روایتی متفاوت از فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی
اقتصاد ایران: هنرخانههای حسینی، کانون هنر شیعی، دستاوردها و نوآوریهای موسیقایی حاج محمود کریمی، آثار استاد فرشچیان، وجه معلمی استاد محمدرضا لطفی و اشعار توحیدی زندهیاد ابتهاج در یک برنامه فرهنگی بررسی میشوند.
احمدرضا بلیغ و احمدرضا زارعی کارگردانهای برنامه «بوم» سعی کردهاند به جای چیدن یک دکور خاص و دعوت از هنرمندان برای حضور در یک برنامه تلویزیونی، طرحی نو در نظر گرفت و به شیوهای جدید به سراغ بررسی هنر بروند؛ در این طرح هم قرار نیست فقط دسته خاصی از هنرها مثل سینما، تجسمی و تئاتر بررسی شود بلکه سبدی وسیع از تمام رشتههای هنری از موسیقی گرفته تا سینما و شعردربوته نقد قرار میگیرند.
حامد مهربانی، راوی و مجری برنامه فرهنگی بوم، در این باره میگوید: برنامه به همت مرکز هنری و رسانهای سلوک حوزه هنری انقلاب اسلامی تولید و پخش میشود و دبیر شورای سردبیری بوم را محسن صفایی بر عهده دارد.
او تصریح میکند: بوم یک مجله هنری است که در قالب یک برنامه تلویزیونی سعی میکند هنر و هنرمندان ایرانی را در میدان و مکان الهام بخش هنری به تصویر کشیده، مخاطب عمومی را به هنر و مصرف آثار هنری نزدیکتر کرده، جنبه زیباییشناسی و ذائقه هنری آنها را ارتقا دهد.
این استاد دانشگاه در خصوص محورها و موضوعهای اولویتدار برنامه توضیح میدهد: سعی کردیم به صورت موزهای با هنر مواجه نشویم و هنر متعهد و هنر مسئولانه که نسبت به مخاطب بیتفاوت نیست و کنشگرانه به حساب میآید را محور اصلی سوژههای برنامه قرار دهیم. البته که حتماً جنبههای زیباییشناسانه و ذوق ایرانی را که امتیاز آثار فاخر هنری ایرانی هم هست در انتخاب موضوعاتمان لحاظ کردهایم.
او ادامه میدهد: بعضی موضوعات و چهرههایی که در بوم به سراغشان رفتیم آثار استاد فرشچیان، وجه معلمی استاد محمدرضا لطفی، هنرخانههای حسینی، کانون هنر شیعی، دستاوردها و نوآوریهای موسیقایی حاج محمود کریمی، اشعار توحیدی زندهیاد ابتهاج و فرش ایرانی هستند.
مهربانی با اشاره به تفاوت این برنامه فرهنگی با سایر مجلههای هنری خاطرنشان میکند: از تفاوتهای محتوایی و نوع مواجهه با سوژهها و آثار هنری که بگذریم، از لحاظ فرمی هم «بوم» تلاش کرده از یک برنامه تنها در قاب استودیویی بیرون آمده و خارج از استودیوها به سراغ آثار هنری جدی و موفق برود. به طوری که روبهرو شدن با هنرمندان به ندرت در قاب تلوزیون ما اتفاق افتاده و این نکته میتواند برای جامعه فرهنگی ما قابل توجه و مفید باشد.
او ادامه میدهد: تلاش ده تا یک نمای استودیویی و مکانیکی در این برنامه فرهنگی و هنری بر هم زده شود و به عنوان مثال به یک گالری فرهنگی و یا موزه و کمسرت میرویم تا قاب برنامه فرهنگی هم حس و حال هنری داشته و برای جامعه دارای ارزش باشد. در مجموع سعی شده که این برنامه هنری و فرهنگی فقط یه موضوع هنر نپردازد بلکه منزلت هنرمندان اصیل را نیز مد نظر قرار بدهد.
کارشناس برنامه فرهنگی درباره ساختار و بخشهای برنامه نیز توضیح میدهد: هر برنامه میتواند از یک پرونده تا دو یا سه موضوع را در بر بگیرد که متشکل از گفتوگوهایی در مکانهای الهام بخش هنری یا مرتبط به موضوع است و همچنین داشتن برنامکهایی که به تکمیل پرداخت سوژه پرونده کمک میکند و مفهوم مورد نظر را بهتر به مخاطب انتقال میدهد.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه