چرا شورای عالی بورس دست به عصاست؛

معاملاتی شدن سهام عدالت شاید وقتی دیگر

اقتصاد ایران: به نظر می رسد شورای عالی بورس با توجه به تجربه آزادسازی این سهام در سال 99، نمی خواهد دوباره هم بورس و هم ارزش سهام عدالت را با تلاطم جدی مواجه کند بنابراین باید شیوه آزادسازی را تغییر دهد.

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران،این روزها جاماندگان سهام عدالت یکی از مهمترین موضوعات در محافل اقتصادی و رسانه ای کشور هستند. هر روز خبری درباره این افراد و خانواده ها منتشر می شود و همین مساله باعث شده است تا افراد مختلفی درخصوص آن صحبت کنند. سهام عدالت که از سال 84 وارد عرصه اقتصادی کشور شده، بیش از 49 میلیون سهامدار دارد که یکی از بزرگترین طرح های اقتصادی کشور بوده است. با طرح مجلس ممکن است تعداد سهامداران این سهام افزایش قابل توجهی پیدا کند.

اختصاص سهام به جاماندگان عدالت موضوعی بود که نمایندگان مجلس دوازدهم با آغاز به ‌کار در بهارستان، آن را مطرح و طرحی هم تدوین کردند. در ابتدا هم صحبت از ۲۰‌ میلیون جامانده بود که نمایندگان مجلس به دولت روحانی اصرار داشتند باید به آنها سهام عدالت واگذار شود.

هرچند مرکز پژوهش‌ها منابعی را برای تامین هزینه ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های این طرح مشخص کرده بود، اما دولت دوازدهم تاکید داشت این منابع غیرواقعی است و نمی ‌تواند به جاماندگان سهام عدالت بدهد.

* واگذاری سهام عدالت جدید منتظر تصمیم ایجاد زیرساخت ها

با روی کار آمدن دولت سیزدهم، طراحان طرح جاماندگان سهام عدالت از موافقت و همراهی دولت جدید خبر می‌ دادند. این موضوع نیز با پیگیری های انجام شده وارد لایحه بودحه سال 1401 شد. به عبارت دیگر، لایحه بودجه سال‌۱۴۰۱ فرصت مناسبی در اختیار نمایندگان قرار داد تا طرح خود را در تبصره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های این لایحه قرار دهند و به تصویب برسانند.

در هفته های گذشته تاریخ های مختلفی برای ثبت نام از جاماندگان مطرح شده است. اما هیچ یک از این زمان ها به صورت رسمی نبوده است. از دیگر سو، تعداد افرادی که در این طرح صلاحیت دریافت سهام عدالت را دارند نیز در حال تغییر بوده است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، اولویت واگذاری سهام عدالت را مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی معرفی کرده است. اما هنوز این موضوع نیز به صورت رسمی اعلام نشده است.

* معاملاتی شدن سهام عدالت، شاید وقتی دیگر

شورای عالی بورس، به عنوان بالاترین تصمیم گیر در خصوص بورس و مسائل مربوط به آن، باید درباره زمان آزادسازی مجدد سهام عدالت نظر خود را اعلام کند.

به نظر می رسد این شورا با توجه به تجربه آزادسازی این سهام در سال 99، نمی خواهد با آزادسازی این سهام هم بورس و هم ارزش سهام عدالت را با تلاطم جدی مواجه کند.

در حال حاضر ارزش سهام عدالت نسبت به ابتدای مرداد سال 1399 حدود 51 درصد کاهش یافته است. در صورتی که شیوه آزادسازی این سهام مانند عملکرد دولت تدبیر و امید باشد، باز هم باید شاهد کاهش ارزش این سهام و متضرر شدن سهامداران آن باشیم.

* سهام عدالت چقدر می‌ارزد؟

سبد سهام عدالت از تعدادی سهام ارزنده و نمادهای بزرگ بازار سرمایه تشکیل شده است که در هفته‌های گذشته با نوسان فراوانی همراه بوده است. این سهام در بهمن ماه با کاهش ارزش مواجه شد و در اسفندماه نیز روند نوسانی داشت.

در نیمه اول اسفند ماه ارزش این سهام افزایش یافت، اما به دلیل استقبال سهامداران از نمادهای کوچک، در نیمه دوم اسفند ماه ارزش سبد سهام عدالت با کاهش ارزش مواجه شد. ارزش این سهام در هفته کاری اول فروردین ماه برخلاف رشد شاخص‌های عملکردی بازار سرمایه، با کاهش ارزش مواجه شد، اما در هفته دوم فروردین ماه و با رشد شاخص کل، ارزش سهام عدالت نیز رشد قابل قبولی داشته است. البته ارزش این سهام در هفته سوم فروردین ماه با افت مواجه شد.

طی هفته پایانی فروردین ماه ارزش این سهام رشد 4 درصدی را ثبت کرد. ارزش سهام عدالت در هفته اول اردیبهشت ماه با رشد 0.85 درصدی مواجه شده است. این مساله در حالی رخ داده است که شاخص کل بورس با افزایش 0.6 درصدی و شاخص کل هم‌وزن بورس نیز افزایش 2.54 درصدی داشته‌اند.

برگه‌های سهام عدالت در قیمت‌های اسمی 409 هزار تومانی، 492 هزار تومانی، 532 هزار تومانی و یک میلیون تومانی در هفته پایانی فرودین ماه به ترتیب با افزایش  64 هزار تومانی، 76 هزار تومانی، 83 هزار تومانی و 156 هزار تومانی نسبت به هفته چهارم فروردین ماه مواجه شده‌اند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند، نمادهای حاضر در سبد سهام عدالت از ارزنده‌ترین سهم‌های بازار سرمایه هستند. با این حال، ارزش برگه‌های سهام عدالت در برگه‌های مختلف به ترتیب برابر است با 7 میلیون و 610 هزار تومان، 9 میلیون و 155 هزار تومان، 9 میلیون و 899 هزار تومان و 18 میلیون و 608 هزار تومان.

ارزش فعلی سهام عدالت نسبت به دوران اوج بازار در مرداد‌ سال 99 با افت 51 درصدی مواجه شده است. از مهمترین دلایل ریزش قیمت سهام عدالت، ‌ضعف مدیریت در شرکتهای سرمایه‌گذاری و عدم برگزاری مجامع این شرکتها و نیز نبود بازارگردان حرفه‌ای برای این شرکتها به شمار می‌رود.

بنابراین گزارش ارزش سهام عدالت نسبت به اول مرداد سال گذشته به ترتیب با کاهش قیمت 7 میلیون و 968 هزار تومانی، 9 میلیون و 585 هزار تومانی، 10 میلیون و 365 هزار تومانی و 19 میلیون و 483 هزار تومانی روبرو شده است.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ