ربیعی: عکاسان جنگ تنها تصویرگر نیستند، آنان شاهدان تاریخاند
اقتصاد ایران: دستیار اجتماعی رئیس جمهور با بیان اینکه جنگ تحمیلی ۱۲ روزه با دروغ آغاز شد، گفت: عکاسی جنگ با بازنمایی واقعیت و ساخت روایت درست، تنها تصویرگر نیستند بلکه شاهد تاریخاند.
به گزارش خبرنگار مهر، علی ربیعی دستیار اجتماعی رئیسجمهور امروز (یکشنبه، ۲ آذر) در آئین ششمین دوره مسابقه عکس حوادث و سوانح با عنوان «ایستادگی برای ایران» با بیان اینکه جنگ تحمیلی ۱۲ روزه با دروغ آغاز شد، گفت: جنگ را با روایت دروغ ساختند، با روایتها و عکسهای جعلی آن را توجیه کردند و پیشینهای چندینساله از روایتهای دروغ را پشتوانه این تجاوز قرار دادند.
وی افزود: با دروغ گفتند که در این جنگ میخواهند یک رژیم را ساقط کنند، در صورتی که تاریخ نشان میدهد نه چنگیز مغول برای عوض کردن رژیم آمده بود و نه اسکندر؛ هر که آمد، سوزاند، ویران کرد و ایران را کوچکتر کرد. با روایتسازیهای جعلی و استفاده از ابزار روایتها، تمامیت ذهنی ایرانیان در کنار تمامیت ارضی کشور برای مدتها مورد تعرض قرار گرفت.
ربیعی بیان کرد: ابزار درست و بزرگی که ما میتوانستیم و میتوانیم برای پاسخ به این پیشزمینههای جنگساز به کار بگیریم، هنر، ادبیات، سینما، عکاسی، شعر و آثار مشابه بوده است. هنر بهعنوان یک میانجی اجتماعی همواره در کنار رنجها، آلام و دردهای مردم ایستاده، پیامهای اجتماعی را منتقل کرده، آرامبخش جامعه بوده و مقوم انسجام اجتماعی بوده است است.
دستیار اجتماعی رئیس جمهور ادامه داد: اگر ایران امروز باقی مانده، به دلیل همراهی هنرمندانی است که با هنر خود در کنار مردم زیستن و انسجام ایجاد کردهاند. هنر و صاحبان هنر، نشانههای هویتی ایران تا به امروز بودهاند. بنابراین این اقدام و کار شایسته در زمینه عکس، بخشی از یک وظیفه اخلاقی، ملی و دینی همه ما برای ایستادگی در برابر دروغ و بیان روایتهای صادقانه از واقعیتها است.
وی با تأکید بر اینکه جنگ یکی از پیچیدهترین و تأثیرگذارترین پدیدههای انسانی است، تاکید کرد: جنگ نهتنها ساختارهای سیاسی و اقتصادی را دگرگون میکند، بلکه فرهنگ، هویت، حافظه جمعی و حتی شیوههای تولید معنا را نیز تحت تأثیر قرار میدهد. جنگ دیگر فقط عرصه نظامی نیست؛ یک عرصه اجتماعی گسترده است که تأثیرات آن حداقل چندین نسل ادامه دارد.
ربیعی در پایان خاطرنشان کرد: عکاسی جنگ یکی از ابزارهای اصلی ثبت و بازنمایی خشونتهای جنگ است و سابقهای دیرین در حتی پایان دادن به جنگها دارد. اگر جنگهای ۱۰۰ سال اخیر را مرور کنیم، عکاسی همواره نقش تعیینکنندهای داشته است. عکاسان با بازنمایی واقعیت و ساخت روایت درست، تنها تصویرگر نیستند بلکه شاهد تاریخاند. عکسها بهعنوان سند تاریخی باقی میمانند و واقعیت جنگ را برای نسلهای بعد حفظ میکنند.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه