رانندگان مسافر به دلیل هزینه سنگین بیمه تامین اجتماعی به بیمه روستایی پناه بردهاند
اقتصاد ایران: ایسنا/خوزستان رئیس هیات مدیره کانون انجمنها و شرکتهای حمل و نقل مسافر کشور گفت: رانندگان مسافر، به دلیل هزینه سنگین حق بیمه تامین اجتماعی، ناچار شدهاند برای حفظ کارت هوشمند و ادامه فعالیت، به بیمههای جایگزین مانند بیمه روستایی پناه ببرند که خدمات محدودی را برای آنها ارائه میکند.
عبدالرضا فتاحی امروز دوم آذر در نشست کارگروه کارشناسی شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان با موضوع بررسی امکان جایگزینی رانندگان حذفشده از طرح بیمه با رانندگان جدیدالورود اظهار کرد: نبود حمایت دولتی و توقف پرداخت سهم کارفرما از حق بیمه رانندگان مسافر، باعث ایجاد بحرانی ساختاری در این حوزه شده و رانندگان و مالکان ناوگان تحت فشار مالی شدید قرار گرفتهاند.
وی افزود: مسئولان همواره حمل و نقل را ستون فقرات اقتصاد معرفی میکنند، اما در عمل هیچ حمایتی برای خرید، نوسازی یا تسهیلات مالی به این بخش ارائه نمیشود.
رئیس هیات مدیره کانون انجمنها و شرکتهای حمل و نقل مسافر کشور تصریح کرد: تحریمها و محدودیت واردات خودرو، فشار بر مالکان و رانندگان را دوچندان کرده است. تنها حمایت موجود، تامین سوخت است که به قیمت بازار آزاد عرضه میشود و یارانهای برای رانندگان پرداخت نمیشود.
فتاحی ادامه داد: رانندگان مسافر، به عنوان قشری ضعیف، مجبورند تمام بار حق بیمه را خود پرداخت کنند و به دلیل سنگینی هزینهها، بسیاری به بیمههای جایگزین مانند بیمه روستایی روی آوردهاند.
وی توضیح داد: این وضعیت ناشی از عدم تخصیص سهم کارفرما توسط دولت و نبود حمایت مالی پایدار است. هر سال تعداد قابل توجهی از رانندگان بازنشسته میشوند یا از فعالیت خارج میشوند و طبق قانون، باید رانندگان جدید جایگزین شوند اما نبود بودجه دولتی باعث شده است جایگزینی رانندگان جدیدالورود با یارانه دولت عملی نشود و فشار مالی بر رانندگان باقی بماند.
فتاحی بیان کرد: اگر سهم ۲۰ درصدی حق بیمه تامین اجتماعی را از محل بلیت فروش رفته مسافران برداشت کنیم، دیگر نیازی به بودجه ویژه یا کمک مستقیم دولت وجود ندارد؛ این یعنی تامین اجتماعی به شکلی پایدار و ساختاری بتواند سهم کارفرما را بدون فشار مالی اضافی روی راننده فراهم کند.
او توضیح داد: این ۲۰ درصد نباید به شکلی ساده و سرانگشتی از هر بلیت کسر شود؛ درصد دقیق باید بهصورت محاسبه شده تعیین شود، به طوری که حتی ممکن است کمتر از یک دهم مبلغ بلیت باشد، هدف این است که حق بیمه تامین اجتماعی از همان بلیت تامین شود، نه اینکه راننده یا مسافر اضافهبار مالی خیلی زیادی را احساس کنند.
رئیس هیات مدیره کانون انجمنها و شرکتهای حمل و نقل مسافر کشور همچنین به چالشهای عملی و قانونی این پیشنهاد اشاره کرد و گفت: ما در چند جلسه با مقامات تامین اجتماعی و نمایندگان مجلس، این سازوکار را مطرح کردیم. تامین اجتماعی تاکنون مقاومت نشان داده و خواستار ارائه طرح مستقل خود شده است.
فتاحی افزود: تلاشهای کانون برای پیگیری این پیشنهاد بسیار جدی بوده است، از جمله نامهنگاری با نمایندگان مجلس، مذاکرات در کمیسیون حمل و نقل و مشارکت در شورای توسعه استانی، اما هنوز تضمینی عملی برای اجرا وجود ندارد.
انتهای پیام
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه