زنگ خطر چالش آموزشی در گچساران؛ نظارت بر مدارس غیر انتفاعی بیشتر شود
اقتصاد ایران: دوگنبدان-نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی گفت: نظارت بر مدارس غیر انتفاعی که فقط پول از خانوادهها میگیرند و میانگین معدل آنها زیر ۱۰ است بیشتر شود.
به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا تاجگردون عصر سه شنبه در نشست شورای آموزش و پرورش گچساران و باشت افزود: اگر چه بحران نظام آموزشی در کلان کشور بسیار جدی است اما اجرای اقدامات فوری و عملیاتی در منطقه جهت مدیریت بحران کنونی و افت تحصیلی پایه دوازدهم اجتناب ناپذیر است.
وی اظهار کرد: میانگین نمرات نزدیک به ٨ در پایه دوازدهم شهرستان گچساران، نه تنها یک چالش آموزشی بلکه زنگ خطری جدی اجتماعی و روانی محسوب میشود.
نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی از اجرای پروژه امید در مدارس خبر داد و تصریح کرد: در این زمان حساس، با در نظر گرفتن تمامی محدودیت و ظرفیت منطقه، اجرای این برنامه تدوین شده به عمق کاهش میانگین نمرات کمک خواهد کرد.
وی با گلایه از نبود برنامه مشخص در آموزشوپرورش گفت: انتظار داشتم مدیران آموزشوپرورش برنامه خودشان را برای برونرفت از چالشهای موجود مطرح کنند زیرا چند ماه است این بحث را در سطح کشور و در حضور رئیسجمهور و وزیر آموزشوپرورش مطرح کردهام اما ناترازی در حوزه آموزشی و تعلیم و تربیت بسیار جدی است.
تاجگردون تاکید کرد: شاید ناترازی در برق و آب را بتوان جبران کرد اما ناترازی در حوزه علم و تربیت آیندهسازان، دردآور و حتی گاه غیرقابل جبران است.
وی با اشاره به جلسهای که یک ماه پیش در مرکز استان برگزار شد، افزود: در آن جلسه نیز همین دغدغهها را بیان کردم و از آموزشوپرورش خواستم برنامهای برای خروج از بحران ارائه کنند اما هنوز به دست ما نرسیده است.
نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه میانگین معدل دانشآموزان استان به ٨ رسیده و روند نزولی آن نگرانکننده است، تصریح کرد: تا خردادماه فرصت میدهم تا این میانگین افزایش پیدا کند، رتبههای خوب کنکور را داریم اما کنکور یک مسابقه است و وقتی ۷۰ درصد دانشآموزان معدل زیر ۱۰ دارند، این یعنی با یک بحران عمیق روبهرو هستیم.
وی با خطاب قرار دادن مدیران مدارس و مسئولان حاضر در نشست، اظهار کرد: محرومیت جای خودش، اما ما متولیان جامعه هستیم و آینده جامعه به تدبیر امروز ما بستگی دارد و اکنون باید از بحران حرف زد. واقعاً سال تحصیلی آینده با چه برنامهای قرار است این بحران رفع شود؟
تاجگردون با طرح مسائل اساسی گفت: متأسفانه آموزش و پرورش در هر دو شهرستان گچساران و باشت برنامه مدونی برای مقابله با این بحران ندارد و نمیتوان ساده از کنار این افت تحصیلی گذشت. میانگین نمرات پایه دوازدهم که به حدود ۸ رسیده، بسیار قابل تأمل و هشداردهنده است.
تحلیل تاجگردون از ریشههای بحران
وی افت تحصیلی دوازدهمیها را پدیدهای چندبعدی و نگرانکننده توصیف کرد و افزود: کاهش نمرات ریشه در عوامل متعددی مانند ناامیدی نسبت به آینده شغلی، مشاهده بیکاری در جامعه، استرس و اضطراب ناشی از فشار کنکور و امتحانات و غرق شدن دانشآموزان در فضای مجازی که تمرکز و انگیزه آنان را کاهش میدهد و این افت همچنین نتیجه نقایص ساختاری نظام آموزشی است زیرا نظامی که مهارتهای کاربردی مورد نیاز بازار کار را آموزش نمیدهد و محتوای آن از واقعیتهای اقتصادی و اجتماعی فاصله دارد.
نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی افزود: در بُعد خانوادگی نیز فشارهای معیشتی و فقر میتواند دانشآموز را به کار کردن مجبور کند یا او را از دسترسی به منابع آموزشی مناسب محروم سازد.
پیامدهای اجتماعی و خطرهای آینده
وی پیامدهای این روند را بسیار جدی دانست وبیان کرد: این وضعیت نهتنها کیفیت نیروی کار آینده را تضعیف میکند و سرمایه انسانی را کاهش میدهد، بلکه نابرابری اجتماعی را نیز تشدید میکند.
تاجگردون افزود: خانوادههای برخوردار با سرمایهگذاری بیشتر، مسیر موفقیت فرزندانشان را تضمین میکنند اما دانشآموزان مناطق محروم عقب میمانند و شکست تحصیلی در این مقطع حساس میتواند عزتنفس جوانان را از بین ببرد، آنان را دچار سرخوردگی کند و آسیبهای اجتماعی را افزایش دهد.
وی با تأکید دوباره گفت: افت نمرات پایه دوازدهم را باید یک بحران ملی در توسعه انسانی تلقی کرد.
لزوم همافزایی همه نهادها
نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی در ادامه خطاب به دستگاههای اجرایی افزود: همه نهادها باید برای رفع این بحران به یاری آموزش و پرورش بشتابند، هر نهاد در جایگاه خود. تمرکز باید در مدارس باشد و دیگر نهادها شرایط نشاط، انگیزه و آرامش را فراهم کنند. خانوادهها نیز باید پای کار بیایند و در این فرآیند مشارکت کنند.
وی تأکید کرد: میانگین نمرات نزدیک به ۸ در پایه دوازدهم، تنها یک چالش آموزشی نیست بلکه یک زنگ خطر اجتماعی و روانی است.
تاجگردون هشدار داد: اگر روند فعلی ادامه یابد، تبعات اجتماعی، روانی و اقتصادی ناشی از ناکامی تحصیلی میتواند آسیبهای پایدار و جدی به بدنه جامعه وارد کند.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه