وی خاطرنشان کرد: با وجود این، قطار سریع‌السیر تهران  - مشهد بر حسب تاکیدات مقام معظم رهبری، رییس جمهور و وزیر راه و شهرسازی در دستور کار جدی راه‌آهن است. این خط به فناوری بالا نیاز دارد که از لحظه طراحی آغاز می‌شود. با شرکت‌های مختلف در این خصوص مذاکره کردیم و بخشی از طراحی‌ها انجام شده است. 

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه استراتژی برقی‌سازی با اولویت خطوط باری مصوب شده است، گفت: ما برقی‌سازی راه‌آهن بافق - بندرعباس را به عنوان یکی از خطوط باری که نیاز به برقی‌سازی دارد، مصوب کردیم، ‌اگر بتوانیم با توان داخل این کار را انجام می‌دهیم، در غیراین صورت با جوینت خارجی انجام می‌دهیم، زیرا مهم‌ترین بار ما محصولات معدنی و محصولات فولادی است. همچنین از مهم‌ترین خطوط ما دو خطه‌سازی همین خط بافق سنگان است که یک میلیارد دلار از محل تهاتر نفتی پیش‌بینی شده است. 

صالحی همچنین با بیان اینکه راهبرد ما در ۱۴۰۳ در حوزه واگن باری، مسافری، لوکوموتیو باری، احداث خط دوم و برقی‌سازی است که بسته‌های تسهیلات متفاوتی ارایه کردیم. در وهله اول در زمینه لوکوموتیو باری، با همین شبکه موجود که ۱۵ هزار کیلومتر ریل داریم و به صورت ظرفیت کامل یا محدود استفاده می‌شود، حدود ۳۱ هزار واگن باری و تعداد ۳۳۰ لوکوموتیو باری فعال داریم.

وی ادامه داد: با توجه به میزان بار کشور، حدود ۳۰۰ لوکوموتیو باری کسری داریم. علت این است که در ۱۰ سال قبل تمرکز بیشتر روی موضوعات دیگر بوده و در مدت ۱۰ سال معضلات حوزه لوکوموتیو باری بیشتر شده و در دولت سیزدهم هم این معضل بیشتر خود را نشان داده است. متوسط عمر همین ۳۳۰ لوکوموتیو باری هم بالای ۳۰ سال است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای مل معضلات موجود، نیاز به تمهیدات خاصی داشتیم. تجهیزات این لوکوموتیو ها دانش فنی می‌تواند که ما تحریم هستیم و سرمایه‌گذاریهای زیادی نیاز دارد. امروز موضوع سرمایه‌گذاری برای تامین ناوگان ریلی، از محل استجازه نفت و تهاتر نفتی توسط مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور در طول دو سال و نیم گذشته به ثمر نشسته است. اولین مبلغ این تهاتر نفتی در سال ۱۴۰۲ نقد شد و در سال ۱۴۰۳ بخش‌های بعدی تهاتر نفتی نقد می‌شود.

تامین ۵۰۰  میلیون دلار برای تامین قطعات و ۵۰۰ میلیون دلار برای خرید لوکوموتیو از محل تهاتر نفتی

صالحی ادامه داد: ما ۵۰۰ میلیون دلار از محل تهاتر نفتی برای تامین قطعات یدکی لوکوموتیو موجود در نظر گرفتیم. ۵۰۰ میلیون دلار دیگر برای خرید لوکوموتیو نو با اولویت تولید داخل در نظر گرفته شده است. برای تامین ۳۰۰ لوکوموتیو باری که میراث ۱۰ ساله ماست، در سال ۱۴۰۳ برنامه ویژه‌ای ارائه می‌کنیم که در ادامه سال هم انجام می‌شود.