دادستان، محور صیانت از حقوق عامه و کاهش دعاوی است
اقتصاد ایران: معاون قضایی دادستان کل کشور با اشاره به تدوین ۲۱ محور کلان حقوق عامه گفت: دادستان، محور صیانت از حقوق عامه و کاهش دعاوی است.
به گزارش خبرگزاری مهر، وحید میرحسینی معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور در نشست با مسئولان قضائی اظهار داشت: قضات و مدیران قضائی از لحظه انتصاب، ملتزم به رفتار مطابق قانون هستند و این التزام، آنها را به سه عرصه متعهد میسازد؛ حفظ دستاوردهای گذشته، انجام دقیق وظایف در حال و امانتداری نسبت به آینده.
وی با اشاره به نقش دادستانها در حوزه حقوق عامه افزود: در این عرصه، ۹۰ درصد وظایف دادستانها غیرقضایی است و ماهیتی مدیریتی، فرهنگی و اجتماعی دارد. اگر دادستانها بتوانند از ظرفیت مردم، نهادهای مردمی، شوراها، ائمه جماعات و دانشگاهیان استفاده کنند و مشارکت عمومی را محور کار خود قرار دهند، بسیاری از مشکلات اجتماعی و حتی قضائی کشور حل خواهد شد.
معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور نسبت میان احیای حقوق عامه و کاهش حجم دعاوی قضائی را «قطعی و راهبردی» توصیف کرد و گفت: مطالعات آماری ما نشان میدهد هرچه عملکرد دادستانها در حوزه احیای حقوق عامه تقویت شود، میزان ورودی پروندههای مدنی و کیفری نیز کاهش مییابد؛ زیرا از بروز تعارضات و استهلاک اجتماعی جلوگیری میشود.
میرحسینی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن ارائه گزارشی از تدوین ۲۱ محور کلان حقوق عامه در ستاد دادستانی کل کشور، از پیشنهاد طراحی سامانه نظارت و پیگیری (سنپ) برای مدیریت هوشمند ۹۰ درصد فعالیتهای غیرقضایی دادستانها خبر داد و افزود: این سامانه با هدف دادهمحور کردن تصمیمات دادستانها و فراهمسازی تعامل مؤثر با دستگاههای اجرایی، شوراها و مردم پیشنهاد و طراحی شده است.
وی همچنین با اشاره به تفاوت مأموریت دادستانها با سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد: نظارت بر انجام وظایف دستگاههای اداری وظیفه سازمان بازرسی است، اما دادستان عهدهدار اعتراض به ترک فعل، مطالبه اجرای قانون و پیگیری خواستههای مردم است؛ بنابراین نقش او نظارتی مطالبهگرانه و نه مداخلهجویانه است.
میرحسینی در پایان خاطرنشان کرد: در معاونت حقوق عامه دادستانی کل کشور، اصلاحات لایحه صیانت از حقوق عامه و یک ماده ۴۸۸ مکرر در اصلاحیه قانون آئین دادرسی کیفری برای دستورالعمل کنترل مجرمین حرفهای پیگیری شده و با تأکید دادستان کل کشور، محوریت دادستانها در این مجموعه مقررات دنبال شده است. هدف اصلی این برنامهها، تحقق عدالت اجتماعی، ارتقای احساس امنیت روانی جامعه و کاهش استهلاک سرمایههای مادی و انسانی در مسیر تحقق عدالت است.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه