آذربایجان در چیله گئجهسی؛ از چیله قارپیزی تا افسانههای کوراوغلو و پری
اقتصاد ایران: ایسنا/آذربایجان شرقی چیله گئجهسی(شب یلدا) در آذربایجان، شبی است که تاریخ، فرهنگ و باورهای کهن این سرزمین در قالب آیینی مردمی زنده میشود. این شب تنها یک جشن فصلی نیست، بلکه فرصتی برای تقویت پیوندهای خانوادگی، همبستگی اجتماعی و انتقال فرهنگ شفاهی از نسلی به نسل دیگر به شمار میرود.
در باورهای قدیمی مردم آذربایجان، چیله گئجهسی شبی سرنوشتساز بود؛ شبی که تاریکی به اوج خود میرسید و این نگرانی وجود داشت که اگر شب پایان نیابد و خورشید دوباره طلوع نکند، زندگی چگونه ادامه خواهد یافت. به همین دلیل خانوادهها تا سپیدهدم بیدار میماندند و با گفتوگو، قصهگویی و آیینهای جمعی، پیروزی نور بر تاریکی را در باور خود تقویت میکردند. با طلوع خورشید، آرامش به خانهها بازمیگشت و مردم با خیالی آسوده به زندگی روزمره خود میپرداختند.
یوسف شیرینپور، پژوهشگر فولکلور آذربایجان، چیله گئجه سی را یکی از ستونهای فرهنگ مردمی این منطقه میداند و میگوید: چیله گئجه سی در آذربایجان تنها شبی برای جشن نیست؛ این آیین فرصتی برای آشتی دلها، حل کدورتها و بازسازی روابط خانوادگی است. بسیاری از سنتهای این شب، بازتابی از نگاه مردم به طبیعت، زمان و همزیستی اجتماعی است که قرنها دوام آورده است.
وی میگوید: خاطرهگویی و صحبتهای مزاحدار بزرگان از بخشهای جداییناپذیر چیله گئجه سی است. ریشسفیدان با نقل خاطرات قدیمی، شوخیهای شیرین و روایتهای خانوادگی، فضای خانهها را گرم و صمیمی میکنند و این شب را به خاطرهای ماندگار برای نسلهای مختلف تبدیل میسازند.
شیرین پور ادامه میدهد: در این شب، انار و چیله قارپیزی (هندوانه) جایگاهی نمادین دارند. به گفته پژوهشگران فرهنگ عامه، هندوانه در باور مردم آذربایجان نماد برکت، سلامتی و گرما در دل سرمای زمستان است و انار نیز نماد خورشید، آتش و تداوم زندگی به شمار میرود. خوردن این میوهها در چیله گئجه سی، نشانهای از آرزوی زمستانی پربرکت و سالم است.
او اضافه کرد: چیله گئجه سی آغاز دورهای به نام چیله است که در فرهنگ آذربایجان به دو بخش تقسیم میشود، بؤیوک چیلله با ۴۰ روز و بالا چیلله با ۲۰ روز. هر یک از این دو دوره، افسانهها و داستانهای مستقل خود را دارند که بیانگر مواجهه انسان با طبیعت، سرما و گذر زمان است.
به گفته پژوهشگر فولکلور آذربایجان، افسانهها و روایتهای کهن همچون کوراوغلو، قربانی و پری در این شبها دوباره زنده میشوند و از زبان بزرگان برای کودکان نقل میگردند؛ روایتهایی که نقش مهمی در حفظ هویت فرهنگی آذربایجان دارند.
وی میگوید: در کنار قصهها، بایاتیخوانی و بازیهای زبانی سنتی کودکان نیز رواج دارد. بازیهایی مانند یاهاتماجا و تاپماجا که با پرسشها و پاسخهای کوتاه و آهنگین اجرا میشوند، ضمن ایجاد نشاط، ابزار انتقال زبان و فرهنگ شفاهی به نسلهای آینده هستند.
به گزارش ایسنا، چیله گئجه سی در آذربایجان، فراتر از یک آیین کهن است؛ این شب، روایت زندهای از فرهنگی است که با نور، همدلی، قصه و خنده، قرنها در برابر تاریکی و سرمای زمستان ایستاده است.
انتهای پیام
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه