بیاتی: سهم فرهنگ از بودجه کشور باید مشخص و قابل دفاع باشد
اقتصاد ایران: نماینده مردم تفرش در مجلس گفت: سهم فرهنگ از بودجه باید بهصورت شفاف، مشخص و قابل دفاع تعریف شود، چراکه در شرایط فعلی نبود انسجام میان دستگاهها، مانع اثرگذاری واقعی اقدامات فرهنگی شده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، ولیالله بیاتی، نماینده مردم آشتیان و تفرش در مجلس شورای اسلامی، گفت: بودجه فرهنگی یکی از موضوعات اساسی و زیربنایی کشور است و هرچه به آن توجه بیشتری شود، میتوان انتظار داشت جامعهای پویا، سالم و مقتدر شکل بگیرد. وقتی از فرهنگ صحبت میکنیم، منظور مجموعه اقداماتی است که باید انجام شود تا بنیانهای فکری، اجتماعی و اعتقادی جامعه تقویت شود.
وی افزود: کار فرهنگی ذاتاً کاری پنهان و درونی است و برخلاف پروژههای عمرانی، قابل نمایش و عدد و رقمدادن نیست. ما نمیتوانیم بگوییم مثلاً هزار نفر را اهل نماز یا اخلاق کردهایم، اما در مقابل، وقتی یک ساختمان، پل، جاده یا خط ریلی ساخته میشود، بهراحتی میتوان آن را به مردم نشان داد. همین تفاوت باعث میشود کار فرهنگی کمتر دیده شود، در حالی که هزینههای آن بالاست و اثرگذاریاش همه اقشار جامعه را در بر میگیرد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در کشور متولیان متعددی در حوزه فرهنگ وجود دارد، اما متأسفانه تمرکز و انسجام لازم در پیگیری امور فرهنگی دیده نمیشود. تقریباً همه وزارتخانهها دارای معاونت فرهنگی هستند، شهرداریها فعالیت فرهنگی انجام میدهند، سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این حوزه فعالاند و بودجه فرهنگی دریافت میکنند، اما نبود هماهنگی و انسجام میان این دستگاهها یکی از اشکالات جدی موجود است که باید اصلاح شود.
بیاتی ادامه داد: به اعتقاد من، متولی اصلی فرهنگ در کشور باید مشخص و متمرکز باشد تا اقدامات فرهنگی بهصورت هدفمند و مؤثر پیش برود. از سوی دیگر، شرایط فعلی کشور و هجمههایی که دشمن در حوزه فضای مجازی و شبکههای بیگانه دنبال میکند، بهطور مستقیم فرهنگ مردم را هدف قرار داده است و این مسئله ضرورت توجه ویژه به اعتبارات فرهنگی را دوچندان میکند.
وی افزود: لازم است درصد مشخص و قابل قبولی از بودجه کل کشور به امور فرهنگی اختصاص پیدا کند. همچنین معتقدم هر اقدام عمرانی که در کشور انجام میشود، باید دارای پیوست فرهنگی باشد؛ به این معنا که اگر پل، جاده یا پروژهای عمرانی ساخته میشود، در کنار آن به مسائل اجتماعی، اعتقادی و فرهنگی نیز توجه شود تا از ظرفیت همان پروژه برای تقویت فرهنگ عمومی جامعه استفاده شود.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه