نیکدبایکهای محبوب در بازار ایران
اقتصاد ایران: اگرچه موتورسیکلت در بازار جهانی یک گزینه اقتصادی بهشمار میرود و مخصوص اقشار کمدرآمد جامعه است، اما در کشور ما بهدلایل مختلف، از بالا رفتن بهای ارز گرفته تا خارج شدن خودرو از سبد خانوار، این نوع وسیلهنقلیه نیز طی سالهای اخیر رشد قیمت چشمگیری را تجربه کرده است.
درعین حال استقبال از مدلهای نیکدبایک در بازار کشورمان چشمگیر است و در این رابطه میتوان از چهار مدل نام برد که بهلحاظ فنی دارای ویژگیهای خاص و مناسبی هستند.
آپاچی RTR۲۰۰
اواخر سال ۱۳۹۶ بود که محصول جدید برند اسپرت کمپانی TVS یعنی آپاچی پا به خیابانهای کشور گذاشت. آپاچی نام محبوب و خوشآوازهای در میان موتورسیکلتهای اقتصادی است. آپاچی با مدلهای RTR۱۸۰ و پس از آن RTR۱۵۰ و RTR۱۶۰ توانست نزد مخاطبان و مشتریان جایگاه مطلوبی را از آنِ خود کند. این پیشینه زمینهای را فراهم آورد تا دردانه جدید و البته قدرتمند این کمپانی یعنی RTR۲۰۰ بتواند در بازار بهمحبوبیت خاصی نائل آید.

RTR۲۰۰ بهلحاظ استایل، فرم چراغها و چیدمان LED های چراغ روز مشابه برادر بزرگتر خود یعنی RTR۱۸۰ است؛ با این تفاوت که باک حجیم در کنار فلاپهای یکپارچه، استایلی عضلانی بهخود گرفته تا با ارتفاع ۱۰۵۰ میلیمتری، موقرتر بهنظر برسد.
نمایشگر دیجیتالی، صندلی دو تکه و سیستم تعلیق مونوشوک از جمله موارد بهروز و مهم در طراحی RTR۲۰۰ هستند. اما قلب تپنده این نیکدبایک هندی، یک موتور تکسیلندر بهحجم ۱۹۷.۷ سیسی مجهز بهچهار سوپاپ در سرسیلندر و سیستم پاشش سوخت انژکتوری و نسبت قطر بهکورس پیستون ۶۶ میلیمتر به ۵۷.۸ میلیمتر است که حداکثر توانی برابر با ۲۰ اسببخار و گشتاوری معادل ۱۶.۸ نیوتونمتر را تولید میکند.
کیفیت ساخت قطعات موتور در سطح نسبتا مطلوبی قرار دارد؛ اما اگر مالک این موتورسیکلت بهتعویض بهموقع روغنموتور اهمیت ندهد، بهسرعت قطعات اصلی موتور مستهلک خواهد شد. اما شاید یکی از نقاط ضعف RTR۲۰۰ کوپل شدن با گیربکس ۵ سرعته است؛ چراکه تمامی رقبای این نیکدبایک، همانند رقیب سرسخت هموطن آن یعنی باجاج پالس NS۲۰۰ بهگیربکس ۶ سرعته مجهز شدهاند. اما سیستم کلاچ چندصفحهای با مکانیزم کنترل هیدرولیکی، تعویض دندهها را نرم و رانندگی با این مدل را لذتبخش میکند تا با وجود سیستم تعلیق تلسکوپی با دامپرهای قابل تنظیم هیدرولیکی در جلو و مونوشوک در عقب با دامپر هیدروپنوماتیکی قابل تنظیم و تایرهای ۹۰/۹۰ با رینگ ۱۷ اینچی در جلو و ۷۰/۱۳۰ با رینگ ۱۷ اینچی در عقب سواری رضایتبخشی در اختیار راکب قرار گیرد.
درعین حال امکانات آپاچی RTR۲۰۰ در نسخههای صفرکیلومتر ریسادیشن نیوفیس سیستم ترمز ABS، نمایشگر دیجیتالی برای دورموتور، سیستم ترمز دیسکی جلو و عقب و رینگهای فولادی اسپرت است و با توجه بهامکانات اندک و کارکرد ۱۱ هزار کیلومتر، مدل ۱۳۹۸ آن ارزش ۱۹۲ میلیونتومانی دارد که با این قیمت دارای نقاط ضعف بسیار و البته کیفیت نهچندان مناسبی است.
هرچند که نسخه صفرکیلومتر آن دستخوش تغییرات طراحی قرار گرفت که در نمای جلو بسیار جذاب و اسپرت بوده و نسبت به نسخه اول آن جسوارنهتر و تهاجمیتر است.
بنللی ۱۸۰S
در این میان زیباترین نیکدبایک موجود در این فهرست، محصول چینی با نام ایتالیایی بنللی ۱۸۰S است. این محصول جدید بنللی که اواسط سال ۱۳۹۸ به بازار عرضه شد، باتوجه به استایلی مشابه محصولات کمپانی اتریشی کِیتیام و یک کپیبرداری صحیح از روی مدل دوک ۲۵۰، ظاهری زیبا و البته جذاب به این نیکدبایک ایتالیایی-چینی تبار میبخشد. هارمونی رنگ باک بدنه با رینگهای جلو و عقب و اسپایدر زیری در کنار بدنهای که با فلاپهای یکپارچه و باک متورمشده و نشیمن (زین) با ارتفاع پایین طراحی شده، جذابیت بصری بنللی ۱۸۰S را دوچندان میکند. هرچند که کیفیت رنگ بدنه آنطور که باید و شاید مناسب نیست، این مدل بنللی با ۲ پیشرانه ۲ سیلندر ۲۵۰ سیسی و تکسیلندر ۱۸۰ سیسی مجهز بهسیستم سوخترسانی انژکتوری راهی بازار شده که مدل مدنظر ما در این مطلب ۱۸۰S است.

بنابراین یک پیشرانه تکسیلندر بهحجم ۱۷۵ سیسی و با تجهیز شدن به چهار سوپاپ در سرسیلندر، نسبت تراکم ۱۱ به یک و سیستم سوخترسانی EFI حداکثر ۱۷ اسببخار قدرت و ۱۴ نیوتونمتر گشتاور را بهکمک یک گیربکس ۶ سرعته با مکانیزم کلاچ هیدرولیکی و بهکمک سیم، قدرت را بهمحور عقب منتقل میکند.
باتوجه به اینکه مدتزمان کوتاهی است که بنللی ۱۸۰S راهی بازار کشور شده، اما کیفیت نهچندان خوب قطعات پیشرانه و بهویژه حرکت در سرعتهای بالا و ایجاد سر و صدای بسیار، نشان از کیفیت نهچندان مناسب آن دارد.
بنللی ۱۸۰S در زمینه سیستم تعلیق بهساختار تلسکوپی با دو دامپر هیدرولیکی قابل تنظیم و یک دامپر بهنام گازی در عقب با ساختار مونوشوک مجهز شده تا با تایرهای ۸۰/۱۰۰ با رینگ ۱۷ اینچی در جلو و ۷۰/۱۳۰ در عقب با رینگ ۱۷اینچی، سواری را باکیفیت کند.
از نظر امکانات این نیکدبایک ایتالیایی-چینیتبار تنها بهسیستم ترمز دیسکی در جلو و عقب مجهز شده و بر این اساس فاقد سیستم ABS (یک موتورسیکلت بهروز بهصورت استاندارد دارای سیستم ترمز ABS است) بوده و کیلومترشمار تمامدیجیتال و چراغ LED از جمله آپشنهای آن بهشمار میرود. با توجه به این موضوع نسخه صفرکیلومتر این نیکدبایک این روزها ۲۲۰ میلیونتومان ارزش دارد. بهدلیل هزینه نگهداری بالا و عدمسهولت در تامین قطعات، با توجه به قیمت نسبتا بالای آن، گزینه مناسبی بهشمار نمیرود.
باجاج پالس NS۲۰۰
بیش از ۷ سال است که نیکدبایک کمپانی باجاج در بازار کشور حضور پررنگی دارد. اگرچه NS۲۰۰ در اوایل با مشکلاتی چون شاتون زدن در دورموتور بالا مواجه بود که تبدیل بهیک نقطهضعف اساسی شده بود. اما از سال ۱۳۹۶ نسخههای مجهز بهسیستم سوخترسانی انژکتوری، سبب محبوبیت هرچه بیشتر این نیکدبایک هندی در بازار کشورمان شدند.

استایلی مشابه محصولات اقتصادی هوندا در کنار ظاهر عضلانی و چهره مهیج و البته ساده، NS۲۰۰ را بهلحاظ ظاهری بهیکی از قابل قبولترین گزینههای محبوب در میان جوانان بدل کرده است.
در بخش فنی نیز همانند دیگر گزینههای مورد بررسی در این مطلب، در این مدل از یک پیشرانه تکسیلندر بهحجم دقیق ۱۹۹.۵ سیسی و نسبت قطر بهکورس پیستون ۷۲ میلیمتر در ۴۹ میلیمتر، نسبت تراکم ۱۱.۱ بهیک، طراحی سه شمع در موتور و سیستم سوخترسانی انژکتوری بهره گرفته شده که حداکثر ۲۳.۵ اسببخار قدرت و ۱۸.۳ نیوتونمتر گشتاور تولید میکند.

نکته مهم در پیشرانه NS۲۰۰ طراحی سه شمع در یک سیلندر است که قدرت احتراق را بهبود میبخشد؛ اما در بلندمدت منجر بهمستهلک شدن بیشتر موتور نیز میشود. گیربکس ۶ سرعته با کلاچهای چندصفحهای غوطهور در روغن با مکانیزم هیدرولیکی تعویض دنده، شتاب را بالا برده و رانندگی را جذاب میکند. همچنین در زمینه سیستم خنککاری، در این مدل رادیاتور آب تعبیه شده تا فرآینده خنککاری موتور را انجام دهد.
اما اگر مالک موتورسیکلت بهسطح آب موجود در رادیاتور توجهی نداشته باشد، موتور بهسرعت مستهلک میشود و احتمال میعوب شدن سرسیلندر و قطعات اصلی موتور نیز وجود دارد. اما در زمینه سیستم تعلیق، به لطف دو دامپر هیدرولیکی قابل تراکم در جلو، یک دامپر گازی در میانه شاسی و ساختار مونوشوک و البته تایرهای ۸۰/۱۰۰ با رینگ ۱۷ اینچی و ۷۰/۱۳۰ با رینگ ۱۷ اینچی، این مدل سواری باکیفیتتری درمقایسه با رقیب سرسخت هموطن خود یعنی آپاچی RTR۲۰۰ دارد. در نسخههای مربوط بهسالهای ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ NS۲۰۰ شاهد نصب سیستم ترمز ABS روی آن هستیم که در کنار دیسکهای ۳۰۰ میلیمتری جلو و ۲۳۰ میلیمتری عقب، عملکرد ترمز بهبود چشمگیری داشته است.
درعین حال باجاج پالس NS۲۰۰ به سیستم ترمز ABS، سرعتسنج، نشانگر بنزین و دمای موتور در کنار دورموتور آنالوگ و رینگهای فولادی اسپرت مجهز شده و با توجه به اینکه NS۲۰۰ جزو بهترین گزینهها بهلحاظ قیمتی در بازار بهشمار میرود و قطعات آن نیز بهآسانی تامین میشود، نسخه صفرکیلومتر آن با تغییراتی در نمای جلو، در بازه قیمتی ۴۰۰ میلیونتومان قرار گرفته است.
سیافموتور NK۱۵۰
فلسفه طراحی و تولید سیافموتور بر پایه وزن پایین، راندمان بالا و تناسب میان این دو پارامتر است. در واقع بهنوعی کیتیام چینی است، اما در عمل اینچنین نیست. NK۱۵۰ بهلحاظ ابعاد جمعوجور و از نظر طراحی فاقد استایلی عضلانی بوده؛ اما با توجه بهفلاپهای یکپارچه پلاستیکی و طراحی مشابه محصولات کیتیام، کاراکتری اسپرت و ظاهری جوانپسند دارد.

شاید ضعیفترین موتورسیکلت حاضر در این مطلب سیافموتور NK۱۵۰ باشد؛ چراکه موتور تکسیلندر با چهار سوپاپ در سرسیلندر و حجم ۱۴۹.۵ سیسی در تنه این نیکدبایک جا خوش کرده است. این موتور ۱۴۹.۵ سیسی تکسیلندر با نسبت تراکم ۱۰.۵ به یک و نسبت قطر بهکورس پیستون ۵۸.۶ میلیمتر در ۵۷ میلیمتر و سیستم سوخترسانی انژکتوری EFI حداکثر ۱۲.۳ اسببخار قدرت و ۱۱.۵ نیوتونمتر گشتاور را با گیربکس ۶ سرعته با کلاچهای چندصفحهای با مکانیزم هیدرولیکی بهچرخ عقب منتقل میکند.
این قدرت و گشتاور برای وزن ۱۴۲ کیلوگرمی این نیکدبایک قابل قبول بوده، همچنین طراحی دو دامپر هیدرولیکی در محور جلو با قابلیت تراکم و یک دامپر هیدرولیکی میانی که بر اساس مونوشوک طراحی شده و ابعاد مناسب تایرها ۸۰/۱۰۰ با رینگ ۱۷ اینچی در جلو و ۷۰/۱۳۰ با رینگ ۱۷ اینچی در عقب سواری باکیفیتی را حتی نسبت به رقبای هندی خود بهراکب هدیه میدهد.
نسخه صفرکیلومتر سیافموتور NK۱۵۰ این روزها حدود ۲۲۰ میلیونتومان قیمت میخورد؛ البته با توجه به این قیمت غیرمنطقی، این موتورسیکلت تنها بهامکاناتی همچون سیستم ترمز دیسکی و نشانگر سرعت، سوخت، مسافتسنج بهصورت دیجیتالی در کنار یک عقربه آنالوگ دورموتور مجهز است.
شاید بتوان گفت عدم سهولت در تامین قطعات، عدم بهرهگیری از سیستم ترمز ABS که امروزه یک استاندارد بوده و نه آپشن و قدرت پایین موتور از جمله نکات منفی این نیکدبایک چینی است.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه