واکنش مدیرکل گمرکات ایلام به خبر تعطیلی پایانه مرزی مهران
اقتصاد ایران: ایسنا/ایلام مدیرکل گمرکات استان ایلام در واکنش به تعطیلی دوباره پایانه مرزی مهران و تجمع رانندگان سواری گفت: ۲۱ سال است هیچ زیرساختی در این پایانه ایجاد نشده است و گمرک در بخش مسافری هیچ ابزار، اختیار و مسئولیتی ندارد.
سهراب کمری در گفتوگوی اختصاصی با ایسنا درباره خبر تعطیلی پایانه مرزی مهران و تجمع رانندگان سواری اظهار کرد: در مرز مهران فقط یک مسیر رسمی وجود دارد و آن هم پایانه مرزی است، متولی اصلی ایجاد زیرساخت در این پایانه، سازمان راهداری و حملونقل جادهای است اما واقعیت تلخ این است که طی ۲۱ سال گذشته کوچکترین زیرساختی برای صادرات، واردات، ترانزیت و تردد کالا ایجاد نشده؛ حتی یک لامپ ۵ وات هم برای بخش تجاری روشن نشده است.
وی با اشاره به انحراف کاربری پایانه خاطرنشان کرد: بخش زیادی از محوطه پایانه مرزی را به پایانه مسافربری تبدیل کردهاند یعنی جایی که سابقاً مردم آن را گاراژ مینامیدند. در این بخش، گمرک اساساً هیچ وظیفه و هیچ ابزار نظارتی ندارد؛ نه در بخش سیستم کنترل خودرو، نه دسترسی به سوابق، نه امکان اعمال تشریفات، درحالیکه گمرک متولی امنیت اقتصادی کشور است.
کمری ادامه داد: امروز سالانه بیش از ۳ میلیون تن کالا از پایانهای عبور میکند که سازمان راهداری هیچ توجهی به زیرساختهای آن ندارد؛ نه محوطه تخلیه و بارگیری، نه انبار، نه ساختمان، نه امکانات رفاهی برای تجار، رانندگان و کارگران. در دستورالعمل ساماندهی پایانهها صراحتاً بر این الزامات تأکید شده اما هیچکدام انجام نشده است.
وی با بیان اینکه تنها مادهای که اجرا شده «ماده ۸» درباره حفاظت داخلی پایانه است، بیان کرد: وقتی پایانه را تبدیل به پایانه مسافربری کردهاند و در بخش تجاری آن هیچ خدمتی ارائه نمیشود، چطور انتظار دارند یگان حفاظت گمرک در فضایی که اصلاً کاربری گمرکی ندارد عمل کند؟ حتی یک نیروی گارد هم برای این محدوده در نظر گرفته نشده و گمرک مجبور شده با دستور شورای تأمین فقط شش مأمور را برای جلوگیری از ورود و خروج کالای قاچاق مستقر کند.
مدیرکل گمرکات ایلام تاکید کرد: براساس قانون، اماکن گمرکی فقط شامل فضاهایی میشود که برای دپوی کالا استفاده میشوند بنابراین گمرک هیچگونه امکان ورود به فعالیتهای بخش مسافربری، تاکسیها، آژانسها و خطوط داخلی ندارد. تمام این بخشها باید به پایانه برکت منتقل شوند؛ پایانهای که ظرفیت ایجاد فرصت شغلی را هم دارد.
کمری در انتها تصریح کرد، تجمع رانندگان سواری و تعطیلی پایانه نتیجه مستقیم بیتوجهی به زیرساختهاست؛ مسئلهای که با یک تصمیم کارشناسی و بازگرداندن کاربری پایانه به نقش اصلی خود قابل حل است.
انتهای پیام
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه