معاون وزیر صمت:
قیمت تولیدکننده باید بر روی کالا درج شود
اقتصاد ایران: معاون وزیر صمت به اهمیت استقامت و اطلاعرسانی مناسب در طرح درج قیمت تولیدکننده و شفافسازی خرید کالا تاکید کرد.
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، عباس تابش صبح امروز در دیدار با نماینده مقام معظم رهبری در استان فارس و امام جمعه شیراز اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی در زمینه تولید و توزیع کالا را حائز اهمیت دانست و اظهار داشت: شفافسازی در زمینه عرضه کالا در بیش از ۸۴ هزار قلم با هزینه توزیع ۳۰ درصدی از محل تولید تا خرید مصرفکننده برنامهریزی شده است که گام به گام این موضوع در قالب طرح درج قیمت تولیدکننده و در گام جدید آن راهاندازی و ایجاد سامانه مصرفکنندگان اجرا خواهد شد.
وی با بیان اینکه در عرضه کالاهای مختلف قیمت تولیدکننده مبنا خواهد بود، افزود: این معیار جایگزین ارائه فاکتور خواهد شد که تاکنون در نظام عرضه و تقاضا کاهش ۴۰ درصدی عرضه کالا را به دنبتل داشته است.
رئیس سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان با اشاره به ماده ۱۵ قانون نظام صنفی در عرضه کالاها، گفت: بر اساس این قانون باید خردهفروشان در عرضه کالا و خدمات نیز قیمت فروش و ارائه خدمات را شفاف به متقاضیان اعلام کنند که با اجرایی شدن طرح درج قیمت تولیدکننده تاکنون هفت هزار کالا مشمول این طرح شدهاند.
تابش گفت: بر اساس ارزیابیها ۵ هزار کالا از یک تا ۶۱ درصد کاهش قیمت داشتهاند.
معاون وزیر و رئیس سازمان مصرفکنندگان و تولیدکنندگان در رابطه تامین کالا و تولید هیچگونه مشکلی نداریم، خاطرنشان کرد: به لحاظ ملی مشکلی در تامین کالاهای اساسی به ویژه در شب عید و ماه مبارک رمضان نداریم.
شفافیت در زمینه ارائه کالا مد نظر باشد
در ادامه، نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز نیز با اشاره به اهمیت اجرایی شدن اهداف طرح درج قیمت تولیدکننده و شفافیت در زمینه ارائه کالا و خدمات مورد نیاز متقاضیان، مطرح کرد: اطلاعرسانی در این زمینه بسیار مهم است که نیازمند ایجاد یک تشکیلات و یک بسته تبلیغاتی جهت فراگیری آن در بین تمامی آحاد جامعه میباشد.
آیتاله دژکام یکی از ابزارهای لازم در اعمال حکمرانی اقتصادی جامعه اسلامی را اطلاعرسانی مناسب و فراگیر دانست و در این زمینه گفت: لازم است در این راستا برنامهریزی و هماهنگی مناسبی با رسانههای مختلف ملی و استانی انجام بشود تا بتوان مردم را از قانون مناسبی که وضع شده است، آگاه کرد.
وی با اشاره به موضوعات فقهی و حقوقی در معاملات تجاری، گفت: اساس معاملات مشخص شدن قیمت تولید و فروش است که بایستی اسباب لازم در حکمرانی اقتصادی متناسب با فرهنگسازی آن نیز صورت گیرد که در این راستا باید ابزارهای لازم نیز بهکارگیری شود تا فضای فکری و اجرایی این موضوع فراهم شود.
نماینده مقام معظم در استان فارس با تاکید بر اینکه فضای فرهنگی در این موضوع باید مناسب باشد، افزود: همکاری مشترکی بین این مجموعه با سازمان صمت فارس در راستای ایجاد تعامل تولیدکنندگان و فرهنگسازان برقرار شده است.
آیتالله دژکام ساماندهی بازار را نیازمند استقامت دانست و اظهار داشت: در معاملات تجاری گذشته میزان سود از عرضه کالا را یک به ده یا همان ده درصد بوده اما در حال حاضر این میزان را ۶۰ درصد یا حتی ۱۶۰ درصد هم مشاهده میکنیم که مصرفکنندگان باید جنس را گران بخرند.
وی با گلایه از برخی جوسازیها به امید تغییر مدیران یا معطل نگهداشتن مسئولان اجرایی کشور در ارائه طرحها و اجرایی کردن برنامهها، بیان داشت: متاسفانه این روند خوبی نیست اما توصیه میکنیم اساس فعالیتهای دستگاهها بر اساس برنامهها و روند مشخص باشد تا با تغییر دولتها و مدیران نیز کار متوقف نشود.
لزوم کوتاه شدن مسیر عرضه و تقاضا
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس نیز با تاکید بر اهمیت کاهش مسیر عرضه و تقاضا کالاها و خدمات و شفافسازی در این زمینه گفت: فرآیند تولید تا مصرف باید گام به گام باشد که شفافیت و نظارت بر توزیع محصولات بسیار حائز اهمیت است.
حمیدرضا ایزدی افزود: در بازار مصرفی باید در کنار نظارت و بازرسی مسئولان و کارشناسان دولتی، نظارت مردمی نیز حاکم شود.
رئیس سازمان صمت فارس با اشاره به اهمیت اطلاعرسانی در زمینه تحقق اهداف طرح درج قیمت تولیدکننده و خرید شفاف کالا، خاطرنشان کرد: در این زمینه برنامهریزی و اقدامات متعدد انجام گرفته است که در آتی به صورت یک بسته اطلاعرسانی جامع و فراگیر این مهم به آگاهی عموم خواهد رسید تا موضوع با مدیریت و نظارت شهروندان به نتایج بهتری در راستای حمایت از حقوق مصرفکنندگان و تولیدکنندگان منجر شود.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه