به گزارش سلامت نیوز به نقل از تابناک آیا می دانید معنای برتری استانهای محروم در عدالت آموزشی چیست؟ یعنی این استانها در مقایسه با استانهای برخوردار، شرایط بهتری در بحث آموزش، دارند؟
بر اساس یک ارزیابی جدید از وضعیت عدالت آموزشی در استانهای کشور، عمدتا استانهای محروم در رده های برتر قرار دارند و استانهای برخوردار در رده های پایانی قررار گرفته اند. استانهای کرمانشاه، قم، گلستان، کردستان، اردبیل و آذربایجان شرقی در مقایسه با سایر استانها از «وضعیت بهتری» برخوردار تشخیص داده شدهاند. این استانها حداقل در سه شاخص کلیدی عدالت آموزشی، وضعیت مطلوبی را ثبت کردهاند.در سوی مقابل، استانهای بوشهر، خراسان رضوی، زنجان، کهگیلویه و بویراحمد و یزد در این رتبهبندی با وضعیت نامناسبی روبرو بودهاند چرا که در کلیه شاخصهای مورد سنجش، عملکردی «بد» یا «بسیار بد» داشتهاند.
هشدار به مسئولان
این گزارش میتواند در نگاه اول این برداشت ساده را ایجاد کند که نظام آموزشی در استانهای ردیف اول مانند اردبیل، به طور کلی از استانهای ردیف دوم مانند خراسان رضوی یا یزد «بهتر» است. با این حال، آموزش و پرورش و سایر نهادهای مسئول باید هوشیار باشند که مبادا در تفسیر این دادهها دچار اشتباه شوند.
عدالت آموزشی عمدتاً به «توزیع عادلانهتر منابع و فرصتها» اشاره دارد، نه لزوماً به «برتری کیفی» مدارس. برای درک این تمایز باید به مفاهیم بنیادی توجه کرد:یک استان ممکن است دارای مدارس بسیار قوی و الگو در مراکز اصلی خود باشد، اما شکاف عمیقی بین این مدارس و مراکز آموزشی در حاشیه شهرها و مناطق روستایی وجود داشته باشد. در این حالت، میانگین کیفیت ممکن است قابل قبول باشد، اما عدالت آموزشی به دلیل نابرابری شدید، نقض شده است.
در مقابل، استان دیگری ممکن است به طور کلی با محدودیت منابع مواجه باشد و هیچ مدرسه «ستارهداری» نداشته باشد، اما همین منابع محدود را به شکل یکنواختتر و عادلانهتری در سراسر استان توزیع کرده باشد. در این سناریو، اگرچه میانگین کیفیت ممکن است پایینتر باشد، اما شاخص عدالت آموزشی در وضعیت مطلوبی قرار میگیرد.بنابراین، این گزارش را باید چنین تفسیر کرد: استانهایی مانند یزد و خراسان رضوی احتمالاً با معضل «نابرابری شدید» دست و پنجه نرم میکنند، در حالی که استانهایی مانند اردبیل و کردستان در «توزیع متوازن» منابع محدود، موفقتر عمل کردهاند!
این تحلیل به هیچ وجه از دشواریهای موجود در استانهای با کیفیت آموزشی پایین نمیکاهد و همواره باید توجه و تمرکز بر ارتقای «کیفیت آموزشی» در سراسر کشور، بهویژه در استانهایی که از هر دو منظر کیفیت و عدالت در شرایط ضعیفتری به سر میبرند، در دستور کار اصلی مسئولان باقی بماند. موفقیت واقعی زمانی حاصل میشود که همه دانشآموزان در هر نقطه از کشور، نه تنها به آموزش «عادلانه»، بلکه به آموزش «باکیفیت» دسترسی داشته باشند.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه