برگزاری نمایشگاه بین المللی صنعت گردشگری ؟!؟!
نمایشگاه صنعت گردشگری چالش ها و فرصت ها!
اقتصاد ایران: براي اولين بار از سال 1314 ادارهاي در وزارت داخله ( وزارت كشور ) به نام « اداره سياحان خارجي و تبليغات » تأسيس شد كه فعاليت آن محدود به چاپ نشريات و كتابچههاي راهنماي گردشگري ايران بود. بعد از شهريور 1320، اداره مذكور جاي خود را به « شوراي عالي جهانگردي» داد كه زيرنظر وزارت كشور بود و در نهايت در سال 1342 هيأت وزيران تأسيس « سازمان جلب سياحان » را تصويب و اين سازمان رسماً كار خود را آغاز كرد. در سال 1353 با الحاق سازمان جلب سياحان در وزارت اطلاعات ، اين وزارتخانه به عنوان « وزارت اطلاعات و جهانگردي » تغيير نام يافت.
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، دکتر حسن خسروی مدرس دانشگاه و تحلیلگر مسایل مدیریت دولتی ایران در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری اقتصادی ایران قرار داد نوشت: با پيروزي انقلاب اسلامي در سال 1357 « وزارت ارشاد اسلامي » از ادغام وزارتخانههاي « اطلاعات و جهانگردي » و « فرهنگ و هنر» تشكيل شد و تمامی وظايف مربوط به امور سياحتي، زيارتي، ايرانگردي و جهانگردي در قالب معاونت امور سياحتي و زيارتي در اين وزارتخانه سازماندهي شد. سپس به موجب مصوبه شوراي عالي اداري، تمامی وظايف و مأموريتهاي معاونت امور سياحتي و زيارتي در وزارت ارشاد به « سازمان ايرانگردي و جهانگردي » منتقل شد تا در قالب سازمان به فعاليت خود ادامه دهد.
در جلسه علني 23 دي ماه سال 1382 مجلس شوراي اسلامي، سازمانهاي ميراث فرهنگي کشور و ايرانگردي و جهانگردي از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي جدا و از ادغام آنها "سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري" با تمامی اختيارات زير نظر رييس جمهور فعاليت خود را آغاز مي کند. با تصويب اين قانون ، وظايف حاکميتي سازمان ايرانگردي و جهانگردي به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري منتقل و وظايف اجرايي و امور تصدي آن با همه امکانات، نيروي انساني، اموال و دارايي ها، تعهدات و اعتبارات در قالب يک شرکت دولتي با عنوان شرکت توسعه ايرانگردي و جهانگردي به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري وابسته شد. در تاریخ 10/5/1398 شورای نگهبان با لایحه تشکیل وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی موافقت کرد.( برگرفته از سایت وزارتخانه ).
صنعت توریسم به عنوان یکی از مهم ترین عوامل رشد و توسعه اقتصادی و فرصتی ناب برای دستیابی به منابع پایدار درآمدی و ارز آوری برای کشورها محسوب میشود که تنها بر پایه یک چشم انداز و مدیریت یکپارچه برنامه ریزی شده میتواند محقق گردد .
به نظر میرسد که صنعت توریسم و گردشگری در طول چهل سال گذشته به سه دلیل مهم در کشور عزیز ما ایران روزگار مطلوبی را تجربه نکرده است :
1 – جنگ تحمیلی : با پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 و سپس شروع جنگ در سال 1359 و همچنین پایان جنگ در سال 1367 و رحلت امام خمینی ( ره ) در سال 1368 ، ملاحظه میشود که ما عملا به مدت حدود 11 سال هیچ گونه فرصت و برنامه ای برای صنعت توریسم و گردشگری نمیتوانستیم که داشته باشیم . به عبارت دیگر ، هیچ گردشگری به کشوری که در حال جنگ است ، طبیعتا پای نمیگذارد و صحبت از گردشگری و توریسم با آن اوضاع و احوال ، شاید خیلی محلی از اعراب نداشته است . دوره هشت ساله ریاست جمهوری مرحوم هاشمی رفسنجانی یعنی از سال 1368 تا سال 1376 تماما متوجه و معطوف به سازندگی کشور و جبران خرابیها و آثار مختلف ناشی از جنگ تحمیلی شد که به دوران سازندگی مشهور است . بنابراین از سال 1357 تا سال 1376 یعنی حدود 20 سال ، صنعت توریسم و گردشگری در کشور ما کاملا در حاشیه بوده و از منظر حسابداری و حسابرسی هم که به موضوع نگاه کنیم ، " هزینه فرصت " این اتفاق و این 20 سال ، میلیاردها دلار میشود که به هر دلیلی از جیب کشور رفته و در هیچ دفتر روزنامه و هیچ صورت حساب سود و زیانی نیز آنگونه که باید و شاید ثبت و ضبط و گزارش دهی نشده است .
2 – قوانین و مقررات : از آنجاییکه اداره امور کشور ما مبتنی بر قوانین و مقررات شرع مقدس اسلام و آموزه های تشیع میباشد ، فلذا بسیاری از انتظاراتی را که گردشگران از سفر به یک کشور دارند ( نظیر : آزادی در نوع پوشش و روابط جنسی – مصرف مشروبات الکلی – استفاده از مکانهای رقص و آواز و کلوبهای شبانه و... ) طبعا برایشان در ایران فراهم نمیباشد . از این منظر ، کشور ایران مطلوب نظر بسیاری از گردشگران خصوصا جوانان تبعه کشورهای غربی نیست . البته برخی از کشورهای اسلامی ( صرف نظر از خوب یا بد بودن آن از نظر ما ) نظیر : ترکیه – مالزی – امارات - مصر - لبنان – قطر – سوریه و... با تجدید نظر در سیاستهای اجرایی و به تعبیری جدا کردن دین از اقتصاد و مصالح کشور ، خصوصا در یک دهه اخیر ، تسهیلات و گشایشهایی را در حوزه صنعت توریسم برای خود و دیگران فراهم نموده اند تا درآمدهای ارزی سرشاری نصیبشان گردد و صد البته این امر کمک شایانی به افزایش درآمد سرانه این کشورها کرده است .
3 – فقدان اولویت گردشگری در برنامه های پنج ساله توسعه کشور : اولین برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی کشور مربوط به سال 1368 تا 1372 میباشد که ماهیت و محتوای آن ، بیشتر مختص ساخت و سازها ، رفع محرومیتها و خرابیهای ناشی از جنگ تحمیلی ، بازسازی شهرها و تاسیسات تولیدی و صنعتی مناطق جنگی و... بوده است . فلذا مقوله گردشگری بطور ملموس در آن برنامه هیچ جایگاهی نداشته است . شاید همین نادیده انگاری صنعت گردشگری در برنامه اول پنج ساله توسعه ، باعث شد تا یک نوع بیتفاوتی و فراموشی ( خواسته یا ناخواسته ) نسبت به گردشگری اتفاق بیافتد . به این موضوع اضافه کنیم نوع نگاه برخی از مدیران کشور و بعضی کانونهای فرهنگی مذهبی نسبت به گردشگری را که معتقدند ورود توریست به کشور ، مترادف با ترویج بی بند و باری و گسترش تهاجم فرهنگی غرب و افزایش فساد و فحشاء در کشور خواهد بود . از این رو ، مدیران تصمیم ساز و تصمیم گیر تا همین امروز نیز ، همواره ترجیح داده اند که برای حفظ جایگاه و موقعیت فردی و سازمانی خود و دوری جستن از حاشیه ها و درگیریها و... اساسا به سمت و سوی مقوله گردشگری که حرف و حدیث بسیاری در آن وجود دارد نروند .
از جمله شرح وظایف و ماموریتهای دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وابسته به حوزه معاونت گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی عبارت است از :
انجام اقدامات لازم جهت راه اندازی وب سایت چند زبانه گردشگری، تهیه اقلام تبلیغاتی و تولید و پخش تیزر و فیلم های مستند از طریق شبکه های ماهواره ای برون مرزی با همکاری مراجع ذیربط در جهت ارایه اطلاعات لازم در خصوص مراکز و جاذبه های گردشگری کشور در بازار های هدف خارجی.
صد البته پیداست که به هر دلیل ، در زمینه فوق اقدام قابل دفاعی انجام نشده است ، چرا که حداقل میبایست جزییات آن و نحوه دسترسی و... در سایت و یا پورتال خبری وزارت خانه میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی ظهور و بروز داشته و اطلاع رسانی عمومی گردد .
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه