آینده شغلی طلبه نباید صرفاً به الگوهای محدود و سنتی تقلیل یابد
اقتصاد ایران: کرسی آزاداندیشی با موضوع «آینده شغلی طلبه» با سخنرانی جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان با هدف بررسی چالشها، فرصتها و افقهای پیش روی طلاب در عرصههای شغلی و اجتماعی برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، حجتالاسلام والمسلمین عبدالامیر خطاط در این کرسی آزاداندیشی با تأکید بر جایگاه محوری حوزههای علمیه در هدایت فکری و دینی جامعه، اظهار داشت: آینده شغلی طلبه باید در چارچوب رسالت الهی و اجتماعی طلبگی و متناسب با نیازهای روز جامعه تعریف شود و نباید صرفاً به الگوهای محدود و سنتی تقلیل یابد.
وی در بخش مهمی از سخنان خود، به تبیین مفهوم رزق از منظر قرآن و روایات اهلبیت (ع) پرداخت و با تفکیک میان «دارایی» و «رزق»، تأکید کرد: رزق تنها به معنای مال و ثروت نیست، بلکه بهرهمندی واقعی انسان از امکانات مادی و معنوی را شامل میشود و افزایش یا کاهش آن بر اساس حکمت الهی رقم میخورد.
وی افزود: نگاه دینی به شغل و معیشت، نگاهی جامع و مبتنی بر توکل، تلاش، تقوا و عمل صالح است و طلبه پیش از هر چیز باید این نگاه را در زندگی فردی خود نهادینه کند.
جانشین مدیر حوزه علمیه استان اصفهان با اشاره به تحولات فرهنگی، اجتماعی و رسانهای، بیان کرد: طلاب میتوانند در عرصههایی همچون تبلیغ دینی، آموزش و پرورش، پژوهشهای علمی، رسانه و فضای مجازی، مشاورههای دینی، فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی و برخی حوزههای مدیریتی، نقشآفرینی مؤثر و اثرگذار داشته باشند.
این استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان تأکید کرد: موفقیت در این مسیر، نیازمند خودشناسی، مهارتآموزی، برنامهریزی و شناخت نیازهای واقعی جامعه است.
گفتوگوی صریح طلاب و پاسخ به دغدغهها
در ادامه این نشست، فضای پرسش و پاسخ و گفتوگوی آزاد میان طلاب و سخنران فراهم شد و طلاب به بیان دغدغهها و پرسشها خود در زمینه معیشت، ازدواج، اشتغال، نقش حوزه در هدایت شغلی و نسبت میان توکل و تلاش پرداختند.
حجت الاسلام خطاط با پاسخگویی به این پرسشها، بر ضرورت جمع میان ایمان، تلاش، برنامهریزی و اعتماد به وعدههای الهی تأکید کرد و خواستار تعمیق نگاه قرآنی در تصمیمهای مهم زندگی شد.
در بخش دیگری از این کرسی آزاد اندیشی، اساتید حاضر نیز با بیان دیدگاهها و تجربیات خود، بر لزوم تقویت مهارتهای فردی و اجتماعی طلاب در کنار تحصیل علوم حوزوی تأکید کردند.
آشنایی با اقتضائات زمانه، ارتباط مؤثر با مردم، شناخت عرصههای نوین تبلیغ و پرهیز از نگاه صرفاً مادی به آینده شغلی، از جمله نکات مطرحشده در این بخش بود.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه