وزیر امور اقتصادی و دارایی:

اگر به تولیدبها دهیم شاهد توسعه اقتصادی خواهیم بود

اقتصاد ایران: وزیر اقتصاد و دارایی گفت: سیاست گذاری شراکتی بین تولیدکنندگان متشکل و سیاست گذاران ‌مجلس و دولت، تولید و کشاورزی را به هدف نهایی و توسعه می رساند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، سیداحسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی در جمع فعالان اقتصادی بهشهر، نکا و گلوگاه در مجتمع تحقیقات و آموزش دخانیات تیرتاش گلوگاه اظهار کرد: فعالان حرفه ای و سختکوش در شرق مازندران در تراز ملی فعال هستند که سرمایه انسانی ارزشمند شرق مازندران هستند که توقعات شان درست و به جاست و افق پروازشان‌می تواند بالاتر باشد.

وی افزود: اگر به تولیدکنندگان پر و بال بدهیم، شاهد توسعه اقتصادی خواهیم بود.وزیر اقتصاد و دارایی یادآور شد: مجموع نشست ها با فعالان بخش خصوصی و تولیدکنندگان و ایجاد شورای گفت و گوی دولت در بخش اقتصاد و...در دستور کار است و مطالبه گر هستیم. خاندوزی گفت: سیاست گذار محتاج شنیدن نقطه نظرات تولیدکنندگان برای رسیدن به هدف است و هرگاه چکش بهتری خورد، موفق تر خواهد بود.

وی افزود: سیاست های انقباضی بانکی وجود دارد که به دلیل هزینه های فعالیت های غیرمولد و واسطه گری پایین و اینکه تولید پر هزینه است، به سمت فعالیت غیرمولد می رود.

وزیر اقتصاد و دارایی خاطر نشان کرد: تسهیل کار تولیدی، مدیریت میزان نقدینگی در اقتصاد دو مساله مهم است که امروز فراهم شد و در گذشته قانونی برای بازدارندگی از دلالی نداشتیم.

خاندوزی گفت: قانون‌مالیات بر سوداگری وضع شده و اجرایی می شود تا انضباط حاکم شود و تلاطم نقدینگی به همه جا نزند و مدیریت شود.

وی افزود: برای مدیریت نقدینگی به بهای خشکسالی در تولید و خلق اعتبارات بانکی ایجاد نشود باید آبراه برای اعتبار نقدینگی به سمت تولید انجام شود‌.خاندوزی گفت: امسال در برنامه ۱۴۰۳ آبراهه انجام و ۲۵۰ هزار میلیارد تومان اضافه بر تراز بانک ها و اعتباری برای تعهدات اعتباری و زنجیره ای در نظر گرفته شد.

وی یادآور شد: تخصیص ارز هم‌مساله مهم دیگری لست که با تقاضای بی انتهایی در حوزه مصارف ارزی روبر و ایم و هر قدر افزایش داده شود میزان دسترسی به ارز، همگان راضی نمی شوند.

به گفته وزیر اقتصاد و دارایی، در سال ۱۴۰۱ حدود ۵۰ هزار میلیارد دلار برای واردات اقلام ارز صورت گرفت که در سال ۱۴۰۲ به ۶۵ هزار میلیارد دلار رسید و بیشتر شد.

وی افزود: امسال در آئین ‌نامه رفع موانع ارزی، جزئی به عنوان‌گواهی امتیاز صادراتی در نظر گرفته شد تا خالق ارز سرعت و سهولت و جذابیت اقتصادی را با هم محقق کند.

خاندوزی با بیان اينکه قید و بندها و بروکراسی اجرایی و مدیریتی کشور برای تولیدکنندگان دست و پاگیر است، اظهار کرد: ما میراث دار اقتصاد مبتنی بر نفت ایم و از نفتی بودن و تمرکز دولتی بودن باید به سمت دیگر سوق یابیم و باید مولدها را جذاب کنیم.

وی گفت: در شروع کسب و کارها تلاش داریم تا انقلاب اداری ایجاد و بروکراسی ها رفع شود که بسیاری از مشکلات برطرف شد و بخش زیادی از فعالان اقتصادی مسیر شفاف کمتر کاغذبازی و کرامت گونه دارند.وزیر اقتصاد و دارایی یادآور شد: تولیدکنندگان گذشته از بار مقرراتی در فشار هستند و اینکه وزارتخانه‌ای کاغذی در آورد، نگران هستند که سال گذشته تلاش شد تا عادت دولت نفت گرا را مدیریت کنیم و میزان و ابلاغیه های گمرکی سال گذشته نصف شد و تلاش داریم تا آرام آرام‌ ‌منظم باشد.

خاندوزی بااشاره به مشکلات برنج کشاورزان و مرکبات در مازندران اظهار کرد: این‌موارد فراگیر است و واردات رنج را کم کردیم و بیش توجه به اینکه بیش از یک میلیون و ۷۰۰ تن در سال ۱۴۰۱ واردات برنج داشتیم که کم و کمتر می شود.

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: از پایین به بالا با تشکل سازی و مسؤولیت پذیری، مسائل را برررسی و حل و فصل کنید.وی افزود: حالا که دولت به نظر تولیدکننده و صادر کننده اهمیت می دهد شما با تشکل سازی و زنجیره های منسجم، موارد را مدیریت کنید تا بازار و قیمت و رفاه مردم مدیریت شود.

خاندوزی گفت: در حوزه کشاورزی، گندم و برنج هم باید در کنار قطع واسطه گری با تشکل سازی برای توسعه گام بردارید.وی افزود: یکی از مصداق های مهم امسال با توجه به مشارکت‌مردم در شعار سال، سیاست گذاری شراکتی بین تولیدکنندگان متشکل و سیاست گذاران ‌مجلس و دولت است.

خاندوزی گفت: مسؤولیت پذیری از پایین به بالا اگر به هم برسند مبارک است و مسیر بلندمدت توسعه را پیش روی تولیدکنندگان قرار خواهد داد تا نوسانات سینوسی از بین رفته و منفعت تولید و کشاورزی را با هدف نهایی رقم بزند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ