بودجه؛ از چانهزنی سیاسی تا معماری توسعه
اقتصاد ایران: عضو هیئت رئیسه مجلس نوشت: با توجه به رویکرد دولت و مجلس که هر دو بر محور عقلانیت و منافع ملی سامان یافتهاند، دستیابی به یک بودجه توسعهمحور، واقعبینانه و شجاعانه در دسترس است.
یادداشت- مجتبی بخشیپور، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی: لایحه بودجه، فقط یک سند مالی نیست، بودجه، آینه کارآمدی دولت، عقلانیت مجلس و نسبت حاکمیت با واقعیتهای کشور است.
هر سال، بودجه در هیاهوی ارقام گم میشود، اما مسئله واقعی، «جمع و تفریق» نیست، انتخاب مسیر است. اینکه کشور قرار است با کدام منطق اداره شود: منطق مُسکنِ مقطعی یا منطق توسعه پایدار. رویکرد ما را پاسخ به ۴ سوال زیر مشخص میکند.
۱. مسئله اصلی بودجه ۱۴۰۴ چیست؟
کمبود منابع واقعیت امروز بودجه ماست اما اگر این موضوع را مسئله اصلی بودجه بدانیم، نمیتوانیم بودجه را با رویکرد توسعهمحور طراحی کنیم. بنابراین هر چند با کمبود منابع مواجهایم اما مسئله امروز ما، صرفاً کمبود منابع نیست؛ مسئله، اتلاف منابع در سیاستگذاری و اولویتگذاری نادرست است.
وقتی پروژههای عمرانی نیمهتمام، سال به سال در بودجه تکرار میشوند؛ وقتی مسکن، راه، آب و زیرساختهای حیاتی قربانی هزینههای جاری فربه میشوند؛ وقتی استانها به «ردیف» تقلیل مییابند و نه «مسیر توسعه»؛ باید شجاعانه گفت: مشکل، سیاسیکاری و عدم اولویتگذاری درست در بودجه است.
۲. بودجه؛ ردیفمحور یا مسئلهمحور؟
بودجه کارآمد، بر پایه سه اصل شکل میگیرد:
- پروژهمحوری واقعی (نه فهرست آرزوها)
- اولویتبندی عمرانی بر اساس اثرات اجتماعی
- پیوست اجرا و زمانبندی قابل نظارت
مجلس اگر میخواهد پاسخگو باشد، باید از خود بپرسد: کدام پروژه، کدام مشکل را، در کدام بازه، با چه شاخصی حل میکند؟ بودجهای که نتوان آن را پایش کرد، در بهترین حالت خوشنیت و در بدترین حالت، پرهزینه است.
۳. جایگاه عدالت در بودجه؟
عدالت، توزیع یکنواخت فقر نیست؛ عدالت، اصلاح شکافهای تاریخی توسعه است. استانهای مرزی و کمتر برخوردار، نیازمند «سهم بیشتر از توجه» هستند، نه سهم مساوی از بیتفاوتی. کرمانشاه، ایلام، سیستان، خوزستان و دهها منطقه دیگر، با دیدگاههای کوتاهمدت و توزیعی ساخته نمیشوند، نیاز به تصمیمهای بلندمدت و پایدار دارند.
۴. نقش مجلس چیست؟ اصلاح منطقی یا تقابل؟
مجلس قرار نیست بودجه را زمین بزند؛ یا انسجام آن را بهم بریزد. قرار است آن را قابل اجرا، قابل دفاع و قابل نظارت کند. نقد بدون عدد، دعواست و عدد بدون منطق، فریب است. بودجه خوب، حاصل گفتگوی فنی دولت و مجلس است، نه مسابقه شعار.
جمعبندی
امروز، کشور بیش از هر چیز به بودجهای نیاز دارد که:
- توسعهمحور باشد، نه هزینهمحور
- واقعبینانه باشد، نه تبلیغاتی
- و شجاعانه باشد، نه محافظهکارانه
اگر مجلس بتواند این مسیر را باز کند، بودجه از یک نزاع سالانه، به یک قرارداد ملی برای پیشرفت تبدیل خواهد شد و با توجه به رویکرد دولت و مجلس که هر دو بر محور عقلانیت و منافع ملی سامان یافتهاند؛ دستیابی به یک بودجه توسعهمحور، واقعبینانه و شجاعانه در دسترس است.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه