عملکرد ضعیف ایران در بازاریابی و جذب گردشگران
اقتصاد ایران: مدیرکل دفتر بازاریابی گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی گفت:در حوزه تصویرسازی از کشورمان به هیچ عنوان وضعیت مناسبی در سطح بینالملل نداریم، تا جاییکه بسیاری از گردشگران ایران را با عراق اشتباه میگیرند و تصور میکنند جنگ ۸ ساله یک درگیری داخلی بوده.
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،لیلا اژدری در یک گفتوگوی رادیویی ضمن انتقاد از عملکرد ضعیف نهادهای ذیربط در بکارگیری فناوریهای نوین برای معرفی مقاصد گردشگری ایران در دنیا، از عدم بازاریابی و تبلیغات گسترده برای جذب گردشگران در سطح بینالملل توسط ایران گلایه کرد.
وی با بیان این مطلب که بازاریابی در صنعت گردشگری دارای دو ویژگی و مؤلفه اصلی است که این دو مؤلفه شامل ایجاد تصویری مناسب از مقصد و تلاش برای افزایش میزان جذب گردشگر به استناد این تصویرسازی میشود گفت: ما در حوزه تصویرسازی از کشورمان به هیچ عنوان وضعیت خوب و مناسبی در در فضای بینالملل نداریم.
این مقام مسئول ادامه داد: تا جایی که بسیاری از گردشگران اساساً در خصوص خصایص جغرافیایی کشورمان بیاطلاع هستند؛ به گونهای که ایران را با عراق اشتباه میگیرند و حتی تصور میکنند جنگ 8 ساله، یک درگیری داخلی بوده است.
مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی این موضوع را نشانگر عملکرد ضعیف ایران در فضای بینالمللی و عدم استفاده از فرصتهای لازم دانست و بیان کرد: تصویر ذهنی اتباع دیگر کشورها از ایران تحت تأثیر فضاسازی رسانههای غربی است که مسلماً این رسانهها به هیچ وجه تصویر مناسبی از ایران ترسیم نمیکنند.
اژدری با اشاره به عدم انجام کار کافی در این حوزه در عرصه سیاسی تصریح کرد: باید با استفاده لازم از فرصتها در این زمینه به نحوی عمل کنیم که گردشگران بالقوه، ایران را به عنوان مقصد اصلی گردشگری خود انتخاب کنند.
وی با اشاره به اینکه عصر جدید، عصر دیجیتال بوده و در حقیقت ما با یک انفجار اطلاعات به اتکای فناوریهای روز مواجه هستیم، اظهار کرد: کشورهای عقب افتاده از فضای مجازی میتوانند در این دوره با استفاده از فناوریهای نوین به جبران عقبماندگی خود در حوزه گردشگری بپردازند.
بنا به گفته این مقام مسئول، متأسفانه علیرغم استفاده مناسب برخی از دیگر کشورهای در حال توسعه، ایران از فناوریهای روز به خوبی استفاده نکرده است و در واقع میتوانیم بگوییم ما در عصر فضای مجازی وارد فضای واقعیت مجازی شدهایم.
مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی با اشاره به اینکه اغلب کشورها با استفاده از فناوریهای روز بازدید از جاذبههای گردشگری خود را مجازی کردهاند، اذعان کرد: متأسفانه دستگاههای دولتی در این زمینه اهتمام لازم را به عمل نیاورده و در این زمینه به شدت عملکرد ضعیفی داشتهایم.
اژدری همچنین تأکید کرد: البته در این راستا ضرورتاً باید واقعیتهای جامعه و کشور را به صورت توأمان در نظر گرفت و سپس انتظارات خود را از یک نهاد دولتی مطرح و سپس ارزیابی کنیم.
به اعتقاد وی، متأسفانه باید این واقعیت را بپذیریم که شبکه دیجیتال و دنیای اینترنت ما فاصله زیادی با استانداردهای جهانی دارد به گونهای که سرعت و پوشش اینترنت در فضای کشور ضعیف بوده و با استاندارد سایر کشورها فاصله نسبتاً زیادی دارد که همین امر نیز موجب عقبماندگی بیشتر در حوزه بازاریابی گردشگری ایران در سطح بینالملل میشود.
این مقام مسئول همچنین با انتقاد از عملکرد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این زمینه افزود: علیرغم وجود جاذبههای گردشگری فیزیکی و مادی و نیز ناملموس بسیار در کشور که برای گردشگران جذابیت ویژهای دارد، نتوانستهایم به صورت شایسته به امر بازیابی بپردازیم و این ظرفیتهای عظیم را به دنیا معرفی کنیم.
مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی با بیان اینکه ذائقه گردشگران در جهان دچار تغییر شده است یادآور شد: به عنوان مثال امروزه دیگر گردشگران علاقه چندانی به استفاده از هتلها ندارند بلکه در پی لمس تجربه و زندگی انسانهای مختلف هستند؛ بر همین اساس یک توریست میخواهد یک روز از زندگی یک هنرمند صنایع دستی یا یک روستایی را به صورت واقعی تجربه و درک کند.
اژدری خاطر نشان کرد: به همین خاطر باید با در نظر داشتن این تغییرات و درک درست از نیازهای جدید گردشگران به شکلی صحیح و درست با استفاده از فناوریهای روز دنیا به مقوله بازاریابی گردشگری بپردازیم تا این امر در نهایت موجب توسعه همه جانبه صنعت گردشگری شود.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه