سهم وزارت میراث فرهنگی از عوارض خروج از کشور تعیین شد
اقتصاد ایران: سهم وزارت میراث فرهنگی از عوارض خروج از کشور به صورت ردیف متفرقه در بودجه ۱۴۰۵ تعیین شد.
به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس جدول منتشرشده در پیوست لایحه بودجه ۱۴۰۵، بخشی از اعتبارات اختصاصی در قالب ردیفهای متفرقه تعریف شده و اجرای آنها به دستگاههای اجرایی از جمله وزارت میراث فرهنگی واگذار شده است. ماهیت این ردیفها نشان میدهد اعتبارات یادشده، جزو بودجه پایدار و مستمر وزارتخانه محسوب نمیشوند و صرفاً برای اجرای موضوعات و پروژههای مشخص تخصیص مییابند.
در بخشی از اعتبارات ردیفهای متفرقه منتقل شده به دستگاههای اجرایی، برای تقویت یگان حفاظت میراث فرهنگی از محل واگذاری اموال توقیفی، ۴ میلیون ریال جدید درنظر گرفته شده است.
بخشی هم از محل عوارض خروج از کشور در نظر گرفته شده است. اعتبارات هزینهای از این بخش ۳۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان و اعتبار تملک داراییهای سرمایهای ۳۲ میلیارد و ۲۴۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است که جمع آن هم ۶۹ میلیارد و ۴۰ میلیون تومان میشود.
اعتبارات موضوع عوارض خروج از کشور در لایحه بودجه ۱۴۰۵، منابعی هستند که از محل درآمدهای ناشی از سفرهای خارجی پیشبینی شدهاند و بهدلیل نوسان در تحقق، در قالب ردیفهای متفرقه درج میشوند. با توجه به ماهیت این درآمد و ارتباط مستقیم آن با حوزه سفر و گردشگری، اجرای این اعتبارات به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی واگذار شده است تا صرف توسعه زیرساختها و حمایت از گردشگری کشور شود.
البته درج اعتبارات حاصل از عوارض خروج از کشور در قالب ردیفهای متفرقه، عملاً موجب کاهش شفافیت و اثربخشی این منابع شده است؛ چرا که وابستگی این اعتبارات به تحقق درآمد و تخصیص سازمان برنامه و بودجه، در بسیاری از سالها مانع از بازگشت کامل منابع اخذشده از مسافران به حوزه گردشگری شده است.
تا زمانی که سهم وزارت میراث فرهنگی از محل عوارض خروج از کشور بهصورت ردیف پایدار و قابل اتکا تعریف نشود، این منابع بیش از آنکه نقشی توسعهای ایفا کنند، کارکردی نمادین در جداول بودجه خواهند داشت.

بررسی قانون بودجه سال ۱۴۰۴ حاکی از آن است که بند مربوط به انتقال اعتبارات متفرقه به دستگاههای اجرایی در سال گذشته نیز وجود داشته و بخشی از فعالیتهای مرتبط با میراث فرهنگی، مرمت آثار و حفاظت از بناهای تاریخی، از همین محل تأمین اعتبار شده است.
مقایسه ارقام درجشده در جداول بودجه ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ نشاندهنده افزایش اسمی اعتبارات متفرقه واگذار شده به دستگاههای اجرایی از جمله وزارت میراث فرهنگی است، اما این افزایش عددی به معنای ارتقای بودجه پایه این وزارتخانه نیست. آنچه در لایحه بودجه ۱۴۰۵ دیده میشود، رویکرد جدید محسوب نمیشود بلکه در ادامه همان سیاست بودجهای سال قبل ارزیابی میشود.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه