فرماندار مشهد: نظارت بر قیمت اقلام مصرفی شب یلدا با فاکتور خرید انجام میشود
اقتصاد ایران: ایسنا/خراسان رضوی فرماندار مشهد گفت: در مورد اقلامی که تنظیم بازار نیستند مانند میوه، کنترل قیمت بر اساس فاکتور خرید فروشنده انجام میشود.
سیدحسن حسینی در گفتوگو با ایسنا در خصوص تمهیدات تنظیم بازار شب یلدا مشهد، اظهار کرد: برای تعدیل بازار در شب یلدا، ۱۲ ایستگاه عرضه مستقیم میوه و همچنین تعدادی از نقاط سطح شهر برای توزیع مستقیم گوشت در خارج از مغازهها و اصناف راهاندازی شده است. خوشبختانه استقبال خوبی از این طرح صورت گرفته و مردم خریدهای خود را انجام میدهند. هدف اصلی این اقدامات، متعادلسازی بازار میوه است.
حسینی در ادامه به تشدید نظارتها اشاره کرد و افزود: با اتحادیههای صنفی هماهنگی لازم صورت گرفته است تا نظارت کاملی بر مجموعه تحت پوشش خود داشته باشند. از سوی دیگر با بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت) و همچنین سازمان تعزیرات حکومتی جلسه برگزار و توضیحات و تاکیدات لازم بیان شد. همچنین موظف به تشدید نظارتها شدند تا از هرگونه اجحاف در حق مردم جلوگیری شود.
فرماندار مشهد در تأیید تأثیر افزایش تقاضا بر قیمتها، رویکرد نظارتی را تشریح و اظهار کرد: با افزایش تقاضا در مناسبتهایی مانند شب یلدا، رشد قیمتها امری طبیعی است، اما این رشد تحت کنترل خواهد بود. تیمهای نظارتی متشکل از تعزیرات، بازرسی و بازرسی اتحادیههای اتاق اصناف، مراقب هستند تا تخلفی صورت نگیرد اما باید توجه داشت که نظارت بر اقلامی نظیر میوه، جزو کالاهای تنظیم بازار نیست؛ کنترل بازار تنها بر اقلام اساسی مانند روغن، گوشت و برنج متمرکز است.
وی در خصوص نحوه برخورد با گرانفروشی در میوهفروشیها گفت: در مورد اقلامی که تنظیم بازار نیستند، کنترل قیمت بر اساس فاکتور خرید فروشنده انجام میشود. اگر فروشنده سودی غیرمتعارف (بیشتر از رقم متعارف) روی فاکتور خرید خود اعمال کند، با او برخورد خواهد شد. مبنای اصلی برای کنترل تخلف گرانفروشی، کنترل فاکتور خرید از مبدأ است.
فرماندار مشهد در مورد قیمتگذاری محصولات در غرفههای عرضه مستقیم که توسط شهرداری فراهم شده، بر ضرورت تخفیف تأکید کرد و افزود: قیمتها در جایگاههای فراهم شده برای دسترسی آسانتر مردم در شب یلدا باید حتماً کمتر از بازار باشد؛ میزان این تخفیف باید حداقل ۳۰ درصد کمتر از قیمت خردهفروشی باشد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا میتوان قیمت واحدی برای همه میوهها اعمال کرد، پاسخ داد: قیمتها بر اساس درجهبندی، کیفیت و محل تولید (مثلاً انواع مختلف انار) متفاوت خواهد بود و اعمال قیمت واحد امکانپذیر نیست. با این حال، بازرسی اتحادیهها و صنف میوهفروشان فعال شده تا از اجحاف جلوگیری شود؛ هرچند این فروشندگان نمیتوانند از قیمتی که خریدند، کمتر بفروشند.
حسینی در خصوص نرخنامه اتحادیهها (مانند شیرینی فروشی) که به دلیل نوسانات بازار ثابت نیستند، اظهار کرد: نرخها به دلیل تغییرات لحظهای بازار ثابت نبوده و متغیر هستند. اتحادیهها ملزم به تنظیم نرخنامه ثابت نیستند؛ نرخ اقلام(کالا و محصولات) براساس کیفیت و تنوع تعیین میشود.
وی به گزارشات مردمی تخلفات و ضرورت اطلاعرسانی آن اشاره و تأکید کرد: در صورت احساس هرگونه اجحاف در بازار باید فوراً با شماره ۱۲۴ سازمان صمت و تعزیرات تماس بگیرند و شکایت خود را ثبت کنند.
انتهای پیام
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه