کارشناس اقتصادی عنوان کرد:

سه عامل تاثیر گذار بودجه بر روند بازار سرمایه

اقتصاد ایران: کارشناس بازار‌های مالی گفت: سه عاملِ نرخ فروش نفت، نرخ دلار و میزان صادراتی که دولت تعیین می‌کند، بر بودجه دولت اثرگذار هستند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،معصومه طاهرخانی افزود: با توجه به بررسی لایحه دولت و قوانین بودجه در سال‌های قبل، نرخ دلاری که در بودجه تعیین می‌شود، نرخ فروش نفت و همینطور عددی که دولت برای صادرات در نظر می‌گیرد برای فعالان بازار، بسیار با اهمیت و اثر گذار هستند.


وی تصریح کرد: چنانچه ارقام بودجه بالاتر و یا پایین‌تر از میزان واقعی تعیین شود به همان اندازه می‌تواند برای دولت کسری ایجاد کند. هر گاه این کسری‌های احتمالی ایجاد شود، طبیعتاً دولت باید به فکر راه حل‌هایی برای جبران این کسری باشد که طبق سابقه تاریخی این کسری‌ها از روش‌های مختلف از جمله بازار سرمایه مثل؛ انتشار انواع اوراق بدهی در بازار، تعیین برخی از عوارض و مالیات‌های خاص برای فعالان بورسی و از این دست تعرفه گذاریها، تأمین می‌شود.

طاهرخانی ادامه داد: موضوع مهم دیگر در بودجه سال آتی، موضوع صنایع صادرات محور مثل پتروپالایشی‌ها و فولادی‌ها و عوارض صادراتی و بعضاً وارداتی است.

 
وی افزود: موضوع مهم دیگر در بودجه توجه به بحث مالیاتهاست، دولت طی سال‌های اخیر با توجه به مسائلی که در فروش نفت و ورود ارز به کشور دارد، سعی کرده است که گزینه‌های دیگر درآمدی از جمله مالیات را پررنگ‌تر ببیند.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: برخی اقدامات دولت برای حمایت از بازار سرمایه طی سال‌های گذشته عملیاتی و یا بعضاً انجام نشده است. مثل حمایت از صندوق تثبیت بازار و راه اندازی انجمن حمایت از سهامداران خُرد و یا موضوعاتی در خصوص، خصوصی سازی و الزمات آن، این موارد در لایحه بودجه ۱۴۰۳ برای فعالان بازار مهم است و باید دید که تعرفه گذاری و نرخ گذاری چه در حوزه درآمدی و چه در حوزه مصارف دولت قرار است به چه شکلی باشد.


به گفته این کارشناس بازار‌های مالی؛ موضوع دیگر، ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی است که می‌تواند پیشران خیلی از صنایع بورسی و به خصوص برای صنایع سیمان و فولاد باشد. دو محصولی که قبل از آن بحث خروج آن‌ها از بورس کالا با هدف پایین آمدنِ بهای تمام شده ساخت، مطرح بود.

طاهر خانی توضیح داد: هر چند روند تاریخی نشان داد که سهم این دو صنعت در بهای تمام شده ساخت ناچیز است و خروج این دو کالا از بورس کالا منتفی شد، اما همچنان این موضوع به دو جهت برای بورسی‌ها مهم است.


وی ادامه داد: اولاً بخاطر تهدیدی که همچنان بالقوه بر سیمانی‌ها و فولادی‌ها هست تا عرضه هایشان را از بورس کالا خارج و دوباره درگیر قیمت گذاری دستوری شوند. از طرف دیگر هم پیشران سایر صنایع بورسی مثل صنعت کاشی و هر اقلامی که می‌تواند تأثیر در ساخت واحد‌های مسکونی شود، هستند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ