تلویزیون؛ کاتالیزوری برای تفاهم و صلح جهانی
اقتصاد ایران: ایسنا/خراسان رضوی هر ساله در ۲۱ نوامبر، روز جهانی تلویزیون جشن گرفته میشود و سازمان ملل متحد این روز جهانی را برای برجسته کردن چگونگی تاثیر تلویزیون بر ارتباطات بین فرهنگی، آموزش، سرگرمی و تبادل اطلاعات تعیین کرده است.
روز جهانی تلویزیون، جشنی جهانی برای تاثیر تلویزیون بر زندگی مدرن محسوب میشود و این روز بر چگونگی انقلابی تاکید دارد که تلویزیون ایجاد کرده است. موضوع روز جهانی تلویزیون در سال جاری، «تلویزیون: کاتالیزوری برای تفاهم و صلح جهانی» است. این موضوع بر قدرت تلویزیون در تقویت گفتوگوی بینالمللی، تبادل فرهنگی و آگاهی از چالشهای جهانی تاکید دارد. این موضوع، پخشکنندگان و بینندگان را تشویق میکند تا از تلویزیون بهعنوان ابزاری برای ترویج وحدت، ارتباط اخلاقی و مصرف مسوولانه رسانهای استفاده کنند.
این روز، توجه همه افراد را به این موضوع جلب میکند که چگونه تلویزیون به مردم در تعامل، توسعه سواد رسانهای و پیشبرد توسعه اجتماعی در سراسر جهان کمک میکند. روز جهانی تلویزیون همچنان بر قدرت و مسوولیتی که این رسانه در عصر ارتباطات دارد، از پخش اخبار فوری گرفته تا نمایش فرهنگهای دیگر، تاکید میکند.
هر ساله، روز جهانی تلویزیون بر یک موضوع مهم تاکید میکند که نشاندهنده چشماندازها یا مشکلات صنعت تلویزیون است. هدف از این روز، برجسته کردن نقش این رسانه در جلب توجه به مسائل جهانی و تقویت گفتوگو بین ملتها و فرهنگها است.
تلویزیون، نمادی از جهانی شدن است که از موانع زبانی، فرهنگی و جغرافیایی عبور میکند و منبع اطلاعات نیز محسوب میشود. این رسانه از طریق پخش اخبار، مستندها و ابتکارات آموزشی، مردم سراسر جهان را متحد میکند، بر افکار عمومی تاثیر میگذارد و حس انساندوستی را ترویج میدهد.
در روز جهانی تلویزیون، پتانسیل تلویزیون برای پرداختن به دغدغههای اجتماعی، ازجمله فقر، برابری جنسیتی و پایداری محیط زیست، برجسته میشود. این روز، پخشکنندگان، تهیهکنندگان و متخصصان رسانه را گرد هم میآورد تا بررسی کنند که چگونه تلویزیون میتواند پیشرفت اجتماعی و ایجاد صلح را ارتقا دهد.
تصمیم مجمع عمومی سازمان ملل متحد در دسامبر ۱۹۹۶ برای انتخاب ۲۱ نوامبر بهعنوان روز جشن، آغاز روز جهانی تلویزیون را رقم زد. این تاریخ به افتخار اولین مجمع جهانی تلویزیون انتخاب شده است که در سال ۱۹۹۶ برگزار شد و رهبران جهان و متخصصان تلویزیون را برای بررسی و تایید تاثیر فزاینده تلویزیون بر جامعه و تصمیمگیری گرد هم آورد.

تلویزیون ماهوارهای و رونق رسانهها
انقلاب ماهوارهای دهه ۱۹۹۰ به تاسیس چندین کانال تخصصی در زمینه اخبار، سرگرمی و برنامههای محلی منجر شد و چشمانداز تلویزیون را متنوع کرد.
بر اساس گزارش پی دبلیو، تلویزیون بهعنوان استانداردی برای روزنامهنگاری قابل اعتماد و محتوای آموزشی در عصر دیجیتال فعلی عمل میکند. روز جهانی تلویزیون تاکید میکند که ارائه برنامههای عالی که مردم را توانمند، آگاه و آموزش میدهد، چقدر حیاتی است.
روز جهانی تلویزیون که به صورت جهانی جشن گرفته میشود، مناسبتی ویژه است که به شناخت تاثیر تلویزیون بر جامعه ما و نقش آن در شکلدهی به افکار عمومی، فرهنگ و دانش اختصاص داده شده است. این روز، قدرت رسانههای تصویری در ارتباط مردم سراسر جهان را به ما یادآوری میکند. تلویزیون به بخش جداییناپذیری از زندگی روزمره ما تبدیل شده است و بر آموزش، سیاست، سرگرمی و آگاهی تاثیر میگذارد. در این روز، افراد و سازمانها در مورد سهم مثبت تلویزیون و تاثیر تحولآفرین آن تامل میکنند.
اهمیت روز جهانی تلویزیون در به رسمیت شناختن تلویزیون بهعنوان ابزاری قدرتمند برای آموزش، سرگرمی و انتشار اطلاعات نهفته است. تلویزیون، نقش مهمی در آگاهسازی عموم مردم در مورد رویدادهای جهانی، کمپینهای بهداشتی، برنامههای آموزشی و مسائل اجتماعی ایفا میکند. تلویزیون، شکاف بین جوامع مختلف را پر میکند و به افزایش آگاهی در مورد چالشهای حیاتی مانند تغییرات اقلیمی، حقوق بشر و عدالت اجتماعی کمک میکند. با جشن گرفتن این روز، جوامع میتوانند در مورد مسوولیتی که با پخش و مصرف محتوای تلویزیونی همراه است، تامل کنند و بر روزنامهنگاری اخلاقی و مصرف مسوولانه رسانهها تاکید کنند.
طبق گزارش تودی اینفودیت نیوز، روز جهانی تلویزیون به پاسداشت سهم تلویزیون در ارتباطات و جامعه، جشن گرفته میشود. این روز بر چگونگی ارتقای آگاهی، درک و گفتوگو در مورد مسائل مهم جهانی توسط تلویزیون تاکید دارد. این روز نقش تلویزیون را در آموزش مردم در مورد سلامت، سیاست، آموزش و مسائل اجتماعی گرامی میدارد.
روز جهانی تلویزیون همچنین تامل در مورد چگونگی تکامل این رسانه با پیشرفتهای فناوری، ازجمله ظهور تلویزیون دیجیتال و ماهوارهای، پخش آنلاین و پخش جهانی را تشویق میکند. جشن روز جهانی تلویزیون، این امکان را فراهم میکند که از نقش تلویزیون در شکلدهی به نظرات و تاثیرگذاری بر فرهنگ قدردانی کنند.
انتهای پیام
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه