این عملکرد مستمر و به موقع نشاندهنده آن است که تحریمها نتوانسته است اختلالی جدی در این روند ایجاد کند.
در دو دهه گذشته، گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با شدیدترین تحریمهای ظالمانه مواجه بوده است. اما این تحریمها نه تنها موجب توقف یا کاهش فعالیتهای این گروه نشده، بلکه در برخی سالها این شرکت توانسته است رکوردهای بیسابقهای در حمل بار دریایی ثبت کند. یکی از این رکوردها، جابجایی سالانه 29 میلیون تن کالا است که در تاریخ 57 ساله فعالیت این شرکت بینظیر بوده و نشان از قدرت و استحکام این ناوگان در مواجهه با مشکلات جهانی دارد.
علاوه بر این، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با تربیت نیروی متخصص و حرفهای، توانسته است تمامی شناورهای خود را تحت فرمان دریانوردان ایرانی قرار دهد. این امر موجب شده است که هیچ نیروی خارجی بر روی کشتیهای این ناوگان حضور نداشته باشد و تمام عملیاتها با اتکا به توان داخلی انجام شود. یکی از ماموریتهای خاص و به یادماندنی این گروه، حمل بنزین به ونزوئلا در سال 1398 بود که با موفقیت انجام شد و حتی منجر به صدور پیام مهرآمیز از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی شد.
در زمینه توسعه تجهیزات و زیرساختها نیز، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در طی سالهای سخت تحریم، همیشه روند رو به رشدی داشته است. بهطوریکه این ناوگان توانسته به هفدهمین شرکت بزرگ کشتیرانی کانتینری در دنیا تبدیل شود. این موفقیتها نشاندهنده انعطافپذیری و توانمندی گروه کشتیرانی ایران در برابر تحریمها و چالشهای جهانی است.
یکی دیگر از دستاوردهای مهم این گروه، سودآوری دهها هزار میلیارد تومانی است که نتیجه تلاشهای بیوقفه دریانوردان ایرانی بوده است. در سایه این تلاشها، چرخه تجارت خارجی کشور همیشه در حرکت بوده و کشور از این طریق به تقویت اقتصاد خود پرداخته است. در این مسیر، باید از تلاشهای ارزشمند این دریانوردان به عنوان "سربازان خط دوم دفاعی کشور" قدردانی کرد.
گرچه ممکن است تحریمها فشارهایی را وارد کنند، اما نتوانستهاند مانع رشد و پیشرفت گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران شوند. این گروه، با بهرهگیری از نیروی انسانی متخصص و امکانات داخلی، توانسته است نه تنها در برابر تحریمها مقاومت کند، بلکه به موفقیتهای بیسابقهای در عرصه حمل و نقل دریایی دست یابد.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه