همافزایی نهادی و توسعه اسکان موقت؛ دستاوردهای جدید میزبانی زائر در مشهد
اقتصاد ایران: ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره امور زائرین سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد گفت: در سال جدید افزایش همافزایی میان نهادهای اجرایی و توسعه فضاهای اسکان موقت، از مهمترین دستاوردهای میزبانی زائر در مناسبتهای ملی و مذهبی بوده است.
محمد باغبان در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: سال گذشته با برگزاری برنامههای متمرکز فرهنگی و خدمات میزبانی در مناسبتهای ملی و مذهبی، هم جذابیت فرهنگی ایجاد شد و هم خدمات جانبی به زائران ارائه شد. افزایش همافزایی بین نهادها و مشارکت بیشتر گروههای مردمی و تشکلها نیز از دیگر نقاط قوت بود. همچنین توسعه فضای اسکان موقت و تجهیز برخی اماکن شهری، مانند سالنهای ورزشی و فرهنگسراها، نقش مهمی در تسهیل میزبانی داشت.
وی درباره تغییرات برنامههای فرهنگی میزبانی از سوی شهرداری مشهد در سال جاری بیان کرد: تمرکز امسال بر مردمیسازی خدمات و ستادهای هماهنگکننده است. دورههای ستادهای ویژه با هدف درگیرکردن فعالتر گروههای مردمنهاد برگزار میشود تا مدیریت صرفاً سازمانی به مدیریتی مشارکتی تبدیل شود. استفاده از فضاهای شهری بهعنوان محل اسکان موقت و برگزاری برنامههای فرهنگی نیز افزایش یافته و برنامهریزی گستردهتر در پیرامون حرم و میادین برای برگزاری برنامههای پیوسته انجام شده است.
رئیس اداره امور زائرین سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد به برنامههای جدید شهرداری مشهد در حوزه فرهنگ میزبانی اشاره کرد و گفت: ستادهای متمرکز و دورهای با محور مردمیسازی خدمات برای چهارمین دوره اجرا میشوند و امسال با گستره عملیاتی بیشتری برگزار شدهاند. همچنین تجهیز فضاهای شهری برای اسکان و برنامههای فرهنگی و استفاده از میدانها و محورها بهعنوان نقاط کانونی میزبانی و خدمات زائر، ازجمله تغییرات جدید هستند که برخی از آنها برای اولینبار یا در سطح گستردهتر اجرا شدهاند.
باغبان درباره بازطراحی و اصلاح برنامههای امسال توضیح داد: فرآیند هماهنگی بین دستگاهی بازطراحی شده و جلسات از مدتها قبل برگزار شده است. همچنین استفاده انعطافپذیرتر از فضاها برای اسکان موقت و برنامههای فرهنگی صورت گرفته تا پاسخ به تراکم استقبالکنندگان بهبود یابد.
وی به همکاری با هتلها، اصناف و نهادهای حملونقل اشاره کرد و گفت: همکاری نزدیکتر و جلسات هماهنگی پیش از مقاطع پیک افزایش یافته و تعامل با صنف هتلداری برای یکسانسازی کیفیت و نرخ بیشتر شده است. همچنین تعامل با نهادهای حملونقل درونشهری و برونشهری به شکل جلسات همافزا دنبال میشود، هرچند هنوز حجم بالای زائران در ساعات پیک باعث میشود در حملونقل، اسکان، خدمات یا ورودیها تراکم و صف ایجاد شود.
رئیس اداره امور زائرین سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد در خصوص حضور گستردهتر نسل جوان و زائران نسل Z بیان کرد: امسال با تاکید بر برنامههای فرهنگی متنوع، مردمیسازی خدمات و استفاده از فضاهای شهری، ظرفیت پذیرش جمعیتهای مختلف، به ویژه جوانان، افزایش یافته است. هرچند در منابع رسمی برنامههای ویژه دیجیتال یا تجربی برای نسل Z هنوز بهطور کامل اجرا نشده، اما گسترش برنامههای فرهنگی و تجهیز فضاها میتواند زمینهساز اقدامات آینده برای این گروه باشد.
باغبان تصریح کرد: تجربههای تعاملی مانند ورکشاپهای کوتاه، تورهای فرهنگی، خدمات دیجیتال سریع و متمرکز، اپلیکیشنهای اطلاعرسانی لحظهای، و تقویت شبکههای اجتماعی با محتوای تولیدشده توسط زائران، ازجمله اقدامات موثر برای جذب نسل جوان است.
انتهای پیام
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه