چند مورد ساده اما تاثیرگذار بر قیمت مسکن

اقتصاد ایران: عوامل تأثیرگذار بازار بر قیمت مسکن چیست؟ امروزه در کشور ما قیمت مسکن به دلایل مختلفی رو به رشد است. به همین خاطر، خرید خانه برای بسیاری از مردم به یک دغدغه همیشگی تبدیل شده است و یا برای خرید آن به دنبال زمان مناسب می‌گردند؛ زمان مناسبی که در آینده شاهد سرمایه گذاری هدفمند از راه مسکن باشند. یکی از دلایل تاثیرگذار بر افزایش قیمت مسکن، هجوم افراد برای خرید خانه و سرمایه گذاری از طریق ملک است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، خرید ملک همیشه یک راهکار کم دردسر و مطمئن برای سرمایه‌گذاری است. اما در چند سال اخیر این روش سرمایه گذاری با رشد چشم گیری روبرو شده است و بسیاری از افراد از این روش به سودهای هنگفتی دست یافتند. به همین دلیل، دانستن عوامل تأثیرگذار بازار بر قیمت مسکن برای خیلی‌ها بسیار پراهمیت است تا با توجه به آن تصمیم هدفمندی بگیرند و به این نتیجه برسند در چه زمانی و مکانی خانه بخرند یا چه زمانی اقدام به فروش کنند.


تأثیر قیمت مصالح ساختمانی بر قیمت مسکن

ثابت نبودن قیمت مصالح ساختمانی اعم از آجر روی قیمت مسکن بسیار تاثیرگذار است که امروزه با افزایش قیمت تمام مصالح، افزایش قیمت مسکن نیز کاملاً طبیعی است. در چند سال اخیر افزایش باورنکردنی مصالح بسیاری از سازنده‌های ملک را مجبور کرد که دست از کار بکشند و پروژه‌های خود را به اتمام نرسانند. همچنین شیوع ویروس کرونا و تعطیل شدن بسیاری از کارخانه‌های تولید مصالح ساختمانی در افزایش قیمت مصالح بی تأثیر نبوده است. به گفته پیمانکاران برای خرید مصالح‌های همچون آجر سفال یا آجر نسوز، در هر دوره کوتاه مدت شاهد افزایش قیمت بوده‌ایم؛ چه برسد به دیگر مصالح ساختمانی گران‌قیمت.

متأسفانه به‌دلیل رشد بی سابقه تورم در کشور مجبور هستیم قیمت بالای مسکن را تحمل کنیم و اثر غیرقابل جبران آن را به جان بخریم.

تأثیر سیاست بر قیمت مسکن

یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار بازار بر قیمت مسکن سیاست‌های ناعادلانه دولت است. با بررسی برخی جوانب سیاست پی می بریم تصمیمات نادرست دولت تأثیر مستقیمی روی افزایش قیمت مسکن داشته است.

هنگامی که گذری به تصمیمات مقامات پولی می‌زنیم، ایجاد قوانین ساده برای اعتبارسنجی متقاضیان وام مسکن به چشم می‌خورد که این تصمیم، یکی از دلایل ایجاد حباب قیمتی مسکن و رشد نادرست قیمت آن بوده است درحالی‌که بهتر است وام پرداختی میزان قابل قبولی از قیمت مسکن را به خود اختصاص دهد. همچنین با بررسی سیاست‌های مالی به این نتیجه می‌رسیم که با توجه به تورم هدف بانک مرکزی ایجاد افزایش قیمت مسکن و رکود اقتصادی کاملاً منطقی است. در حالی که می‌توان با ایجاد سیاست کسری بودجه افزایش قیمت مسکن را تا حدودی کاهش داد و به بهبود وضعیت پرداخت.

رابطه قیمت سوخت و مسکن

افزایش قیمت سوخت چه تأثیری روی افزایش قیمت مسکن دارد؟ طبق مشاهدات انجام شده انجام معاملات مسکن امسال نسبت به سال‌های قبل بشدت کاهش پیدا کرده است و این کاهش معاملات روی قیمت مسکن تأثیر نزولی گذاشته است. این شرایط تا زمان افزایش قیمت بنزین و سهمیه بندی همچنان پابرجا بود.  اما به محض گران شدن بنزین این سؤال برای خیلی‌ها پیش آمد که آیا افزایش قیمت بنزین تأثیری روی قیمت مسکن دارد یا خیر؟ بر اساس مشاهدات، افزایش قیمت بنزین تأثیر مستقیمی روی افزایش مسکن تا به کنون نداشته است و وضعیت بازار مسکن همچنان با رکود همراه است. در واقع به‌دلیل افزایش قیمت مسکن قبل از افزایش قیمت بنزین قدرت خرید مردم بشدت کاهش پیدا کرد و امسال شاهد کاهش ۷۰ درصدی حجم معاملات در بازار مسکن هستیم که تنها دلیل آن ضعف خرید مردم است. می‌توان حدس زد، رکود غیرتورمی بازار مسکن همچنان پابرجا خواهد بود.

کلام آخر

دانستن عوامل تأثیرگذار بازار بر قیمت مسکن به تصمیم گیری درست برای خرید ملک بسیار کمک کننده است. با تحلیل‌های انجام شده به این نتیجه می‌رسیم چه عواملی روی قیمت مسکن تاثیرگذار است و چه عواملی نمی‌تواند قیمت ملک با افزایش و کاهش روبه‌رو کند. همچنین براحتی می‌توان حدس زد با افزایش یا کاهش هر کدام از عوامل تاثیرگذار به‌زودی قیمت ملک با تغییر روبرو می‌شود.

البته اگر بخواهیم در مورد آینده مسکن پیش بینی کنیم، باید بگوییم به‌دلیل قیمت رو به رشد مصالح ساختمانی شاهد بالا ماندن قیمت خانه خواهیم بود و در پی آن، ضعف مردم برای خرید یک مسئله جدی پابرجاست که رفع آن، یک تصمیم عاقلانه دولت را می‌طلبد.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ